Hejsan!
Årets projekt i hushållet håller på att planeras och det är vårt tilltänkta växthus! Men nu är det som så att jag har ingen aning om hur man på bästa sätt gör grunden till det.. :x Jag har försökt läsa mig till det men det har inte varit så väl beskrivet som jag kunnat önska (vill gärna förstå vad jag och andra gör, för att kunna koppla ihop allt i huvudet haha).

Även om jag nu har tänkt mig "ett sätt".. så är jag helt öppen för andra förslag också!!

Det jag funderat på mest är att mura upp tre rader lecablock (har ni ett bättre alternativ på "mursten"?).. så stort som växthuset ska vara.. och sedan bygga växthuset uppepå det (då får vi lite förhöjda odlingsbäddar och slipper böja oss ner lika mycket)..

Planen är att vårt växthus ska bli runt 8-10 m2.. i trä och glas.. med kanalplasttak.. och troligen en grundläggande mur i "sten".. men problemet (just nu) är inte byggnationen ovan mark/själva glashuset.. utan grunden.. och markarbetet kring det..

Om man nu ska mura en ram, hur går man tillväga?.. behöver man fortfarande bygga ner nått till frostfritt djup? eller kommer muren hålla för att allt ska stå stadigt när man sedan fäster hela "växthuset" ovanpå den? .. hur djupt ner måste man gräva innan man murar? Hur skulle ni gjort grunden..??.. vi är inne på att lägga lite isolering i backen (det kan vara relevant att veta när man ska göra grunden).

Hur har ni gjort? funkar det bra? står stadigt? spruckna rutor?

Tips? råd? kunskaper tack!!

Tack på förhand!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
När jag byggde mina föräldrars gjöt jag leca-block. Marken lutar lite så det är ca 3 rader under mark på ena sidan och 2 rader på den andra sidan. Sedan hade man kunnat fortsätta uppåt om man vill. Jag armerade mellan varje rad.

Började gräva ut hela ytan. Lägga markduk. Lägga singel. Leca-block. Fylla igen runt om..

2003-09-06-13-19-03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2003-09-06-18-42-41.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ville de ha trägolv därav reglarna på bilden. Sedan är det ett metallväxthus uppe på det..

Har inte sett några sättningar på 10 år. Och då missade vi att dränera runt om grunden. Så för något år sedan var det som en pool innanför muren av en mycket blöt vår. Men inget märktes på grunden eller växthuset..
 
  • Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
jackt:

Snyggt! Är lite den stilen vi funderat på.. dock var vi lite osäkra på hur långt "ner" man måste ta sig för att det ska bli just stadigt och bra!?

Så du hade cirkus två och en halv rader under mark då av lecablocken? så vad kan det betyda att du grävde ur? 40 cm? innan du la på markduk och singel (hur mycket singel la du?) .. antar att golvet inte var isolerat? (när lägger man isf isolering..innanför muren och på med mer singel eller?)

Hur fäste du sedan "själva huset"..direkt i muren eller?

Tack för responsen :)
MVH Sandra
 
När jag byggde växthus i våras så grävde jag ungefär 80cm. Lite singel i botten och sedan fyra varv lecablock. Invändigt återfyllde jag till ca 35 cm under murens överkant. På så vis fick vi bättre takhöjd i växthuset, utan att det blev så högt utvändigt. En liten trappa med två steg leder ner i växthuset. Odlingsbäddarna är lika höga som muren, så de är alltså ca 35cm upphöjda från golvet. Utvändiga höjden var viktig i mitt fall eftersom det är ett väggväxthus och några fönster på väggen styrde hur högt vxthuset fick vara.

Det har fungerat bra hittills.
 
  • Gilla
Arosenia
  • Laddar…
Är också igång med att bygga en grund för växthus. Bara denna vedervärdiga vinter är över. Var i kontakt med leverantören av växthuset och de gav följande råd. Gräv ner till frostfritt vilket varierar var man bor. Sedan singel packa. Gärna en dräneringsslang till stenkista etc. Isolera grunden på utsidan. Fyll på med singel och packa till avsedd höjd. Räknar med att två varv av block blir under färdigt golv. Jackts bilder visar hur det ska göras. Mura med leckablock (i mitt fall 41 cm över golvhöjd). Tänk på att ev. puts på lecan ökar måtten med ca 2 cm. Rekommenderar att på grund/murkrönet läggs en plåt med droppkant så att vatten rinner av muren. Undvik att ha fasta jordbänkar lägg istället marksten som golv och odla i kruka/bänk som kan flyttas efter behov. Tänker följa deras råd då de verkar vettiga.
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
AnneFi
Ångest!
Vi har haft ett hål i trädgården i två år där vi ska gjuta platta till växthus/förråd :/
 
  • Gilla
JimmyB
  • Laddar…
PNO:

Tack för inlägget :)

Måste vara lite lurigt att få lite trappsteg i växthuset? om man tänker på skottkärran hehe (men det brukar funka med hink också!), men ibland måste man ju välja mellan två lite ondare ting.. dvs inget växthus alls eller ett par trappsteg därinne.. (inte lätt alla gånger när man har restriktioner).

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
AnneFi:

Ops, två år? trodde jag var den enda som hade halvfärdiga projekt som drog ut så mycket på tiden ;) Det värsta är att när vissa saker är gjorda och står, så blir man hemmablind.. och stör sig inte lika mycket på dem som från början..(jag sa hela tiden att jag ska minsann inte börja renovera i nått nytt rum innan allt i det första är färdigt.. inkl lister! Men idag står vi med flera listlösa rum..halvfärdiga småprojekt osv haha).

