Ca 1000 kWh för värme + varmvatten i januari, Norrbotten jordvärmepump och gammal gårdsbyggnad (värmer drygt 200 m2 i två byggnader). Att det sedan tillkommer mer än 1900 kWh hushållsel på det har med "vabuari" och småbarnsfamilj, samt en mängd motorvärmare, datorer, frysar osv att göra.

Bytte precis elleverantör och betalade 1600 kr för januaris faktura, helt ok (för ca 2900 kWh).
 
Nerre skrev:
Det går ju åt samma mängd energi att värma huset oavsett varifrån värmen kommer? Slår du av golvvärmen så måste energin komma från nån annanstans.
Men om man har värmepump går det ju mindre el än med direktverkande el (golvvärme).
 
AnneFi skrev:
Då var räkningen för Januari här.

3300 kwh timmar 4500 kr inkl nätavgifter. TJOHOO!

Finns en miljon saker jag hellre hade lagt pengarna på


Ungefär samma förbrukning som förra året men utan golvvärmen igång. Jag förstår ingenting
Helt galet! Vi har ett hus från 1935, 110 kvadrat plus 50-60 kvadrat delvis uppvärmd källare, original 2-glasfönster, väggar av stående plank utan tilläggsisolering, 10 cm spån på vinden. Bergvärme. Januariräkningen var väl på 1800 kr inkl hushållsel (exkl. nätavgifter), dvs typ 17-1800 kWh? Får inte ihop er förbrukning. Har du en länk till tråden där det diskuterades?
 
AnneFi
Nerre skrev:
Det går ju åt samma mängd energi att värma huset oavsett varifrån värmen kommer? Slår du av golvvärmen så måste energin komma från nån annanstans.
Golvvärmen är elvärme i källaren på oisolerad platta
 
AnneFi
BiFuel skrev:
Helt galet! Vi har ett hus från 1935, 110 kvadrat plus 50-60 kvadrat delvis uppvärmd källare, original 2-glasfönster, väggar av stående plank utan tilläggsisolering, 10 cm spån på vinden. Bergvärme. Januariräkningen var väl på 1800 kr inkl hushållsel (exkl. nätavgifter), dvs typ 17-1800 kWh? Får inte ihop er förbrukning. Har du en länk till tråden där det diskuterades?
Ja här kommer den.
Blir till att investera i en Eliq nu. Jag orkar inte mer.
Vårt hus är tegel med treglas fönster från 70-80talet
http://www.byggahus.se/forum/varme-...oisolerad-kallare-kostsamt-hur-ga-vidare.html
 
Tegelvilla 105+105 kvm.

El 700kr/mån

Värmer med pellets: Thermia Biomatic 20+. Ca 20C. Kostar ca 800kr per månad utslaget på året.
 
ullberg
kWh per månadVälj visningstyp: Diagram
Tabell Mätarställningar
clear.gif
clear.gif
clear.gif2013 1729











clear.gif
clear.gif2012 1503
1478
1121
929
735
664
487
637
671
846
1030
1702
11803clear.gif
clear.gif2011 548
900
764
304
333
317
472
525
686
810
978
1244
7881clear.gif
clear.gif
clear.gif JanFebMarsAprilMajJuniJuliAugSepOktNovDecSumma


Vet inte om klipp och klistra blir så bra, ser ok ut i editorn hur som helst.

Man bör inte titta på siffror innan juli 2011, då bodde det ingen i huset, bara renovering.

Norra stockholm, 2 pers., 55m2 + 25m2 lillstuga, den senare med nästan ingen isolering som vi håller +7 i (lillstugan är enligt mina delmätningar är en ganska stor bov, typ 250 kWh i januari), "direktverkande vatten" (elpanna + golvvärme) i huset, elradiatorer i lillstugan.

Som man ser på på sommarmånaderna står hushållsel & varmvatten hos oss för runt 700 kWh per månad, så uppvärmning pendlar mellan 0 & 1000 kWh per månad, då snålar vi aldrig, håller runt 21 grader (140 cm ovan golvvärmen).

När vi bygger ut om något år lär det bli värmepump.

