Om man köper en villa och det saknas 2 nycklar, vem står för byte av låsen?

p.s. Frågar då det handlar om samma nyckel till 6 dörrar. Och runda låscylindrar. Tydligen en materialkostnad på drygga 5000:- :(
 
När man köper villa så byter man ut låsen och det står naturligtvis köparen för. Tror nog inte att 6 låscylindrar inkl nycklar kostar så mycket som 5k
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
O
Vem äger huset?
Den som äger huset står för kostnaden...
Liknande trådar finns redan på forumet....
 
det är väl ointressant om det fattas 2 nycklar det är ju ingen som vet hur många kopior som är gjorda till att börja med.
man byter ALLTID lås eftersom man inte vet hur många nycklar det kan finnas ute.
en kostnad som man helt enkelt bör räkna med att få ta.
sen är det ju frågan om det kan löna sig att gå till en låssmd och bygga om låskolven
 
En kopieringsskyddad låskolv kostar runt 400kr... Eftersom det är befintliga lås så behöver man inte kapa till något utan det är väldigt lätt att byta. En vanlig kryss-skruvmejsel är allt som behövs normalt sett... Kanske en insex-nyckel modell mindre om man har några täckbrickor/beslag som måste avlägsnas först.
 
Och, ja, man byter alltid lås!
Försäkringen täcker inte om någon går in med nyckel; tänk på det!

Alternativt om det är kopieringsskyddad system kontrollera med låstillverkaren hur många nycklar som gjorts. Har du fått alla dem behöver du inte byta lås.
 
kopieringsskyddad säger väl egentligen inte så mycket mer än att ämnet är mönsterskyddat och enbart får säljas till lås smeder som skriver på nåt avtal om att alla kopior dom gör ska göras enligt ett regelverk som skrivs av den som äger mönsterskyddet.
Det betyder ju inte att man inte kan få tag på låsämnet och göra kopior eller att man inte gjort en kopia av nyckeln i ett annat land där dom inte bryr sig om mönsterskydd.
Byt lås iallfall eller montera in ett larm
 
Larm. Fixas snart.
 
När man byter låssystem kan man sälja det gamla på tex Blocket eller Tradera för att få tillbaks en del av kostnaden.
 
Har fått tipset att byta med andra :) Mer än gärna! Min kompis ordnade med en bekant som bor 5 mil borta. Således inga problem :)
 
Atom skrev:
Har fått tipset att byta med andra :) Mer än gärna! Min kompis ordnade med en bekant som bor 5 mil borta. Således inga problem :)
Jag ser en lysande marknad för inbrottstjuvar. :)
 
Atom skrev:
Om man köper en villa och det saknas 2 nycklar, vem står för byte av låsen?

p.s. Frågar då det handlar om samma nyckel till 6 dörrar. Och runda låscylindrar. Tydligen en materialkostnad på drygga 5000:- :(
Hur kan man avgöra när man köper en villa exakt hur många nycklar som är i omlopp? Mina föräldrar har under de ca 30 år som de ägde mitt barndomshem gjort ett antal kopior av nycklar och något år efter de sålt huset så hittade jag en nyckel som jag hade kvar trots att de trodde de lämnat över alla existerande nycklar till köparen.

Så jag håller med om att det enda vettiga alternativet när man köpt ett hus är att själv byta ut alla låscylindrar så man har koll på att ingen utomstående har någon nyckel och personligen tycker jag nog att kostnaden för den vetskapen och säkerheten inte är så stor i sammanhanget.
 
Säljaren var den enda ägaren. Och han lovade att han måste ha tappat nycklar.

Nyfniken. Inte ens jag vet var/vem kompisens bekant är.
 
anders07 skrev:
Och, ja, man byter alltid lås!
Försäkringen täcker inte om någon går in med nyckel; tänk på det!
hur vet dom om nyckel har använts för att komma in då? och hur är det med gamla dörrar med gamla lås där det går låsa upp med lite vadsomhelst som liknar nyckeln, vi har två såna dörrar...
 
Redigerat:
kvistarn2 skrev:
hur vet dom om nyckel har använts för att komma in då? och hur är det med gamla dörrar med gamla lås där det går låsa upp med lite vadsomhelst som liknar nyckeln, vi har två såna dörrar...
Om inga indikationer på inbrott finns så kan försäkringsbolaget välja att neka ersättning så är det upp till försäkringstagaren att som klagande part bevisa att det är just ett inbrott. Blir en form av omvänd bevisbörda.

Försäkringsbolaget har tex rätt att neka om tonåringen har släppt in folk som stjäl under en fest eller husvakten tömmer huset alternativt en hyresgäst gör åverkan eller stjäl ifrån fastighetsägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.