Hej,

Tänkte bygga till en terass med vinterisolerat matrum/uterum som på den bifogade bilden. Någon som gjort något liknande som har några bra tips om vad jag ska tänka på när jag sätter igång?
Funderar på hur jag ska lösa övergången mellan täckt utrymme och terassgolv. Några idéer?


Bild1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.
 
Du ska absolut koppla in konstruktör. Om du från början betraktar det som ett kvalificerat projekt slipper du obehagliga överraskningar senare.

Jag skulle föreslå att INTE lägga bärlinan under altanens ytterkant, där du nu placerat de bärande pålarna. Istället avlastar du effektivare utbygget med bärlinan (och pålar) under matrummets fasad. Då får du optimal materialanvändning.

Eftersom boningsrummets bjälklag ska isoleras kommer det att bygga högre än trädäcket utanför. Det är också viktigt att innesluta bjälklagets undersida med vindtätt skikt.
 
billy_baver skrev:
Eftersom boningsrummets bjälklag ska isoleras kommer det att bygga högre än trädäcket utanför.
Måste det det? Kan man inte isolera i själva bjälklaget och om nu tjockleken på isoleringen inte räcker, bygga neråt istället för uppåt?

I övrigt håller jag helt med!

Vad gäller övergången mellan inne- och utegolv; om du som ritat använder skjut/vikdörrar så har du väl en tröskelskena av något slag. Då har du ju en naturlig gräns där...? Eller menar du hur du ska få det tätt så det inte rinner in regnvatten t.ex?
 
När jag skriver "bygger högre" menar jag "ökar måttet". Man kan - rent teoretiskt - givetvis lika gärna öka måttet neråt som uppåt. Det kommer i praktiken att handla om sådär ett trappstegs mellanskillnad. Denna nivåskillnad är ett betryggande sätt att slippa (den lilla) risken att regn- och smältvatten letar sig inomhus.

Kan tilläggas att jag förutsätter att altandäcket är genomsläppligt, och att uterummet håller normal bostadsstandard.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.