Vi ska bygga fritidshus på avstyckad skogstomt. Det är en sjötomt med utsatt läge för väder och vind. På tomten finns ett fantastiskt naturligt bestånd av vackra enorma tallar (60-80 cm diameter), men även ek, gran och asp. Tyvärr måste vi fälla ett antal av de vackra tallarna precis där huset ska byggas + ca 10m radie från huset pga av byggnationerna.

Vi vill behålla övriga tallar, de som ligger ca 15m bort + tallarna på ännu längre avstånd. Det finns 6-8 tallar på en 15-20m radie från huset som vi vill behålla. Frågan är, vågar vi det? Det vore verkligen synd att ta ner fler fina tallar men å' andra sida vill vi inte ha risken att något träd faller ned på huset vid en kraftig storm.

Hur pass "vindstarka" är tallar generellt?
 
Tall är ett segt träd, värre är det med granar som lätt kan knäckas vid en starkare storm.
Dock ligger bekymret i hur marken ser ut och tar man bort träd som vindskyddar de andra träden finns alltid en risk för att dessa träd fälls vid första storm.
Finns det mycket berg och sten i marken kan det bli fällda då rötterna är ytliga.
Hur kommer huset ligga placerat jämfört med var blåsten kommer ifrån?
 
Jo, vi hade några granar i samma område och dom "föll som furor" då Gudrun härjade, ..men tallarna stod kvar :).
Marken är mycket stenig (ej berg). Flertal av tallarna ligger i "blåsriktningen" mot husen tyvärr....
När vi tar bort de tallar som måste bort pga bygget, så ökar det exponeringen även på de kvarvarande träden något.

Är tallar att jämföra med Ek, vad gäller styrka mot vind?
 
Redigerat:
Staffans2000
"När vi tar bort de tallar som måste bort pga bygget, så ökar det exponeringen även på de kvarvarande träden något."
Det gör det väl inte. Eftersom ni tar bort träden som står i lä.
Är det verkligen nödvändigt att ta bort alla träd inom en radie av tio meter från huset, det låter mycket enligt mig.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
"När vi tar bort de tallar som måste bort pga bygget, så ökar det exponeringen även på de kvarvarande träden något."
Det gör det väl inte. Eftersom ni tar bort träden som står i lä.
Är det verkligen nödvändigt att ta bort alla träd inom en radie av tio meter från huset, det låter mycket enligt mig.
Staffan
Skarpsynta kommentarer. Du har rätt, de flesta träden vi planerar ta bort står i lä och "trädfritt med radie 10 meter från huset" är nog att ta i. Men, det framtida huset kommer att ligga endast ca 15m från stranden och flera tallar står precis vid stranden alltså i direkt fallriktning mot husen. Om vi börjar ta bort tallarna vid stranden kommer det att bli mera blåst runt huset och jag har svårt att bedöma exakt exponeringen på alla andra träd. Jag känner lite som antingen eller. Antingen behåller jag alla träd, eller så tar vi ned de flesta tallarna inom fallsäkerhetsradien till huset. Tallarna är jättevackra och jag vill så gärna behålla dom, men jag vill heller inte ha mardrömmar nästa gång det blåser upp till storm. Även om det blåser mest (och oskyddat) från väst, så kan vinden även komma från norr och syd (halvskyddat)
 
Tror det är omöjligt att avgöra. Jag har en sjötomt med några stora gamla tallar som står helt oskyddat mot en stor fjärd, ett par på berg. Men de har klarat sig i alla år. Gallrade lite på ett annat ställe på tomten, och då blåste en tall omkull i nästa storm.

På svärfars ställe är alla tallar ganska tunna och höga (ung skog pga skogsbrand). Där måste man ta träden utmed skogslinjen och inte lämna något träd ensamt, annars blåser det direkt omkull
 
Staffans2000
Har dina tallar klarat "Gudrun", då är de nog "av det rätta virket".

Det är lätt att dras med i masshysterin om den farliga naturen. Antingen är det bin, getingar, små insekter, spindlar, vargar samt vegetation.
Var försiktig. Det är lättare att såga ner en stor tall, än att plantera en lika dan.

