Hej ni,

Finns en del om detta här redan men ingen som var spot-on så jag skapar en tråd om mitt lilla projekt.

Vi har ett hjältevadhus (björken) som blivit levererat med isolerad ovanvåning. Nu är det dags att inreda där och planneringen för hur det skall se ut är klar. Bifogar planritning (måtten stämmer inte pga en miss i unitis i floorplanner så vänligen ignorera dem :)) samt en bild på hur där ser ut uppe idag.

Sovrummet till vänster på planritningen skall vara öppet upp i taket, över resten skall det vara innertak. Ovanför innertaket på vindsdelen så skall vi bara ha en inspektionslucka tänkte vi, inte använda som lager.

Jag var och talade med bygghandlen och rådgivningen där gällande hur jag kan fästa takreglarna för innertaket, han rekommenderade mig att skära plasten som sitter och fästa med typ spikplatta på befintliga takstolar. Vad säger ni om det? Känns så onödigt att skära, hålla på med isoleringen och täta plasten om det inte behövs (dvs om det går att fästa på annat vis).

Vad tror ni, med tanke på ovan, att jag behöver för dimmensioner på takreglarna (vill heslt undvika att taket börjar hänga men vi skall ju som sagt inte upp och stå där)?

Kan jag sätta gipsen rakt mot panelen som sitter ovanpå plasten på väggarna? För om jag ändå måste bygga ut från panelen så skulle jag kunna fästa takreglarna så här kanske: http://2.bp.blogspot.com/_S8Hv71tSb...X-46AblM/s1600/20100131+011+%5B800x600%5D.JPG
Fast då bygger jag som sagt ut väggen ytterliggare om jag nu inte behöver det. :surprised:

Tack på förhand!

mvh,

R
IMGP8325.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ovanvan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
enligt din skiss så har du innerväggar , dessa väggar blir då bärande och då fäster du takreglarna i
de befintliga längsgående brädorna och behöver inte röra plasten .
Eti..
 
Hej Eti,

Tack för svar, japp det kommer att vara innerväggar på badrummet och sovrummet till höger som innertaket skulle kunna vila på. Är inte helt säker på hur man skulle gå till väga (får bli en googling på det), hade fått för mig att man skall sätta takreglarna helt klart innan jag börjar på rummen, sedan fästa innerväggarna i takregel.

Vad tror du/ni om att sätta gipsen rakt på de horisontella brädorna som ligger utanpå plasten, skulle det funka eller behöver man "bygga ut" en bit från det?

mvh,

R
 
Man undrar ju vad det är för bygghandlar tips som tycker man ska göra så.....
Det är ju glesat redan så det är bara att sätta takmatrl direkt...glöm inte att lägga in elrör/slang till elen....
 
Hej...
Jag skulle satt innerväggen först , den som bildar Hjärteväggen i det stora rummet ..
För då har du direkt något att vila takreglarna på...för du måste ändå ha något som
håller upp takreglarna..
sen sätter du gipsen eller vad det nu blir direkt på glesen, men kolla först med en rätskiva
lodrätt så att dom ligger jämnt så inte skivorna går i vågor..
Eti..
 
Hej,

@Enk: tack, nej det skall jag inte glömma :)

@Eti: Ja det blir ju två ytor som man borde kunna jobba separat med. Allt till vänster om väggen in till vänster sovrum då den skall gå hela vägen upp i tak. Allt till höger om den väggen kommer att ligga under innertaket (dvs behövs reglas upp).

Hur löser man det med reglarna för innertaket där jag inte har något att vila på? Över trappen tänker jag på.
Är även nyfeken på exakt hur jag skall gå tillväga för att fästa takreglarna i de tvärsgående planken på plasten, har googlat men hittar inga tipps alls om det. Skall jag försöka använda hålband för att uppfästning av reglarna där tycker ni eller har ni någon bättre idé?

