Jag måste ställa frågan till er bilkunniga på forumet. Jag har en Volvo V60 som rullat ca 3 500 mil.
Vid 2 400 mil var det dags för årsservice. I samband med den började bilen klaga på låg kylarvätskenivå. Jag tog upp med verkstaden som provtryckte systemet utan att hitta något fel.

Nu, ca 9 månader senare, börjar bilen klaga på låg kylarvätskenivå. Det händer bara när blen är kall. Om jag stänger av och startat igen försvinner varningen. När jag kontrollerar nivån är den precis på ministrecket vid kall motor.

Jag svängde förbi den auktoriserade verkstaden och ställde frågan lite oroligt vad som kan vara problemet. Svaret blev att det får jag räkna med. VIss avdunstning sker hela tiden. Kontrollera kylarnivån regelbundet och fyll på vid behov.

Nu är jag inte mekaniskt kunnig inom förbränningsmotorer, men jag har haft 13 bilar i min ägo och jag har aldrig behövt fylla på kylarvätska. I ett slutet system är det min enfaldiga övertygelse att en så stor avdunstning på 1 100 mil och 9 månader indikerar ett fel.

Så pressa det stora företaget på felsökning och eventuell åtgärd, eller bara fylla på och se mindre glad ut?
 
Varför inte fylla på och se glad ut? Svårt att säga vad det beror på då det kan finnas många anledningar. Men för det första så är systemen inte helt slutna i praktiken så visst sker avdunstning (men det sker inte i den utsträckningen). De två vanligaste problemen är ju annars antingen en liten spricka i kylaren eller locket till expansionskärlet. Billigast är såklart att testa med ett nytt lock. Tycker dock man torde upptäckt detta vid en provtryckning...

Håll koll på oljan bara så att den inte börjar se ut om kaffe latte.

*Edit*

Det kan även vara så att där fanns luftbubblor i systemet vilket då medfört att systemet egentligen inte var fullt från start. Då kan det krävas en del påfyllningar innan man kommer ikapp så att säga. Kan inte just V60 men systemet lär rymma runt 8 liter totalt.
 
Redigerat:
På en ny bil ska du inte ha "viss avdunstning" och regelbundna påfyllningar. Det är ett slutet system!
Har du garanti skall du naturligtvis reklamera detta! Byt verkstad om de inte klarar av att hjälpa dig.

På vår förra V60 blev det likadant. Det berodde på någon slangkoppling som läckte lite.

Nu har vi en ny bil av ett annat märke och samma sak har hänt där. Men där berodde det på ett felaktigt expansionskärl (om jag minns rätt?).

Mekanikern förklarade dock att på nya bilar är detta helt slutna system och du skall inte behöva fylla på någonting ö.h.t. Vid felsökningen provtryckte de systemet och jag tror även att de hade något instrument för att leta efter avgaser i kylarvätskan. Detta skulle tydligen indikera att någon packning (t.ex. topplockspackningen) var trasig.
 
Thberg skrev:
. De två vanligaste problemen är ju annars antingen en liten spricka i kylaren eller locket till expansionskärlet. Billigast är såklart att testa med ett nytt lock. Tycker dock man torde upptäckt detta vid en provtryckning...
Nu vet jag inte var de kopplade in sig vid provtryckningen, men ibland tar man bort locket och ansluter sig mot expansionskärlet. I sådana fall skulle det ju kunna vara så enkelt att det är fel på locket och det inte upptäcktes eftersom det inte var med vid provtryckningen.
 
Ett problem kan vara att givaren för låg nivå är för känslig “by design“. Och att behöva fylla på ett par deciliter var nionde månad, vad är det för problem? Slå i en burk kylartätning och bjud ut frun på middag istället.
 
O
Att säga att kylarsystemet är helt tätt och att ingenting försvinner är inte riktigt sant... Systemet är tätt... men det kan dunsta vatten ändå... dock inte så stora mängder....
Olja är ett helt tät system ändå kan man behöva fylla på olja ibland...

