Är det någon vänlig som kan ge feedback på vår övervåning. En våning ner finns garage, ett sovrum, tvättstuga, pannrum, pentry och ett litet allrum i en sutterängvåning. På övervåningen är det tänkt att vi skall bo. Vardagsrummet vetter mot söder där det finns skog. Köket vetter mot norr och väg.

Tanken är att väggen från trappan till förvaringsutrymmet skall vara bärande.

I badrummet finns en dörr ut, likaså i vardagsrummet.
v10_övervåning_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför är badrummet så stort? Vi gjorde just iordning vårt eget på 2.4kvadrat, vilket kanske är på gränsen men ger gott om plats till dusch, kommod, helfigursspegel och toalett.
 
Vår kommer att ha en bastu och bubbelbad där. Tanken är att framför att bastun skall användas och då vill vi inte gömma undan den i källaren/sutterängvåningen.
 
Mikael_L
Jag tycker det rent generellt ser rätt bra ut.

Lite beroende på vad för slags bord ni ska ha på matplatsen och hur många som ska rymmas och hur det ska möbleras - så kan det bli lite trångt där.
De vinklade dörrarna till sov 2 och 3 kan kanske rätas ut och vara helt rakt som det brukar vara?

Hur brett är det i "förvaring"?
Om det är smalare än typ 160 så går hälften av ytan bort för att kunna ta sig fram därinne.

Dörren till badrum går inåt. Det normala är utåt. Jag vet inte om det i praktiken gör någon skillnad förutom att dörren tar lite plats inne i badrummet.

edit:
Jag räknade fel, matplatsen är ca 4 meter bred antar jag, och kommer kännas rymlig! :)
 
Redigerat:
Det blir svårt at komma in i sovrum 2 om rätar ut dörrarna. Däremot kommer vi att göra rummen symmetriska, dvs samma bredd på rummen. Förvaringen är nu 170, jag funderar på att sätta dörren i mitten istf till höger och flytta ner wc dörren. Detta för att få mindre "gå yta". Matplatsen är nu 3,7 m från halvön vilket känns ok, man kan tänka sig höga stolar utanför halvön som gör bredden något mindre i praktiken dock.
 
Okej, i så fall blir det nog bra!

Håller med Mikael annars, det verkar generellt ganska bra. Sovrummsdörrarna blir lite praktiskare om du rätar upp dem, men man blir av med lite rummsskapande effekt i hallen utanför dem som jag tycker kan vara trevligt.

Jag tycker också att det är lite knepigt i passagen till vardagsrummet. Kanske kan du dra tillbaka väggen en meter eller så men behålla den bärande väggen hela vägen? Och göra något av utrymmet, type en bokhylla eller fåtölj. På så sätt har du kvar lite avskärmning till barnrummen men en starkare koppling till köket.
 
Jag håller med om att det blir lite hallkänsla mellan kök och vardagsrum trotts att den är ganska bred med 2.10. Att gumman kräver lite utrymme för förvaring gör sitt till. Man kanske skulle kunna vinkla kröka väggen en aning in mot vardagsrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.