/U
 
3800 kwh i Januari :/

Halland, 200m3 60-tals kåk med 2st LLVP på nedvåning och direktverkande el på ovanvåning.
Dubbelgarage byggt i LECA (ingen isolering) som håller 8 grader mha elradiatorer samt "gäststuga" ovanpå garaget som håller +16 mha ytterligare en LLVP

2 vuxna och 2 småbarn, disk och tvättmaskin går dagligen ...

Mycket pengar blir det
 
BiFuel skrev:
Men om man har värmepump går det ju mindre el än med direktverkande el (golvvärme).
Sanning med modifikation. Om värmepumpen inte orkar ge den värme som behövs så kommer den att kompensera med elpatron (om det finns, annars blir det kallt). Då kan man lika gärna kompensera med direktverkande el.

Vi har ställt in hemma så vår värmepump (som sitter i FTX:en) står 2 grader högre än pannans innetermostat på vintern (21 respektive 19 grader). På så vis går bara pannan igång när värmepumpen inte orkar. Första åren hade vi missat att värmepumpens givare satt i badrummets frånluft, vilket ledde till att värmepumpen slog av och sen aldrig slog på igen eftersom pannan värmde istället... Numera sitter värmepumpens givare bredvid pannans innetermostat.

(Vår golvvärme är f.ö. vattenburen, så jag vet inte om man alltid ska förutsätta att golvvärme är direktverkande el.)
 
Redigerat:
Har hunnit få två elräkningar till mitt nya hus för december och januari.
Båda ligger på totalt 1.000 kronor vardera inkl. hushållsel och uppvärmning.
Ett plan ca 75 m2. Luftvärmepump på 21 grader. Eluppvärmd varmvattenberedare. Har ett element på el igång på 18 grader i badrummet. Bor ensam. Nätavgift ej inräknad.
 
Räkningen som var för november och december låg på 2400. Enplanshus från 2010; frånluftsvärmepump; 144kvm; 2,6 i takhöjd + ryggåstak, 24 grader i inomhustemperatur.

Det är inkl. Hushållsel som nog är lite mer än standard då jag är hemma föräldraledig hela dagarna. Nätavgiften är också med där.

Blir lika förvånad varje gång att det inte är mer med tanke på hur varmt vi har det men det är ju så skönt att inte frysa.
 
2 vånings från 1909,nyisolerat och bytta fönster. Vattenburen värme.
förra året 5000kwh plus 1,5m3 olja för hela året
 
byggankan skrev:
Räkningen som var för november och december låg på 2400. Enplanshus från 2010; frånluftsvärmepump; 144kvm; 2,6 i takhöjd + ryggåstak, 24 grader i inomhustemperatur.

Det är inkl. Hushållsel som nog är lite mer än standard då jag är hemma föräldraledig hela dagarna. Nätavgiften är också med där.

Blir lika förvånad varje gång att det inte är mer med tanke på hur varmt vi har det men det är ju så skönt att inte frysa.
Du vet väl att bara att du är hemma värmer upp kåken med cirka 100 Watt. Och så har du en (eller flera?) liten byting också som gör sitt till energibalansen.

Det bästa man kan göra för att få varmt och skönt hemma är att bjuda in till fest :)

Ju fler gäster desto bättre!
 
300 m2 gammal kalkstenskåk på Gotland.

Beräknad energiförbrukning för januari 9500 kWh :x

Det mesta av detta kom från värmepumpen som drog 2330 kWh och hushållselen som var 1290 kWh.

Total elräkning 3620 kWh och 3229 kr.
 
ullberg
Jag såg att mitt inlägg blev rätt taffligt i appen, ser ok ut på hemsidan dock (OSX / Safari), om någon är intresserad kommer här en lite mer lättläst uppställning:

2011
Juli: 472
A: 525
S: 686
O: 810
N: 978
D: 1244

2012:
J: 1503
F: 1478
M: 1121
A: 929
M: 735
J: 664
J: 487
A: 637
S: 671
O: 846
N: 1030
D: 1702

2013:
J: 1729

Och som jag skrev ovan, med i runda slängar 700 kWh hushållsel / varmvatten borträknat pratar vi mellan 0 & 1000 kWh värme

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.