Hej!
Jag har sedan länge gått och funderat på en vattenmantlad pelletskamin och acktank för att driva golvärmen hemma i huset och varsitt element på muggen och tvättstugan.

Pelletskaminen som är tilltänkt MCZ ego hydro som ska leverea 8kwh till vattnet
Men det är storleken på acktanken som jag inte riktigt har koll på. Skulle vilja ha en så liten acktank som möjlligt (dåligt med utrymme för en stor acktank här hemma) Jag har sneglat lite på den här http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-vpa-200-70/ men den känns lite som i klenaste laget, känns som om man behöver komma upp på minst 300 liter?

Är väldigt tacksam för svar! Mvh Viktor
 
Tja, behöver du inte ackumulera energi så behöver du väl bara acktanken till att skapa viss tröghet i systemet. Vad står det i kaminens dokumentation - finns det någon minsta vattenvolym som den skall arbeta mot?
 
  • Gilla
Teeben
  • Laddar…
Acktank behöver inte vara nödvändigt om du inte ska göra tappvarmvatten. Men som sagt, kolla dok på kaminen.
 
Går inte all den värme åt som kaminen skapar får du snabbt problem utan ack-tank.

Visst kan du elda lagom mycket så att den energin som behövs i golvvärmesystemet är precis det som kommer ut ur kaminen men det känns betydligt enklare med en tank där du mellanlagrar överskottet.
 
Kaminen klarar (vad jag har sett i mcz systembeskrivningar och kunnat läsa mig till i dokumentionen) att arbeta mot golvvärme slingorna och elementena utan acktank, Känns som om man kanske kan spara in ett antal uppstarter och lite pellets per dygn och få jämnare värme på köpet med en acktank, även om den är av det lite mindre formatet. Eller är jag helt ute och cyklar? Mvh Viktor
 
Om du eldar i kaminen och den levererar 5 kW och golvvärmesystemet endast förbrukar 2 kW - vart hamnar då resten? Kokar kaminen eller slutar den elda direkt?
 
zenobia skrev:
Om du eldar i kaminen och den levererar 5 kW och golvvärmesystemet endast förbrukar 2 kW - vart hamnar då resten? Kokar kaminen eller slutar den elda direkt?
Om det är en kamin värd namnet så stegar den ner till lägre effekt eller övergår till fyrhållning.
 
  • Gilla
zenobia
  • Laddar…
jensaro skrev:
Om det är en kamin värd namnet så stegar den ner till lägre effekt eller övergår till fyrhållning.
Trevligt, var ligger dessa i pris tro? Någon som har exempel på maskiner som funkar? För nu blev jag intresserad ;)
 
från 29000:- och uppåt beroende på effekt. Här är en som bör anslutas till tank om inte huset är stort.
http://www.oscis.se/
 
exerg skrev:
från 29000:- och uppåt beroende på effekt. Här är en som bör anslutas till tank om inte huset är stort.
[länk]
Jag hittar ingen vattenmantlad pelletskamin där från 29000? De jag såg låg på drygt 50000-60000! Men det måste ju finnas billigare...
 
550228_425588037517593_1216055650_n.jpg
 
Ja, fast det var ju en vedeldad insats och inte en pelletskamin... Söker man något vattenmantlat som vedeldas finns det ju betydligt billigare alternativ än något för 29000 kr.
 
Kolla in Tyskland för bättre priser. Kontrollera noga att den kan jobba oavsett ventilationsförutsättningar. Bara för att en del har anslutning för uteluft så finns det de modeller som inte klarar frånluft eller FTX ventilation och inte ens att arbeta i samma rum som en köksfläkt.

raumluftabhängig eller något liknande heter det på tyska. :)
 
Marcus_84 skrev:
Ja, fast det var ju en vedeldad insats och inte en pelletskamin... Söker man något vattenmantlat som vedeldas finns det ju betydligt billigare alternativ än något för 29000 kr.
Nja, nog är det väl en pelletskamin där också!?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.