Har ni något tips på snygg CD-förvaring? Jag har skummat igenom Ikea, Mio och Ilvas kataloger utan att fastna för något.

Gärna en vägghängd hylla, möjligtvis med dörrar. En stringhylla (String pocket) är också en tänkbar lösning.

Tacksam för tips.

 
Det finns en cd-hylla som jag var sugen på för flera år sedan. Jag husker inte vem som tillverkade den - eller vad den heter - Men jag har försökt att rita upp den på denna bild (inte skalenlig och inte rätt färg):

cdstall.jpg

Den är kvadratisk med 9 "fack" som varje har rätt storlek för att cd-casen skall få plats på höjden. Hyllan är vägghängd. Om du bor i Stockholms trakten, så vet jag att den finns att köpa på Room.

En annan skitsnygg (och mer vågad) lösning är CD-Snake:
http://www.cdsnake.com/

Lycka till!
 

Jag såg också att Stolab har en rätt snygg vägghängd CD-förvaring med glasdörr.

En annan idé är att kolla på badrumsskåp från t ex Ikea. Måtten bör stämma rätt väl för CD så det som ev. behövs är fler hyllplan.

 
Hej,
Vår CD/DVD/LP består av elfasystem och hyllor från ett lokalt snickeri. Rymmer mycket och tar lite plats.

Mvh A&A
 
  • Hyllan_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag letade också efter en schysst cd-förvaring i flera år, men hittade inget som var snyggt och rymde tillräckligt många skivor. Det slutade med att jag också "byggde" en hylla själv med det klassiska Elfa-konsollsystemet (obehandlat stål från Norrgavel) och hyllplan från Ikea (Järpen, 79x19 cm, svartbrun). Blev helt ok och rymmer c:a 700-800 skivor. Och det går ju lätt att bygga ut när man behöver mer plats.

 
Jag hittade denna i Göteborg, Jag tycker den är riktigt snygg men något begränsad i storlek.

dsc00107_1162545799.jpg

// Danne
 
Vad kostar den där CD-Snake grejjen, den var ju grymt läcker !
 
Jag är också ute efter någon smart CD-förvaring. Min musikgalna sambo har gott och väl över tusen stycken (den enorma skivsamlingen kommer inte ens över tröskeln till nya huset...). Skulle vilja få ett tips på en "slukande" lösning men som är täckt, dvs har dörrar av något slag. Så man slipper det "röriga" intrycket av skivorna.
 
Olby Design har en ursnygg (men ack så dyr!) CD förvaring som jag bra gärna skulle vilja ha. Titta på www.olbydesign.se under "låg förvaring". Den heter CD med mera fast jag är tveksam till om den rymmer tusen CD skivor...
 
Misse! Olby design hade verkligen vackra möbler. Men jag hittade inga priser. Vet du att det är dyrt eftersom du har varit hos en återförsäljare??
 
Jag är också ute efter någon smart CD-förvaring. Min musikgalna sambo har gott och väl över tusen stycken. Skulle vilja få ett tips på en "slukande" lösning men som är täckt, dvs har dörrar av något slag. Så man slipper det "röriga" intrycket av skivorna.
Värst vad många olyckssystrar man har i det här avseendet (sambo med flera tusen skivor alltså)!
Jag fick spader en dag, åkte till Ikea och köpte fyra köksskåp (överskåp som man hänger på väggen). Monterade ihop dem i raseri, radade upp dem efter en vägg - och häpp! Så hade vi ett slags sideboard. Mannen stuvade entusiastiskt in skivorna i bokstavsordning och passade på att skicka in all teknik i skåpen också.
Syns inte. Märks inte. Och min sinnesro är åter intakt.
Alltså: vanliga faktumstommar. Vita applådluckor.
Good luck!
 
Tack Barea!!! Lät som ett enkelt och prisvärt alternativ. Sambon verkade inte heller avogt inställd. I vilket rum "låter du honom" ha skivor med tillhörande teknik. Frågar för att jag gissar att man helst vill lyssna på musik när man är i köket eller sitter med en whiskey framför murspisen. Men man vill ju ogärna ha denna massiva förvaring där, eller. Vet inte om vi ens får plats. Men i dessa teknikens dagar borde de kunna stå i arbetsrummet intill, med helt osynliga sladdar till de minimala men fantastiskt bra högtalarna, som inte jag äger men som säkert finns, placerade i vardagsrum...
 
Skivorna och tekniken har vi faktiskt mot en långsida i vardagsrummet. Väggen är sex-sju meter lång och det enda som finns på väggen är en öppen spis och en bit bort "möblen". Ska försöka lägga upp en bild i kväll så att det blir tydligt.
I köket har vi en liten portabel rackare när vi vill ha musik där. Då får mannen snällt traska bort till "möblen" och hämta skivan för dagen. Men det går alldeles utmärkt.
 
Lisa-Lei, ursäkta dröjsmålet.
Här kommer en bild på vår "möbel".
/ Barea
 
  • Mbel_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.