Hej allihop! Hoppas att det här är rätt forum för den här frågan.

Jag vill bygga skjutdörrar till en garderobsvägg. Nu är väggen bara en tunn masonitskiva med två smala gamla dörrar. Jag skulle vilja ta bort väggen, sätta upp några reglar och få dit skjutdörrar i stället.

Jag har tänkt mig att använda MDF-skivor med lämpliga beslag och skenor. Väggen är ungefär 270 cm lång och 260 cm hög. Så två skivor på 120x240 cm skulle passa ganska bra. Alternativt skulle jag kunna köpa tre skivor och kapa dem till 80-90 cm styck.

Verkar det här som en vettig idé, eller blir så stora skivor för tunga för att glida bra? Är det risk att de böjer eller slår sig? Finns det bättre material?

Några idéer eller synpunkter?
 
Mdf är bra till detta men skivor så stora som 120 x 240
blir nog i största laget (och tyngsta), jag skulle nog köra på 3 st 90 cm breda istället. Tror att http://www.theofils.se har det du söker i beslags väg. Annars kan man skärma av en garderob med lite japansk inspirerade skärmar, kanske med latter på i passande träslag. Kolla in hos http://www.annidstein.com under panel system så
ser du vad jag menar.

Lycka till ! :)
 
Lumi säljer också lösa beslag till humana priser (jämfört med vad dörrarna går på).
 
Vi köpte färdiga Elfa-dörrar, 2200 höga (var visst maxhöjd) och 120 brett (två dörrar). KOstade ca 270 euro komplett.
 
AndersG!

Var fick ni tag på dörrarna? Hur komplett var det för det priset?

//Helena
 
Elfa har en broschyr som finns på nästan alla byggvaruhus. I priset ingår 'allt' i listväg som man kan tänkas vilja ha. Levtid just nu ca 3 veckor - vi går i beslutsångestens tidevarv - etsat glas eller björk? Eller båda?
Umm...
 
Vi byggde egna dörrar med Lumis beslag. Det är tre dörrar på vardera 120x240 med MDF i botten. Varje dörr väger ca 30 kilo, men det är faktiskt inga problem alls att skjuta dem fram och tillbaka.
/Anna
 
Mejann: MDF i botten? Vad har ni använt mer? Hur tjocka skivor använde ni? Har ni bara ett spår nedtill, eller har ni satt beslag och "ordentliga" skenor där också?

Det där låter ganska precis som det som jag skulle vilja göra.
 
Helenae: Vi köpte på en lokal byggmarknad. Det var helt komplett, bara att sätta in. Övre skenan skruvas i regel, nedre limmade jag med dubbehäftande tape i klinkers.

Elfas katalog finns fö att ladda ned som PDF från internet.
 
plastic: Japp, MDF i botten (10 mm).
Sedan har vi satt eklister runt om, dessa är frästa så att det ligger en list på framsidan och en list på baksidan med MDF:en emellan... annars är det lätt att skivan böjer sig för mycket tror jag. Annars så är dörrarna japan-inspirerade så att det är svarta lister i ett rutverk på dem.

I nederkanten satte vi fast hjulen som kommer med skensatsen från Lumi. Inga spår alltså, utan dörrarna rullar på skenor i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.