Inget att tveka på - Havsutsikt!

Dock hade jag helt klart tittat på alternativen när det gäller hus, avskyr verkligen felplacerade hus.

Lösa tankar:
Som beskrivningen av tomten låter hade jag satsat på ett hus där man kan äta i nordvästra hörnet och samtidigt njuta av kvällssol och havsutsikt.
Kök i sydvästra hörnet, så det blir ljust och perfekt till morgonsolen.
Vardagsrum i mitten av bottenvåningen, gärna genomgående.
 
Tack för alla svar och åsikter!
Vi har i stort bestämmt oss för tomten med havsutsikt nu, väntar bara på lite svar från kommunen.
Vad säger ni om detta huset spegelvänt på tomten?
 
  • 185N3_full.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte vad ni har för budget och vad ni har tänkt er för tillval. Men kolla lite på vårgårdahus, när vi jämförde så blev det egentligen billigare med dem, men då hade vi en del tillval inräknade
 
bygg-Andy skrev:
Tack för alla svar och åsikter!
Vi har i stort bestämmt oss för tomten med havsutsikt nu, väntar bara på lite svar från kommunen.
Vad säger ni om detta huset spegelvänt på tomten?
Största nackdelen som jag ser det är väl att den havsutsikt som ni kämpar för att få till endast kommer att kunna avnjutas från typ toaletten och tvättstugan.

Hade även havsutsikten varit åt norr hade jag nog också kört på detta alternativ, men nu "offrar" ni en tomt i sydvästläge för utsikt åt "fel håll" enligt mig.

Nu har jag ju såklart inte sett tomterna på riktigt så ta vad jag säger med en nypa salt. :p
 
evasch skrev:
Nu vet jag inte vad ni har för budget och vad ni har tänkt er för tillval. Men kolla lite på vårgårdahus, när vi jämförde så blev det egentligen billigare med dem, men då hade vi en del tillval inräknade
Vi har jämfört med alla och det blir inte billigare än detta huset. Nu var det inte frågan om vilken tillverkare vi ska välja utan mer hur huset passar på tomten.
 
zno skrev:
Största nackdelen som jag ser det är väl att den havsutsikt som ni kämpar för att få till endast kommer att kunna avnjutas från typ toaletten och tvättstugan.

Hade även havsutsikten varit åt norr hade jag nog också kört på detta alternativ, men nu "offrar" ni en tomt i sydvästläge för utsikt åt "fel håll" enligt mig.

Nu har jag ju såklart inte sett tomterna på riktigt så ta vad jag säger med en nypa salt. :p
Från köket och sovrumet får man också havsutsikt. Men helt klart mer utsikt åt norr.
 
Att ha altaner i norrläge är underskattat. Vi har tittat på mängder av hus, och de med altaner i söder gillar jag inte. Man använder altaner på sommaren, och då är det stekhett. Det är _otroligt_ skönt att ha en altan i norrläge då. En stor altan som man kan använda!

Trädgård i norrläge ... ja det beror på hur mycket. Om huset skuggar hela tomten hela tiden blir det inte bra. Men om huset är tillräckligt lågt så att solen ändå kommer åt delar av tomten kan det vara bra.

Men, man kan ha flera uteplatser. En vinter- vår uteplats i sydost, och sommaruteplatsen i norr. Perfekt tycker jag. :)
 
caro skrev:
Att ha altaner i norrläge är underskattat. Vi har tittat på mängder av hus, och de med altaner i söder gillar jag inte. Man använder altaner på sommaren, och då är det stekhett. Det är _otroligt_ skönt att ha en altan i norrläge då. En stor altan som man kan använda!

Trädgård i norrläge ... ja det beror på hur mycket. Om huset skuggar hela tomten hela tiden blir det inte bra. Men om huset är tillräckligt lågt så att solen ändå kommer åt delar av tomten kan det vara bra.

Men, man kan ha flera uteplatser. En vinter- vår uteplats i sydost, och sommaruteplatsen i norr. Perfekt tycker jag. :)
Ja vi har tänkt att ha en uteplats i norr som går runt huset på sydvästra sidan så man kan ha en solig uteplats på dagen i sydväst och kvällssol på norra uteplatsen.
 
Ja för fan, tomt med havutsikt helt klart. Sen lär ju andrahandsvärdet på sikt vara betydligt högre på den tomten med havsutsikt.
 
mekar-anders skrev:
Ja för fan, tomt med havutsikt helt klart. Sen lär ju andrahandsvärdet på sikt vara betydligt högre på den tomten med havsutsikt.
Pja, med tanke på du svarar på en diskussion från 2009, så lär väl huset både ha hunnit byggas och säljas - så facit vad gäller andrahandsvärdet kanske finns...
 
Hemmakatten
Men visst vore det intressant att få veta vilken tomt det blev.:) Om nu andy tittar in här på forumet igen, sista gången var för 1½ år sedan.
 
vad är det för sorts havsutsikt, är det något blänk i horisonten eller är det ett hus 20 meter från havet? Tänk på att alltid välja tomten först och huset sen, det är nästan omöjligt att få det bra om man gör tvärtom. Satsa på stora glaspartier mot havet, glöm de små fönster som vanliga prefabvillor har, utan tänk skyltfönster, gärna med skjutpartier. Det optimala är givetvis att få havsutsikt åt väster så man kan avnjuta solnedgång över havet, men jag tror det kan bli bra även med havsutsikt mot norr, problemet är bara att det kan bli ganska kallt, men ni får förmodligen fin morgonsol där och kanske även en strimma kvällssol? /S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.