Stor tack för svaren,

R
 
Hej ...
Börja med att lägga den regeln som skall dela rummen åt på golvet sen sätter du
en regel på varje sida på glespanelen , se till att dessa kommer i vattring vertikalt .
Sätt sedan en stolpregel i varje ände som är längre än takhöjden till angränsande rum ,
Mät ut takhöjden som du skall ha och fäst den första takregeln i stolparna .. i denna takregel
fäster du övriga stolpar som skall gå upp till tak, detta är då skiljeväggen ..
Du skall använda vinkelbeslag 83 x 62 x 40 kostar 4,90 ( 4 :- ) på Biltema
som du skruvar fast i glesen
en på varje sida om takregeln,,, använd inte hålband
så håller det kanon, sätt bara inte för långa skruvar i glesen...

uppe på vinden över stor rummet skall du använda detta till något jag menar, skall du upp och gå där sen
eller det skall bara vara så.?? tomt ...
vad jag tänker på är antalet takreglar som du behöver använda där 60 eller 120 cm cc..
Trappan är väl 1 meter eller..???
Eti..
 
Redigerat:
skulle takregeln hamna mellan två glesar får du sätta en ny gles till i mellan..
Eti..
 
Hej,

Igen tack för ditt svar och ditt tålamod, det är riktigt bra grejor detta :)

Jag tror jag är med på hur du menar, gjorde en snabb skiss i paint. Sett med ena snedväggen i ryggen, rakt in i andra.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lägger (1) , reser (2) och (3) upp och lägger på (4). Därefter lägger jag lägger jag takreglarna vilande och fäst på (4), fäster takreglarna med beslagen du rekommenderar på sidorna av takreglarna i de längsmed gående planken. Reser upp övriga innerväggsreglar.

Väl inne i rummet som skiljeväggen skapar, sätter jag glespanel tvärs över reglarna och sätter sedan innertaket på glesarna. Tummen upp?

Trappen är 1 meter, nej, vi skall inte upp och gå på "vinden" den skall bara hålla uppe innertaket.

Jag kan sätta vilket som cc600 eller 1200, vilken dimension rekommenderar du på på takreglarna? Innerväggarna i sig, tänkte jag skall bli 45x70 + i 13 gips isolerad.

igen, tack :)

mvh,

R
 
Hej igen ..

tak...jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När du gör skiljeväggen så sätter du de röda reglarna först , sedan dom gröna
och i den väggen fäster du en takregel i lämplig höjd.
Eti..
 
  • tak...jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Måste ni bygga ett extra innertak, varför inte låta det vara öppet till nock?
 
Hej,

Eti: Tack för ritningarna, då tror jag att jag är med. Jag sätter upp hela skiljeväggen (som du ritat ovan) och sätter färdigt takreglarna hela vägen ut till andra sidan huset, när det är klart så stöttar jag upp med resterande innerväggar (till lilla sovrummet på höger hand och toalett)? Sorry om jag är trög.

Gabbe1: Två saker primärt, dels blir det eluppvärmning på ovan våningen och det känns bara onödigt att värma upp den delen, dels är jag rädd att det blir lite kyrkokänsla när vi har två rum på vänster hand på bilden överst som går längs med huset, väggen kommer då att gå hela vägen upp. Har nött det fram och tillbaka flera gånger.

Tack ni!

R
 
Det hade blivit höga uppvärmningskostnader med för högt i tak..
Själv sänkte jag takhöjden från 2,50 till 2,30 och på det , har jag sparat in 14 kbm
som jag inte behöver värma upp på mitt boende ...
Det är inte högt uppe i taket som värmen skall vara.. Där gör den ingen nytta...
Eti
 
Så här kan du göra med en regel över trappan om det skulle behövas...

taak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eti..
 
Eti: tack, det är inte säkert alls att det behövs, har inte hunnit kika än. Men alternativet ovan blir det i så fall.

mvh

R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.