Vad än vissa mekaniker säger så lita inte blint på dessa.... Du måste fortfarande kolla kylarvätskan ibland, oljan ibland...
Sedan är kompetensen hos vissa större verkstäder inte den bästa.... tyvärr
 
Jag har haft ett flertal nya bilar. Jag har aldrig behövt fylla på vare sig olja eller kylarvätska på grund av "avdunstning". I de fall där bilen varnat för låga nivåer har det berott på defekter som åtgärdats.

På en äldre bil skulle jag däremot inte höja på ögonbrynen över att behöva fylla på vid behov. För längesedan hade jag t.ex. en bil som drog ca. 1 liter olja per 100 mil. Men det ligger i sakens natur när motorn är nästan helt utsliten.
 
Nu vet jag inte var de kopplade in sig vid provtryckningen, men ibland tar man bort locket och ansluter sig mot expansionskärlet. I sådana fall skulle det ju kunna vara så enkelt att det är fel på locket och det inte upptäcktes eftersom det inte var med vid provtryckningen.
Sant, dumt av mig. Vanligen ansluter man såklart via expansionskärlet och missar då detta.

Slå i en burk kylartätning och bjud ut frun på middag istället.
Bjud gärna frugan på middag men jag skulle aldrig hälla i kylartätning.

Du kan även kolla om det är blött/fuktigt under mattan på förarsidan, kan vara en värmeventil som läcker också.
 
Mikael_L
Andreas_H skrev:
Ett problem kan vara att givaren för låg nivå är för känslig “by design“. Och att behöva fylla på ett par deciliter var nionde månad, vad är det för problem? Slå i en burk kylartätning och bjud ut frun på middag istället.
Jag har inte speciellt stora invändningar mot kylartätning, det har jag använt själv flera gånger i de gamla skrotbilar jag brukar färdas i. Ofta med förvånansvärt gott resultat, kylartätning (och kanel) låter som en skröna eller verkningslöst mirakelmedel i mina öron, så därför har jag alltid blivit förvånad. ;)

MEN, att hälla i kylartätning i en "ny" bil (som jag anser att en bil med 3000 mil i princip är) tycker jag verkar tokigt.
En sådan bil ska helt klart vara såpass fräsch att såna Biltemagrejer inte ska behövas, så tycker jag.
 
Vad är det för motor du har Bert? Verkar nämligen vara ett vanligt problem för D3 motorn årsmodell -12. Men om det är den motorn tycker man att verkstaden du var på skulle reagerat.
 
Thberg skrev:
Vad är det för motor du har Bert? Verkar nämligen vara ett vanligt problem för D3 motorn årsmodell -12.
Kan nämna att vår V60 var en D3 modellår 2012, så det kanske stämmer?
 
Det är en 2011 T3. Jag har inga problem att fylla på lite kylarvätska då och då. Det jag oroar mig för är att garantin har gått ut. Om det är ett "fel" på bilen vill jag få det åtgärdat medan jag fortfarande kan hävda att det borde ha upptäckts under garantitiden, vid den service då de provtryckte systemet.
 
Mikael_L
Jag tycker du ska reklamera felet och reklamera undersökningen/åtgärden då felet borde upptäcks och åtgärdats korrekt.

Riktigt hur du ska gå tillväga har jag inte riktigt koll på. Men antagligen får du börja lite försiktigt hos din lokale verkstad/handlare som du gjorde servicen hos.
Vinner du inte gensvar där blir det kanske att gå på Volvo centralt.
 
Thberg skrev:
Håll koll på oljan bara så att den inte börjar se ut om kaffe latte.



.

Det kan ju vara bra att veta att en viss kombination av motoroljetyp och kylvätsketyp inte blandar sig (det blir iaf ingen gräddfärg), vilket gör att oljan kan se perfekt ut tills man tappar ur och det är fullt med vatten i motorn.

Min Transit -10 drog kylvätska, och oljan såg hela tiden perfekt ut och nivån ändrades konstigt nog inte.
Efter 7 verkstadsbesök så tappades oljan ur, och det var minst 2 liter kylvätska som kom ut.
Motorn fick en helt ny komplett topp då t.om rullvipporna skurit mot kammarna, topplockspackningen var orsaken till läckaget.
10 mil senare blev det vevlagerhaveri pga all kylvätska som agerat "smörjmedel".
 
Redigerat:
Intressant skalman, ingenting jag hört tidigare. Alltid lär man sig något nytt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.