Mina snälla svärföräldrar vill stycka och ge mig och min fru en tomt på deras gård. Tyvärr var det inte så enkelt som vi hade hoppats på, kommun och lantmäteriet kommer ut och pekar med hela handen vart på gården vi får bygga.

Gården är stor, och det finns ett otal byggplatser som passar. Området är inte detaljplanerat så de har ingen detaljplan att hänvisa till, och så länge vi håller oss borta från gravar och liknande så borde vi få stycka var vi vill. Eller?

Någon som har tips och erfarenhet av hur vi tacklar de som bestämmer?
 
Det bästa är att vara bestämd och visa att man inte ger med sig. Jag har gjort samma sak och jag vet flera stycken till som har byggt. Många människor i nämnderna har ett extremt behov av att få bestämma.

Till exempel så skulle inte vi få bygga något annat än ett klassiskt hus på landet, alltså rött med vita knutar, bara för att nämnden inte tyckte att landet skulle få utvecklas, men till sist så blev det ett modernt hus i alla fall!
 
När ni söker förhandsbesked ska kommunen bestämma OM ni får bygga och om den tänkta platsen i så fall är acceptabel.
Kanske ligger ena sidan av gården nära väg och andra hus, medan den andra ligger i ett orörd villmarksområde.
Vad som händer med avloppsvattnet är också intressant.
 
Ok, tack för era svar.

Förhandsbesked är inlämnat sedan flera månader tillbaka, och det kommer förhoppningsvis något besked snart. OM de skulle okeja det område vi har märkt ut så är frågan om vi endast kan söka bygglov där (för svärföräldrarna att bygga), eller om det även kommer att gå att stycka?

Jag har kollat med banken och det blir omöjligt för oss att låna om huset ska stå på ofri grund.
 
Förhandsbesked är ju en förutsättning för att få stycka av.

Ofri grund skall du ju i alla fall inte ha så det är lika bra att göra allt på en gång!
Det snabbaste är om dina svärisar gör avstyckningen och sedan säljer tomten till er för något symboliskt, tex en krona. Lantmäteriet kan vara ganska snabba om man har en bra kontakt, annars kan det ta evigheter!

Om ni ha brått så se till att alla papper är färdiga redan nu, då kan du ju lämna in bygglovsansökning så fort du bara fått förhandsbeskedet. provgropar för avlopp kan ni ju också fixa redan nu.
 
Ok, jag trodde förhandsbeskedet var för bygglov, men det är alltså för styckning? Eller beror det på vad man har skickat inom kanske? Jag får kolla med svärfar vad det är han har skickat in helt enkelt :)
 
Nej det är inte samma sak, förhandsbesked säger bara att du får bygga överhuvudtaget. Får man inte bygga så får man inte stycka av. Efter det kan man fixa bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.