A
Tjena alla,

Jag håller på att bygga en bastu i mitt hus. Tidigare hade jag bastu med högtalare från Tylö och en separat låda (egen byggd) med volym kontroll inne i bastun.

Jag funderar nu på att sätta 2 st tylös högtallare / alt. marin högtalare i bastun under sittbänken.
Det jag letar info efter är. Om det finns någon panel/volymkontroll som du kan sätta inne i bastun.
Ansluta denna till en reciver alt. enklare steg. Som sedan kopplas till en panel för reglering av volym/byta låt m.m.
Som ca denna:
http://www.saunainter.com/se/bastu_tillbehor/bastu_audio___video/mp3_audio_radio_set/mp3_85950_set/

Hade tidigare en enkel reciver med usb som jag kopplade min ipod till. Drog kabel till volymkontrollen och sedan till högtalarn. Kändes lite meckit och jag hade ingen möjlighet att byta låt då recivern stod i ett helt annat rum.

Någon som vet hur jag kan lösa detta på ett smidigt sätt?!
 
A
Toppen, tack för tips!
Vågar man ha den "fjärren" eller hela "radion" i bastun?!
Tänkte på fukten och värmen dvs.

Kanske även finns fler tips om den inte skulle fungera?

Har tittat på Sonos Connect AMP. Så kan man sköta allt från sin iPhone via nätverket.

Mvh,
 
Redigerat av moderator:
Jag har fällt in ett par inbyggnadshögtalare lågt ner på bastuväggen.
Blir aldrig mer än kanske 30-40 grader där. Fukten är heller inget
problem. Dessa är anslutna till en klass A förstärkare(liten förstärkare på 2 ggr 20 W)
som sitter på utvindan bakom. Förstärkaren är sin tur ansluten till en Airport express med airplay
aktiverat. Musiken streamas trådlöst från min Iphone 5 via airplay.
Kostnad; högtalare cirka 600 för paret, 800 förstärkare,900 Airport express totalt 2300:
Tror inte du kommer billigare undan och får dessutom bra ljud.
 
Det stora problemet här är väl att man man inte vill ha sin iPhone/iPod Touch/whatever else med inne i Bastun? Det löser varken Sonos eller Airport Express.

Men iofs, om man bygger en dedikerad isolerad låda som man kan förvara elektroniken i inne i bastun, så är man kanske hemma. Eller?
 
Jag förstår inte riktigt varför man ska släpa med sig Iphonen eller annan elektronisk utrustning in i bastun(!)
Det mest naturliga är väl att man väljer en spellista, reglerar volymen så det är lagomt..och sedan ägnar man sig åt själva bastandet.Eller är det jag som är för bakåtsträvande..:x
 
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag en Sonos utanför bastun och ett par utomhus högtalare under laven för fuktens skull och sen styr jag Sonos med deras fantastiska fjärr CR100 som är vattentät !!! Tyvär så har dom slutat med den modellen men det går väl att få tag på begagnat kanske.
 
legul skrev:
Själv har jag en Sonos utanför bastun och ett par utomhus högtalare under laven för fuktens skull och sen styr jag Sonos med deras fantastiska fjärr CR100 som är vattentät !!! Tyvär så har dom slutat med den modellen men det går väl att få tag på begagnat kanske.
CR100 vattentät?!? Det var mer än jag visste! Då kan man ju få användning för den trots att det numera finns betydligt mer behändiga appar! Tack!
 
Det finns filmer på nätet där folk duschar och doppar dom i vatten......
 
Flera av Sonys Xperia-modeller (telefoner och tablets) är vattentäta.
 
legul skrev:
Det finns filmer på nätet där folk duschar och doppar dom i vatten......
Jo jag såg det. Jag kollade faktiskt efter en källa till innan jag hoppade ner i badet med den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.