Hej

Är det någon som värmer sin pool med braskamin?

Jag hittade en braskamin, Eldarado Octa W http://www.eurofire.se/cgi-bin/ef_alb/album.pl?photo=ef04/octaw_stor.jpg, som skulle kunna användas till att värma poolen. Funderar på att skaffa en pool och funderar nu på olka lösningar för att värma denna.
Braskaminen har ett vattentank till vilken man kan koppla ett vattenburet värmesystem.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning?
 
Vi har en vattenmantlad pelletskamin som värmer hela huset.. Nackdelen jag kan se att värma poolen med ett sånt alt är att det kommer att bli olidligt varmt inomhus.. Att värma en pool på sommaren skulle jag rekomendera solvärme eller villa panna som är placerad så till att det inte blir varmt inne i huset.. Det man gör är att man sätter en hetvattenväxlare på returen i pannan eller kaminen så i stället för att värma huset så värmer du poolen. Men har du en kamin placerad i huset så alstrar den automatiskt värme i huset, och det kommer inte gå att sova inomhus pga värmen... Men du kanske inte skulle ha kaminen placerad inomhus?? ::)
 
Tror nog iofs att det skulle kunna gå och lösa med en panna. Att det skulle bli varmt i huset, det tror jag inte...värmen i huset regleras ju i sig själv av shuntar och oavsett vad så slänger du ju inte ut mer värme i rören till golvvärme bara för att du skulle skicka värme till din pool.

Men sen är det ju en kostnadsfråga. Vet en del som har solvärme enbart för poolen och det känns ju som en bra lösning. Har också sett "snik" varianter som iofs funkar med en cirkulerande pump från pool till svarta pvc-rör som ligger i stor slinga på taket. Kan man bara få det att se snyggt ut så är det billigt och fungerande. Dock så bör man tänka på att det är rörens area som spelar roll för hur mycket energi som omvandlas från solen till röret och till vattnet.
 
Tror nog iofs att det skulle kunna gå och lösa med en panna. Att det skulle bli varmt i huset, det tror jag inte
Det var det jag menade ::) Med en panna kan du värma poolen men inte med en ved eller pelletskamin.. Har sj haft pool som vi värmt med en villa panna på det sätt som jag förklarar ovan.. Men det var ju kamin trådskaparen frågade efter ;)
 
Tänkte kombinera braskaminen med solpanel på taket. På sommaren blir det inte så mycket eldande utan då får solpanelen göra jobbet.

På vintern, då solpanelerna inte tillför så mycket?, får man ett bra alternativ till elvärmare.

Kanske kan man även koppla ihop braskaminen och solpanel med husets vattenburna uppvärmningssystem?

Jag hittade en intressant pool (Långsam sida)http://www.jazzipool.com/products_show.asp?id=734 som har en inbyggd värmare på 3-8KW. Kanske kan man komplettera den med egen värmare som tar energin från braskamin och solpaneler?

För övrigt så är poolen i länken en sådan som man kan ta hem från Kina till ett förhållandevis lågt pris. Har talat med samma person som importerat mitt Kinabubbelkar.
Frågan är om man vågar investera i en dyr pool och sedan inte ha någon som kan komma hem och serva den utifall det uppstår fel.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.