Vi tänkte bygga ett badrum i timmerkåken vi nyss skaffat.
Först tänkte vi sätta upp reglar mot timmret, isolera och sedan på med gipsskiva, tätskikt och sist dit med kakel.

Men vi är inte riktigt säkra, ska man sätta plast mellan timmret och reglarna/isoleringen? Eller kommer det bildas fukt så att det börjar mögla?
 
En fråga som det debatterats länge om, ska man ha dubbla tätskikt eller inte. Sök på forat så hittar ni många (och långa) trådar i ämnet.

Men ett gammalt timmerhus har väl sällan eller aldrig någon plast överhuvudtaget så varför skulle ni vilja sätta dit någon sådan just i badrummet? Tätskiktet i badrummet gör det mer än tillräckligt tätt för att någon större ångdiffusion skulle kunna ske. Möjligen skulle jag själv överväga hur taket i badrummet skyddas för ett ökat ångtryck? Där skulle jag kunna tänka mig själv att sätta plast, men bara där (beroende på vad som finns ovanför).
 
Innertaket består av träpanel, gles, papp och cellulosafiberisolering.
 
Vi satte en sk "ångbroms" och en liten distans ovanför det vanliga trätaket i badrummet på vårt timmerhus. I väggarna använde vi linisolering mellan reglarna. Viktigast tror jag är att ha en bra ventilation.
Har t.o.m pärlspont utanpå tätskiktet på delar av väggen och det verkar också fungera bra, men är väl kanske inte en godkänd konstruktion.
 
I de nybyggda finska timmerhusen sätter man reglarna (45x45)direkt mot timmerfasaden, isolerar med önskad tjocklek och lägger därefter till gips, vattentätt skikt + kakel dvs man har inte dubbla ångspärrar både mot timmerfasaden och under kaklet.
Tanken är att timret "andas" den eventuella kondens som bildas i mellanskiktet.

jag kunde kanske tänka mig själv att ha en 25 mm spalt mellan isoleringen och gipset men så gör man alltså inte i orginalkonstruktionen.

//Finnen i väst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.