Du ska se att inspirationen kommer åter nu när solen kommer, i år kanske ditt växthus blir av!!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Annhans
  • Laddar…
OM man nu skulle vilja gjuta en platta som grund, skiljer det något på markarbetet? Hur går man tillväga? för eller nackdelar? Kan man bygga "muren" på den sen som vanligt?

*nyfiken*
 
Snigla skrev:
OM man nu skulle vilja gjuta en platta som grund, skiljer det något på markarbetet? Hur går man tillväga? för eller nackdelar? Kan man bygga "muren" på den sen som vanligt?

*nyfiken*
Nej, ingen större skillnad. Du måste gräva ut och göra underarbetet på samma sätt.. Tror det blir dyrare med gjuten platta, men har inte riktigt koll på priserna där..

Ja, du kan bygga en mur på den gjutna plattan efteråt..
 
För att komma till skott behöver man inte alltid göra allt på bästa möjliga sätt, då drar det ofta ut på tiden. Grannen har ett växthus på ca 12 m2. Växthuset står på en ram av vinkeljärn som är förankrat direkt på marken med armeringsjärn. Nån form av markduk inuti med singel ovanpå. Märklig byggkonstruktion så här i mitten av Norrland, men det fungerar hur bra som helst och de får stora skördar av tomater varje år. De odlar i hinkar och har även en vinranka där.
 
  • Gilla
malg01 och 2 till
  • Laddar…
AnneFi
Vi hade en kompis som körde in om med en grävmaskin gratis. Sen fanns det inte riktigt mer tid. Vi ska ha halva som förråd och självklart vill jag ha tegelgrund och förråd i tegel.
Växthuset ska byggas av gamla fönster som står här hemma och väntar på kärlek.

Begagnat Tegel är dyrt och att renovera fönster är tråkigt. Och hela huset är kaos på insidan. HAHA!

Bara för det så lovar jag att verkligen försöka iaf fixa fönsterna i år.

Vi har tänkt att gjuta platta till förrådet och ramen till grunden. I växthuset är jorden kvar.
 
  • Gilla
malg01 och 3 till
  • Laddar…
Kurtivan:

Hehe så sant som det är sagt, men trots att jag bor i skåne så har inte våren kommit riktigt än - så jag har tid och fundera lite till :D.. det är ju inte bara en fundering på rätt och fel.. utan också vad man kan göra själv (eller om man ska leja ut nått). Grundarbetet är ju ändå a och o om det ska bli bra i slutänden och vi ska ju bygga upp vårt växthus i trä istället för metallramen.. skulle ju vara tråkigt om man kastade de pengarna i sjön för underlaget blev fel!

Grannarna här har ungefär samma konstruktion som din granne.. plintar i hörnen.. en ram i metall och så fäst huset i det.. några har plattor.. några planterar direkt i backen osv. Men när vi bodde i s-vall så var vårt växthus där rejälare gjort - just grunden (inte vi själva som gjort det dock så vi vet inte mer än att det var nedsänkt med en stenram o glashus ovan).. men där flög fåglarna sönder rutorna varje vinter istället *grr*..

tack för inputen!

Ha en trevlig fredagskväll,
MVH Sandra
 
jackt:

Jo det tror jag med (att det blir dyrare), men jag var lite nyfiken på om det skilde nått i själva underarbetet.. t ex om man var tvungen att gräva mer eller mindre.. ha mer eller mindre singel osv :) .. grävningen här på tomten kommer inte vara det roligaste man gjort i världshistorien *suck och pust* och det är den vi funderar på att leja ut lite fint i samband med annat jobb hehe. Hade man kommit in med traktor/maskiner på baksidan av trädgården hade det inte varit några problem.. men som det är nu har vi hus och tomter bara nån meter åt vardera håll (inte mycket att göra åt den saken)..

Ha en trevlig fredagskväll!
MVH Sandra
 
Förra året färdigställde vi vårt "provisoriska" växthus, i väntan på det riktiga som ska ha murad grund, vitmålat trä, och byggas upp av begagnade fönster. Från början var det provisoriska växthuset tänkt som ett gurkhus, dvs bara luta plastskivor mot varandra på en mycket simpel regelstomme. Sedan kom jag på att plast är lätt och att det blåser rätt häftigt här i Skåne ett antal ggr per år. (En gång fick jag hämta locket till utegrillen ute på åkern 50 m bort...) Sedan hör man ju varje år talas om små simpla växthus som blåst sönder, el bort in till grannen... Alltså behövs stadig förankring => plintar. Plintar uppskattar belastning rakt uppifrån, inte sidolaster som ett gurkhus ger upphov till => normalt växthus. Normalt växthus på plintar = riktigt växthus => satsa på en gedigen och hållbar konstruktion. Så det som var tänkt snabbt och enkelt blev relativt långsamt och komplext, men bra. Nu tycker man det är synd att man inte gick hela vägen med glas istf plast, men då hade en ännu stadigare grund behövts, och stomme, samt att det hade blivit dyrare och tagit ännu längre tid.

Det "riktiga" växthuset är tänkt att stå på en murad grund som redan finns, och fanns när vi flyttade in för 12 år sedan. Dock har inte växthus stått överst på priolistan. Att färdigställa garage och verkstad har stått högt på priolistan, men inte heller det har ännu blivit färdigställt, på 12 år...

Appropå lister: När vi var på visning så noterade jag att det saknades en hel del lister, och tänkte att det blir ett trevligt litet vinterpyssel. Jo tjena, de flesta listerna saknas fortfarande...

Dock, när man blickar bakåt så har trots allt en hel del blivit gjort, bara inte allt som man tänkt. Fördelen med att det tar tid är att det brukar bli rätt bra, och att man håller jämna steg med plånboken. :)
 
  • Gilla
malg01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.