Åsa Lund
Jag var inne hos mammas grannar igår. Frun i huset ringde min mamma och bad om hjälp när det sprutade vatten i källaren. Jag sprang in och det visade sig att hennes man börjat fylla på vatten i värmesystemet men sen vridit kranen åt fel håll när det var fullt, varpå säkerhetsventilen löste och vatten forsade ut... Inget större problem att fixa det.
De är som ni förstår totalt ohändiga. De renoverar inte själva, men de har en entreprenör (enskild firma med inhyrda UE från östeuropa) som går loss helt på deras hus. Det känns som att han lurar dem att göra saker som inte behövs, dyrt blir det oxå.

"Flingfärgen på källargolvet måste slipas bort eftersom den inte andas. Betongen har mindre hållfasthet när den är blöt än torr, därför spricker det (spricka i betonggolv i förlängning av en hjärtvägg). Putsen på insidan av ytterväggen måste knackas ner när man gör om dräneringen för då torkar väggen fortare. Sen ska både golv och ytterväggar i källare kläs med Platon + mekanisk ventilation och laminatgolv/träpanel. "

Husägarna pratade om att koppla in advokat och hävda dolt fel i huset, byggt -69 och deras sedan 6 år tillbaka.
r
Vad ska de göra i detta läge?
Huset är helt nerdammat med slipdamm och de har två små barn som sover på ovanvåningen. Det är sånt här man ser på TV, trodde inte jag skulle se det själv live...

Tack på förhand för råd!!!
 
Dolt fel angående vad?
 
O
Vad är det för råd du vill ha?
Vad skulle det dolda felet vara? Att köparen anlitat klantiga hantverkare?:D

Kan man hävda dolt fel på hantverkare?:p
Jag anlitade en dålig hantverkare, men det gick inte att upptäcka utan att han fick börja härja fritt :D Måste vara dolt fel...
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
För sent, men ett gott råd till dina grannar hade varit att inte skaffa hus. Bättre då att hyra i stället. Eget hus är inte det bästa boendet för alla. Ibland känns det så även för mig.
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Vad dom ska göra....

Ja börja med att sparka ut den enskilda firman med sina östeuropeer och ta in en firma med goda referenser som funnits och verkat på orten länge....... Ja det är dyrare. (fast säkert billigare i längden)
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Svårt att säga vad de ska göra utan att veta mer, men det låter som att de borde ta in en kompetent rådgivare som går igenom vad som görs och varför, och sen ser till att sätta stopp för det som pågår om det nu är fel.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det finns nybörjarkurser inom matlagning, språk, IT, you name it...
Men varför finns det inga nybörjarkurser i "att äga ett hus"? Jag tror att många skulle behöva en sådan.

Exempel på kursinnehåll skulle kunna vara:

* Värmesystemet - Vilka varianter finns det? Hur fungerar det?
* Mögel - Hur, när och var uppstår det?
* Elsystemet - Hur fungerar husets elsystem? Vad får man göra själv?
* Trädgårdsjuridik - Får man klippa ner grenarna från grannens träd?
* Katastrofhantering - Hur gör man vid översvämmning, strömavbrott och stora mängder snö på taket?
*
Hantverkare - Offerter, vad är det? Hur upprättar man ett avtal med hantverkaren?
 
  • Gilla
Broc och 14 till
  • Laddar…
eviljava skrev:
Det finns nybörjarkurser inom matlagning, språk, IT, you name it...
Men varför finns det inga nybörjarkurser i "att äga ett hus"? Jag tror att många skulle behöva en sådan.

Exempel på kursinnehåll skulle kunna vara:

* Värmesystemet - Vilka varianter finns det? Hur fungerar det?
* Mögel - Hur, när och var uppstår det?
* Elsystemet - Hur fungerar husets elsystem? Vad får man göra själv?
* Trädgårdsjuridik - Får man klippa ner grenarna från grannens träd?
* Katastrofhantering - Hur gör man vid översvämmning, strömavbrott och stora mängder snö på taket?
*
Hantverkare - Offerter, vad är det? Hur upprättar man ett avtal med hantverkaren?
Den kunskapen inhämtar man på byggahus.se, TS kan ju tipsa om detta.
 
eviljava skrev:
Det finns nybörjarkurser inom matlagning, språk, IT, you name it...
Men varför finns det inga nybörjarkurser i "att äga ett hus"? Jag tror att många skulle behöva en sådan.
Tyvärr är nog många inte medvetna om sina begränsningar. Bor i ett nybyggt område där flera är förstahusägare. Tog kontakt med räddningstjänsten och fixade så att de skulle komma hit och ha en anpassad brandövning. Så att mina grannar kunde få reda på vilket brandskydd som kan vara bra att skaffa, prova på att släcka med olika typer av släckare osv. Skulle ta en timme eller så. Drog iväg ett mail till alla hushåll (runt 30) för att kolla av intresse. Hur många svar tror du jag fick? :-\
 
Har ett ämne till:

Hur öppnar jag spjället i min kamin för att inte agera kolmina och förpesta luften för alla mina grannar. :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag fattar inte att det verkar som de flesta som skaffar hus absolut måste riva i allt? Väggar ska bort, golv ska bilas bort för att avloppsledningar ska bytas etc. Som ny husägare bör man ta det lite försiktigt, försöka måla ett tak, tapetsera om nåt rum, måla nån list... Så småningom har man kunskapen hur man ska göra eller insikten om att låta bli. Ojdå, det kanske var lite OT ändå, TS hade ju en annan fråga. Sätt stopp för entrepenören.
 
  • Gilla
torke1
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag har inte grävt i alla detaljer eftersom jag inte vill klampa in och få dem att känna sig som idioter.

Från början var entreprenörens uppgift att lägga om yttertaket samt dränera om huset. Av någon okänd anledning har de inte gjort färdigt takomläggningen, utan bara lagt på takpapp och ströläkt innan de övergett den delen av entreprenaden för att kasta sig på dräneringen.

Ställningen står kvar runt hela huset och blockerar halva uppfarten. Hängrännor är inte monterade, varför vatten från taket inte går iväg till kommunens ledning utan hamnar i källartrappen och fuktar upp källarytterväggen.
Vet inte hur mycket av dräneringen de gjort om, ställningen står ju ivägen?
När de påbörjade dräneringen sade de som sagt att putsen skulle knackas ner på insidan. När de påbörjade det var det ett antal sprickor på väggarna som gick från golv till tak. Entreprenören påstod då att väggarna var för klent dimensionerade och behövde förstärkas. Han har matat in källarväggarnas mått i nåt datorprogram och sen fått fram att han ska fälla in armeringsjärn diam 12 resp 14 mm varje halvmeter på höjden i hela väggens höjd och längd. Urfräsningen är sedan fylld /fogad med expanderbruk.

Det är väl främst dessa "underdimensionerade källarytterväggar" som skulle vara det dolda felet misstänker jag.
Misstänker att väggarna inte alls är underdimensionerade, det finns likadana sprickor i min mammas hus som är lika gammalt.

Återkommer i eftermiddag, måste ut på utflykt med barnen nu.
 
O
tycker det låter som att hantverkaren är det dolda felet.....:)
 
  • Gilla
steve5432 och 4 till
  • Laddar…
Det låter ju helt vansinnigt. Undrar hur länge huset stått med underdimensionerad grund? Entrepenören måste fås att färdiställa taket. Sedan tack och adjö innan han förstör huset.
 
Det kallas inte dolt fel, det kallas bondfångeri.....
Få dom att göra färdigt taket, och sedan ett vänligt Tack och Adjö!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.