AnneFi
Jag ska byggna garderober med samma innemått som Ikeas.
Vilket material ska jag bygga i?
Väljer mellan mdf i 16mm eller 19mm
Eller byggmax melaminbelagda spånskiva 19mm.

För och nackdelar med de olika materialen?
 
Det är lite olika kvalitet på olika folier har jag märkt. Den man köper i bygghandeln har hållit rätt låg kvalitet, den är mer skrovlig och har sämre kantlimning, jämfört med t.ex. ikeas garderobsstomar.

Ska du måla eller hur är det tänkt att se ut?

Om det ska vara samma innermått som ikea garderober, har du funderat på att skaffa ikea-garderober och eventuellt anpassa dessa om det ens är nödvändigt.
 
AnneFi
ikeas garderober är inte höga nog och har fel mått så i vilket fall som helst måste jag bygga en egen sockel och en smalare garderob mellan två garderober. Jag får då även såga sönder ikeas garderober för att anpassa för en kanal i taket och en extra oönskad sockel på köpet

Räknar jag på MDF 19mm 1200*2440 så kostar allt materialet samma som enbart ikeas stommar.

kör jag på MDF måste jag måla allting vitt.

mitt mått är 2550 högt och 1800 brett.
 
Ikeas är ju 236 höga. Kan du inte använda dem och köra 2 st 50 breda och en 75 bred.

20 cm passbit ovan och 5 cm, eller 2 x 2,5 cm, passbit på sidan. Då passar helt plötsligt alla dörrar, alla hål är gjorda. Allt går så mycket snabbare.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
MDF är alldeles utmärkt att bygga i. Jag byggde en stor jämrans tv-möbel för kanske 10 år sen och skruvade isär den för ett par månader sen då jag inte behövde den mer. Att måla den blev aldrig av men den såg ut som ny och ingenting hade slagit sig eller gått sönder.
Några saker att tänka på dock:
- MDF är TUNGT! En garderob i 19 mm MDF kommer nog väga rätt mycket mer än en ikeagarderob. Fast det är klart, bygger ni ihop den på plats så spelar det ju inte så stor roll.
- MDF dammar så in i h----e när man sågar i det. Jag cirkel- och sticksågade ut stommen till ett pokerbord i mina föräldrars garage för ett gäng år sen och jag vart portförbjuden i flera månader efteråt! :D (Som tur var gällde det bara just garaget, mamma lagar god mat! ;)) Till tv-möbeln så räknade jag ut måtten på alla delar i förväg och fick sen sågat upp allt på Bauhaus. Tror de tog 25 kr per snitt. Då. Var klart värt de hundralapparna för att slippa städa upp i garaget igen...Gäller att planera alla delar bara så det blir minimalt antal snitt... :)
- Om du ska måla mdf så har jag hört/sett/läst ett tips om att slipa av alla kanter lite lätt med fint sandpapper så färgen fäster bättre på kanterna. Lätt att det MDF-bruna lyser igenom annars.
 
AnneFi
Nimhed vi ska ha en garderobsvägg 60 djup och sedan en garderob på 40 djup framför på skena. Kan därför inte använda mig av 50 cm bredden.

Dörrarna blir skjutdörrar i öppningen på väggen.

ToRy fullt medveten om mdfs dammande. Sambon har precis byggt lådor i 16mm fick öppma fönster kunde bara såga en timme åt gången sen gick det inte att vara i rummet längre. :)
Jag försökte pracka på honom mynskydd och mellansopade varje dag innan han gick in. Men han är envis som få :/
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Nimhed vi ska ha en garderobsvägg 60 djup och sedan en garderob på 40 djup framför på skena. Kan därför inte använda mig av 50 cm bredden.

Dörrarna blir skjutdörrar i öppningen på väggen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Om du inte har tillgång till en såg med dammutsug skulle jag funderar ett varv extra på om det inte är möjligt att köpa färdiga stomar ändå. Mdf är ett obehagligare damm, men spånskivor blir mycket damm det också. Med folie är det stor risk att det blir urslag i sågsnitten om man inte har en sänksåg med vass klinga.

Jag köpte garderober på jysk, med skjutdörrar, och sänkte hela garderoben med 12 cm. Lite pyssel, men allt är ju redan färdigtänkt så att säga, bara att anpassa de hål man sågat bort. Jag gjorde dessutom en inbyggd variant med två vanliga väggar som garderobsväggar. Eftersom väggarna lutade en halv centimeter på 2 meter så blev det mycket besvär i slutändan. För att inte tala om att måla ändträ på mdf, inte så lätt att få det riktigt snyggt och hållbart.

Kostnaden har jag inte räknat på, men när man börjar räkna in färg, slippapper, dammsugarpåsar, penslar så spar man nog inte speciellt mycket.
 
AnneFi
Vi ska ha en garderob på en skena framför som vi kan skjuta fram och tillbaka. Typ som dokumentskåp.
Nej vi har inte dammutsug.

Färg och slippapper har vi redan hemma likaså ryobis färgspruta.

Retar mig på att jag måstr ha två socklar om jag köper färdiga garderober. Den jag måste bygga själv och den på ikeas garderob
 
  • Gilla
AronD
  • Laddar…
Hör med bygghandeln, så kallad paketgarderob ligger i samma prisklass som IKEA. Det finns fler aktörer än IKEA.
Protte
 
AnneFi
Jag har fått förslag på pris 14000kr och det har jag inte råd med tyvärr
 
Jag har gjort en garderobsvägg med fyra enmetersstommar med mått helt kopierade från IKEA, inredning och skjutdörrar bara från IKEA. Jag använde melanin från Byggmax och bakstycke av färdigmålad masonit från NorraTrä och Bygg.
Jag tycker det fungerade rätt bra, men BM:s melanin är rätt dålig-folien lossnade gärna i kanterna och var inte helt plan heller. Foliekanterna behövde oftast trimmas. Svårt att få sågsnitten snygga - folien flisar sig mycket lätt. Kulören är lite egen och passar förstås inte till delar från IKEA. Jag använde uteslutande sänksåg på skena, fräs och hålradsmall från Festool, och skulle nog inte vilja vara utan någon av dessa om jag gjorde om det (vilket jag mer än gärna gör - det var ett kul jobb).
 
AnneFi
Vad fräste du? För bakstycket eller?

När vi sågade mdf nu så använde min sambo cirkelsåg och såglinjal. Duger det?
 
Såga MDF utan dammsugare och halvmask är inget jag gör iaf. Använder även dammsugaren utomhus speciellt till MDF. Sågar MDF inomhus så gäller även sänksåg pga den dåliga dammupptagningen med en cirkelsåg.
 
AnneFi
Tyvärr har vi ingen sänksåg
 
Då ska ni välja spånskiva och såga utomhus, antingen lite schabbiga melaminplattor eller Ikeas färdiga stommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.