AnneFi
Kommer resultatet bli lika bra som med mdf?
 
Det går faktiskt att koppla vanliga hemma damsugaren till cirkelsågen lite tejp löser det mesta. Om man också tejpar för på sidan med lite kartong så att det täcks så mycket som möjligt kan man faktiskt såga hyfsat dammtätt. Och det är verkligen värt mödan att fixa en sådan lösning av flera skäl.

Sänksåg med skena är verkligen helt suverän produkt. Men man kan faktiskt få bra resultat utan sänksåg.
Det mesta hänger på en sågklinga som är gjord för ändamålet. Skall man såga mycket skivmaterial så lönar det sig att köpa en klinga som är avsedd för det. Kanske inte ekonomiskt men resultatet blir så himla mycket bättre.

Man kan använda sig av 16 mm mdf om det kommer upp någon forma av fast hyllplan någonstans i mitten av höjden på garderoben. Det enda kan vara att det är lite tajt när man förborrar för skruv till gångjärn osv lätt att borra igenom.
Att få helt urslagsfria snitt på båda sidorna av melamin med cirkelsåg/sänksåg är väldigt svårt näst intill omöjligt speciellt om det är dålig melemin (läs väldigt tunt ytskikt= billig melamin).

Pär
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vill man spara pengar kan man ju inte gå och köpa verktyg för dyra pengar, naturligtvis. Som sagt går det mesta att lösa, och det kan bli bra resultat om man bara har tid och lust att göra det. Jag har löst de flesta uppgifter med en batteridriven cirkelsåg, allt från att klyva 10 cm plank i ask till marmor och lättbetongsväggar.

Mdf hade jag nog valt, eftersom folien är dålig på byggvaruhusspånskivor. Men om man kan dölja alla sågsnitt på något vänster så spar man ju mycket tid, och får ett slittåligt resultat.

16 eller 19 mm? Personligen hade jag nog valt 19. Det är så lätt att mdf spricker om man borrar och skruvar i ändträ. Är priset avgörande går det nog med 16 också, det blir ju en nättare konstruktion. Och lättare.
 
AnneFi
Har funderat på att om vi väljer mdf så låter jag det bli sågat på byggvaruhuset och tar jag spån så kommer ingen att se snitten mer än på garderoben framför. sidostyckena ska inte sågas alls, topp och botten hamnar mot väggarna. Antar att man sätter toppen utanför sidostyckena.
 
AnneFi
Vad gör man bakstycket av? Fräser ut för masonit eller spikar bak?
 
Jag hade valt melamin vit 16-18 mm från t ex Byggmax eller Biltema. Perfekt att bygga garderob av. MDF är dyrare, tyngre och är "helvetet" själv att måla på, i varje fall med vattenbaserad färg, det blir en luddig yta måste putsas efter grundning och sannolikt också mellan de två slutstrykningarna. Om man lämnar bort melamin för sågning så kör proffsen med ritsklinga och sågsnitten blir klockrena, jag har sågat mycket åt privatpersoner med rits.
 
Dom gånger jag sågat melamin har jag ritsat genom att köra sänksågen baklänges med 1mm sågdjup med vanliga 48taggaren. Tycker resultatet blivit bra.
 
Måste förresten flika in att med rätt sågmetod (som Nimajneb skriver, eller med justersåg med rits) så spelar det inte så stor roll att det är "dålig kvalitet" på melamin-beläggningen. Även den dyraste folie/ melamin-skiva får urflisningar med felaktig sågmetod. Biltemas och Byggmax skivor går det att åstadkomma fina resultat med. Biltema har dessutom riktigt bra förlimmat kantband som man stryker fast med strykjärn och kantskär med ett rakblad. Stommen skruvar du med klassisk "Ikea" självborrande försänkt insexskruv gjord just för spånskiva.
Tror t o m Biltema har den på hyllan. Resultatet blir Ikea-garderb för en liten peng. Det som kan kosta är att få det tillkapat. Rekommenderar att ni vänder er till ett mindre snickeri för kapning.
 
AnneFi
Behöver vi verkligen såga upp det någonstans när det gäller endast topp och botten som ska kapas?

Handlar ju om något som ingen kommer att se eftersom de kommer vara mot de andra garderobsväggarna och mot ytterväggarna på rummet.

Om vi ska ha Hyllplan i garderoberna tänkte jag köpa ikeas. De har 25% på inredningen just nu
 
AnneFi skrev:
Om vi ska ha Hyllplan i garderoberna tänkte jag köpa ikeas. De har 25% på inredningen just nu
Vet du hur länge?
 
Hittade inga riktigt bra bilder men här har jag gjort något liknande av 40 cm hyllplan från Byggmax. Bakstycket är färdigmålad masonit som är spikat på baksidan. Bakstycket gör mycket för stabiliteten men skulle jag ha den frihängande så hade jag nog funderat på en fast hylla på mitten. Men du märker ju hur det känns när du skruvar ihop det. Mitthyllan går ju lika bra att sätta dit i efterhand om det behövs.

Just denna sammanfogade jag med Domino men jag har använt skruv också och det verkar hålla bra. Jag tror det är denna som Gruvberget menar:
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-862018/

OBS: Biltemas skruv är inte självborrande så du behöver förborra, mindre hål i den inre skivan och större i den yttre. Mät skruven med skjutmått så du får rätt dimension på borren. (Kan vara 6 resp 4 mm, minns inte exakt.)

IMG_0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
Tack så mycket för bilderna.

Du skruvade alltså topp och botten mellan sidostyckena?

Ikeas rabatt är på komplement till den 14:e tror jag
 
"Jac" har lösningen :) Snyggt! Precis så och då behöver man inte kapa skivorna med ritsklinga om man ska använda hela längden. Yes stämmer, man måste förborra Biltemas skruv, vet inte hur jag fick för mig att de skulle vara självborrande
 
AnneFi
Räknade på det nu.

Med byggmax spån och bauhaus lackboard hamnar jag på 1900 kr plus skruv.
Ikeas stommar hade kostat mig 1835 och sen hade jag fått köpa extra material för 450 för den smala stommen och ändå hade allt varit för lågt
 
Med tanke på att man med ikeas stommar får en bättre yt o kantbeläggning samt att alla beslag är med och allt borrat så får man ju mycket för pengarna med dom Pax stommarna.(y)

När det gäller att sätta upp komplement så tänk på att toleransen för var hålen ska sitta i djupled är väldigt liten, typ någon 1/10 mm vilket gör att ni behöver en bra borrmall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.