Jag håller på att renovera en gammal bensinpump från 1928. I dörren finns ett enklare lås med nyckel modell assa. Nyckel går dock inte att vrida runt. Låsfunktionen är av underordnad betydelse, det skall bara vara snyggt. Gör mao inget om man kan öppna den med glasspinne framöver.
Går det att borra den bakifrån så kornen ryker men frontplåten klarar sig ?
 
AXS
Vet du varför det inte går att vrida? Plocka ut cylindern och borra ovanifrån på de stift som strular.
Borrskydd brukar sitta längst fram, men det varierar.

Känslan brukar bli ganska kass utan stift.
 
orginalnyckel saknas, hittade en som gick in i låset. Skall se om jag kan få till bilder i helgen. Jag tror inte cylindern går att demontera utan att det är gjort i ett stycke.
 
Bilderna här
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1361542011.222024.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1361542039.285008.jpg
slaskman skrev:
Nyckel går dock inte att vrida runt.
orginalnyckel saknas, hittade en som gick in i låset
Är det bara jag som reagerar på det här?
 
En icke raketforskare förstår kanske att originalnyckel behövs för att det ska gå att vrida runt :beer:
 
Kan du bara lägga in cylindern och lägga någon annan dold hasp eller nåt?
 
Det är en sån här pump så jag vill gärna att ratta och reglage är autentiska går att vrida osv.
 
  • image.jpg
Du borde kunna se ett lock ovanpå den rektangulära delen av ditt lås. Under locket sitter fjädrar som håller stiften på plats. Tar du bort detta lock borde du enkelt kunna tömma ur fjädrar och stift.
När stiften är borta kan du vrida obehindrat på låscylindern.
 
Stiften är tyvärr instoppade underifrån och låsta med koniska stålstift. Ej gjort för service mao och förmodligen ett skräplås, men orginal
 
Har du pratat med en låssmed?

Dom löser allt
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.