Vi behöver hjälp att hitta tapeter i gammal stil. Om man tittat igenom alla vanliga leverantörer (Duro, Eco, Borås osv) och alla udda men som ändå finns på typ Colorama, gått igenom Lim och Handtryck, Tapetorama och Engelska Tapetmagasinet - vad gör man då? Finns det utländska sidor där man kan beställa tapeter? Finns det mindre kända kollektioner med tapeter i gammal stil - hjälp?!
 
Har för mig att Gysinge byggnadsvård har en del tapeter, kolla deras hemsida.
 
Hittade en finsk tillverkare, SANDUDD med serien Mormors Tid.
Den fans på Caparol färg i Uppsala.
 
  • Gilla
Agneta Gatel
  • Laddar…
I mitt letande efter tapet hittade jag mönstrade rollers, som gör att man kan trycka (eller egentligen måla) sin egen tapet (eller tyg, papper osv). Blir väldigt inspirerad och får lust att pröva. Är det någon som provat eller som känner till leverantörer med många mönster att välja mellan? Skrev ett inlägg på min blogg också, men här kommer en bild jag hittade, från The Painted House i UK:

753a978c147560e37c105ff57141975f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där bilden tycker jag känns lika verklighetsförankrad som när de ritar schackbrädet på Kalle på julafton... Tänk dig själv att dra rollern så exakt rakt, utan att den glider någon gång och så att mönstret passar ihop med draget du gjorde bredvid. Känns nästan övermänskligt, tyvärr.
 
Jag kollade lite filmer på youtube. Känner mig faktiskt inte lika tveksam längre :)

[video=youtube;O1VZKPPuuhI]http://www.youtube.com/watch?v=O1VZKPPuuhI[/video]

[video=youtube;Qk6KMBhhBKk]http://www.youtube.com/watch?v=Qk6KMBhhBKk[/video]

[video=youtube;Rq1IHFMcHZQ]http://www.youtube.com/watch?v=Rq1IHFMcHZQ[/video]
 
Visst ser det enkelt ut på filmerna, att "rolla" sitt eget tapetmönster menar jag! Frågan är bara hur det ser ut när man kommer fram till ett fönster, eller till hörnet. Jag tror att det är meningen att man ska lämna en omålad kant runt väggen, som man ska mäta sig till ska bli lika bred i slutet. Men vad händer vid fönster...

En annan fråga, när man bygger ett hus och ska tapetsera typ hur många våder som helst - blir livet enklare med en tapetmaskin? Hur fungerar det, för- och nackdelar, erfarenheter? Jag ska ensam tapetesera hela huset, på kvällar och helger så man vill ju hitta en genväg...
 
Om man får en liten remsa kvar i till exempel ett hörn så säger hon på en av filmerna att man ska vänta tills färgen har torkat, sen täcker man över det man har målat med tidningspapper. Sen målar man det sista genom att måla på tidningen och på den omålade delen av väggen. Samma teknik borde fungera vid fönster. Men jag är lite osäker på hur det blir med mönsterpassningen.
 
Har bara hittat sån på nätet och det är dyrt och långsamt med transporten. Finns det inte nån i Sverige som säljer dessa?
 
Borttaget
 
har du kollat på dom på riktigt eller bara via nätet? vissa tapeter behöver man se framför sig och framförallt de i gammal stil
 
Cole & Son, kikat på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.