Haj på er

Jag och sambon står lite i begrepp att köpa ett hus. Huset är det sista i raden på väg ut ur det samhälle vi bor i. Husena längre in mot tätorten har ån liggande ca 30m från huset och har alla gräsmatta hela vägen ner till ån.

Ca 4 hus innan det vi är intresserade av så gör ån en krök och flyttar sig bort i från "vårt" hus. Bakom tomten till detta hus ligger en ängsmark som sträcker sig ner till ån och detta är typ sumpmark. Rätt så blöt altså.

Jag är inte intresserad av att anlägga en gräsmatta hela vägen ner till ån men jag är intresserad av att köpa denna mark av kommunen eftersom den ligger bakom "mitt" hus.

Vidare så eftersom detta huset är det sista innan samhället tar slut och det är åkermark bortanför så undrar jag vad jag har för möjligheter att få igenom min önskan om att anlägga en grusväg utanför min häck som sedan blir en större grusplan där jag fundera på att i framtiden ( 10 år ) kunna bygga ett större dubbelgarage då jag har ett stor bilintresse.

Hur fungerar det med strandskyddet? Till den plats där jag tänkte garaget så är det väll ca 60-80meter ner till ån.

Detta är en rätt så stor fråga för mig då mitt bilintresse är en rätt så stor del i mitt liv så blir ju huset genast mindre intressant om jag inte kan förverkliga mina visioner i framtiden.

Vart vänder man sig för att få ett klarteckan om att det går att genomföra?

Alla svar är tacksamt mottagna

 
Kan väl inte tänka mig att du kommer undan fråga på tekniska e.l. i din komun?
 
Beträffande garagebygget:

Tillhör marken där du vill bygga infart och garage den egna fastigheten? Isåfall behöver du bara ett vanligt bygglov. De som äger marken närmast din fastighet (tydligen kommunen, lantbruket med åkermark plus villan närmast) ska godkänna bygget. Att fastigheten omfattas av strandskydd borde dock inte hindra bygget, i synnerhet om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område. Det märker du när du kontaktar bygglovsenheten.

Om däremot garaginfarten på andra sidan häcken hamnar utanför den egna marken blir det svårare. Antingen kanske ägaren går med på att sälja remsan som behövs. Eller också kan han ge sitt tillstånd att din infart går över hans mark. Detta ska isåfall helst regleras i ett såkallat servitut. Inget av detta är enkelt eller särskilt billigt.

Beträffande kommunens sumpmark:

Jag misstänker att den är detaljplanelagd som "parkmark". Om så är fallet lär det bli mycket bökigt att slå ihop den med din villatomt. Då krävs nämligen ändring av själva detaljplanen. Och dessutom är det ju inte säkert att kommunen över huvud taget VILL sälja.
 
billy_baver skrev:
Beträffande garagebygget:  

Tillhör marken där du vill bygga infart och garage den egna fastigheten?  Isåfall behöver du bara ett vanligt bygglov.  De som äger marken närmast din fastighet (tydligen kommunen, lantbruket med åkermark plus villan närmast)  ska godkänna bygget.   Att fastigheten omfattas av strandskydd borde dock inte hindra bygget, i synnerhet om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område.  Det märker du när du kontaktar bygglovsenheten.

Om däremot garaginfarten på andra sidan häcken hamnar utanför den egna marken blir det svårare.  Antingen kanske ägaren går med på att sälja remsan som behövs.  Eller också kan han ge sitt tillstånd att din infart går över hans mark.  Detta ska isåfall helst regleras i ett såkallat servitut.  Inget av detta är enkelt eller särskilt billigt.

Beträffande kommunens sumpmark:

Jag misstänker att den är detaljplanelagd som "parkmark".  Om så är fallet lär det bli mycket bökigt att slå ihop den med din villatomt.  Då krävs nämligen ändring av själva detaljplanen. Och dessutom är det ju inte säkert att kommunen över huvud taget VILL sälja.
Dåså. Nu har jag kollat lite.

Marken jag är intresserad av är planerad som parkområde och ingår inte i detaljplanen. Inte heller den bit mark där jag vill bygga en infart.

Kommunen är heller inte speciellt sugen på att sälja denna bit mark till mig just pga. detta och den skulle isf. inte gå att slå ihop med "min" fastighet eftersom det skulle kräva en ändring i detaljplanen som man tydligen inte bara gör hur som helst.

Strandskyddet klarar sig hyffsat för tydligen så mäter man inte från utkanten på en fastighet utan från mitten och därifrån har jag över 100m rakt bakom tomten. Om jag däremot lyckas få köpa till marken jag vill ha och slå ihop den med fastigheten så flyttas ju mitten några meter och då visar det sig att åt ett annat håll så kommer jag innanför strandskyddet.

Så tipset jag fick var följande.

Arrendera den marken jag vill ha. Det skulle jag ganska säkert få göra på 25år utan problem. Sedan anlägger man det jag ahr tänkt att anlägga och bygger garaget på min egen tomt fast jag måste ha teoretisk möjlighet att ta mig från garaget och till min egentliga utfart utan att utnyttja "arrendemarken".

Så min plan i detta läget är att bygga garaget på den tomt som ingår med utfart åt samma håll som i dag. Arrendera marken och anlägga en grusplan bakom garaget där jag smäller upp en carport. ( som i senare läge kan få väggar =)

Skulle dom komma på mig får jag väll riva den biten. Den vill jag bara ha så bilen står under tak.

Garaget är för att ha som mekplats.

Men först får jag väll försöka köpa huset =)

Tack för hjälpen
 
Tänk på att du kan ha grannar som försöker att stoppa dig! Grannar kan ibland vara en pina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.