kulle
Är det någon som är duktig på att räkna på kr per kwh ?
Om man ger 438:- / kbm i stjälpt mått, vad blir det per kwh ?
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved

Energiinnehåll Björk 2650 kwh (kwh/fast m3)

 
Redigerat:
1 m³ stjälpt blir då 0,31 m³ fast.
2650 * 0,31 = 821 kWh / m³ stjälpt
438 / 821 = 0,53 kr / kWh.
 
kulle skrev:
Är det någon som är duktig på att räkna på kr per kwh ?
Om man ger 438:- / kbm i stjälpt mått, vad blir det per kwh ?
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved

Energiinnehåll Björk 2650 kwh (kwh/fast m3)

438/(2650/(2/0,62))=~0,53kr/kWh
 
kulle
Tack
Jag har sett ett företag som sålde till detta priset och angav att kr/kwh var 0,16 kr kwh.
Efter påpekande från mig, tackade dom och sa att priset var nu justerat till 0,27 kr kwh.
Jag tycker fortfarande att det är för lågt satt , och fick det nu bekräftat av er, tack så mycket.
( är inte så bra på det matematiska :surprised: )
 
Omvandlingstabeller mellan stjälpt, travat och fast mått är med nödvändighet ganska ungefärliga. Kan de ha använt andra faktorer än du? Jag tycker att det låter lite att staplat skulle vara bara hälften fast.
 
Sedan får man ju inte ut 100% av energiinnehållet i veden. En del försvinner ut genom skostenen.
 
Här finns en ganska bra sida där man kan räkna på olika träslag fukthalt mm.
 
kulle
Nybyggarn skrev:
Här finns en ganska bra sida där man kan räkna på olika träslag fukthalt mm.
Ja enligt den skulle det bli 0,49 :- / kwh
 
Enligt vedportalen har björk 3845 kWh / m³ fast. Vidare använder de omvandlingsfaktorn 0,37 mellan m³ stjälpt och m³ fast. Med samma sätt att räkna som jag och Jensaro använde blir det med dessa siffror 31 öre / kWh. Då börjar det komma i samma härad som försäljarens uppgifter. Med andra ord är försäljarens siffror kanske inte bedrägliga, men kraftigt missvisande eftersom det alltid blir förluster vid eldningen samt att veden aldrig är helt torr.
 
kulle
Avemo skrev:
Enligt vedportalen har björk 3845 kWh / m³ fast. Vidare använder de omvandlingsfaktorn 0,37 mellan m³ stjälpt och m³ fast. Med samma sätt att räkna som jag och Jensaro använde blir det med dessa siffror 31 öre / kWh. Då börjar det komma i samma härad som försäljarens uppgifter. Med andra ord är försäljarens siffror kanske inte bedrägliga, men kraftigt missvisande eftersom det alltid blir förluster vid eldningen samt att veden aldrig är helt torr.
Men i deras lista med energiinnehåll räknar dom med 0% fukthalt, då är det ju mer relevant att gå efter listan som jag först hänvisade till.
Och jag tror inte att vedportalens beräkningsprogram räknar med 0% fukthalt.
 
kulle skrev:
Men i deras lista med energiinnehåll räknar dom med 0% fukthalt, då är det ju mer relevant att gå efter listan som jag först hänvisade till.
Och jag tror inte att vedportalens beräkningsprogram räknar med 0% fukthalt.
Därav sista meningen i mitt inlägg:
Med andra ord är försäljarens siffror kanske inte bedrägliga, men kraftigt missvisande eftersom det alltid blir förluster vid eldningen samt att veden aldrig är helt torr.
 
kulle
Ja det är inte helt lätt att få rättvisande siffror.
Men jag tycker iallafall att företaget är bedrägligt när dom kör med en glädjekalkyl som inte alls stämmer med verkligheten när dom nu väljer att ange kr/kwh.
Om man ger 438:- / kbm i stjälpt mått och dom anger ett pris på 0,16 kr/ kwh , det tycker jag är
väldigt långt ifrån sanningen.
 
Redigerat:
kulle skrev:
Ja det är inte helt lätt att få rättvisande siffror.
Men jag tycker iallafall att företaget är bedrägligt när dom kör med en glädjekalkyl som inte alls stämmer med verkligheten när dom nu väljer att ange kr/kwh.
Om man ger 438:- / kbm i stjälpt mått och dom anger ett pris på 0,16 kr/ kwh , det tycker jag är
väldigt långt ifrån sanningen.
Sant, tror sällan köpesved ligger under 30%.
 
Det finns vattnet kostar bra om det ska värmas och ut genom skorstenen. Det är uppvärmningen av vattnet från 10 grader till 180 grader som kostar.
antingen torkar man veden eller kan man ha en rökgaskyl.
Du har ju fått kWh som de skriver det låter inte som en lögn
Men de borde informera om vattenhalten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.