Återhållsamhet rekommenderas.


Staffan
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Larsa skrev:
Tror det är omöjligt att avgöra. Jag har en sjötomt med några stora gamla tallar som står helt oskyddat mot en stor fjärd, ett par på berg. Men de har klarat sig i alla år. Gallrade lite på ett annat ställe på tomten, och då blåste en tall omkull i nästa storm.

På svärfars ställe är alla tallar ganska tunna och höga (ung skog pga skogsbrand). Där måste man ta träden utmed skogslinjen och inte lämna något träd ensamt, annars blåser det direkt omkull
Ja, det är nog också svårt för forumdeltagare att kunna ge "rätt" svar eftersom det är också omöjligt för mig att med ord beskriva våra förhållanden. Vi får väl ta ut en trädvårdskonsult eller vad det heter som får ge ett utlåtande.
 
Staffan2000 skrev:
Har dina tallar klarat "Gudrun", då är de nog "av det rätta virket".

Staffan
Tack Staffan, det är vad jag hoppas på också...
 
Hemmakatten
Vi har en stor ek, ca25-30 m hög som står mycket nära huset.Det är dessutom en klyka/klyfta i trädet. Efter samråd med fösäkringsbolaget tog vi kontakt med en stor arboristfirma. De sköter nu om trädet och har gjort kronbeskäringar, satt upp ett "stödförband" mm. I och med dessa åtgärder kan vi vara säkra på att få ersättning om trädet skulle falla på huset. Arboristfirman menar att det inte finns någon risk alls.

För är det så att dina tallar ramlar på huset och du borde/är medveten om risken, kan du riskera att bli utan ersättning.

Mitt råd blir följaktligen att du, om du är orolig, tar kontakt med en duktig arboristfirma som får ge dig ett utlåtande.
 
Precis, det var egentligen en följdfråga som jag hade tänkt ställa men du hann före, nämligen detta med försäkring. OM vi får stormfälle på huset vid en framtida storm så lär försäkringsbolaget vilja undersöka vad som hänt och om försäkringsbolaget då säger att vi har haft träd för nära huset, så ligger vi kanske illa till..? Du föreslår alltså konsultation med både arboristfirma + försäkringsbolag ? Undrar om försäkringsbolaget har synpunkter på vilken arborsitfrma jag väljer..
 
Staffans2000
jag har flera STORA björkar nära huset. Därför tog jag en kompletteringsförsäkring till min hemförsäkring som gällde ifall bla. träd skulle skada huset (inga arborister och inga förbehåll). Kostade ca: 250sek/år. En ringa summa enl. mig.
Sålunda. Snacka med ditt försäkringsbolag och förklara läget. "Jag har träd inpå knutarna, om de blåser omkull, vad..." Är bolaget negativt. -Ring nästa!

Staffan
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad försäkringsreglerna innebär, och orker inte leta heller. Men problematiken handlar om att OM ett träd faller över huset och om du var eller borde ha varit medveten om att trädet är sjuk eller på annat sätt försvagat så kan ersättning utebli. Vår ek har en uppenbar skada (klykan/klyftan) och hade vi inte åtgärdat skadan så finns risk för att vi inte får någon ersättning utifall trädet faller över huset i en storm.

Och nu när jag skriver detta blir jag osäker på hur det är om trädet faller och det inte är strom.

Men, som staffan skriver, ta kontakt med ditt försäkringsbolag.
 
Jag har lärt mig att tallar har ett rotsystem som skiljer sig från gran och som har en mycket bättre förankring i marken. Dessutom är ju tallen mycket mer motståndskraftig mot röta. En tall ska kunna bli uppåt 300 år och sedan stå död lika länge.
 
Nu väcker jag en gammal tråd, men jag saknar en aspekt rörande tallar i tråden.

OM en tall faller så beror det oftast på att den går av någonstans i kronan. Stammen är mycket stabil. De enda tallar som jag sett omkullblåsta med rötterna (faktiskt en på min tomt också) har stått på berg och då har rotvältan dragit med sig stenar och jord som legat ovanpå berget. Strax utanför min tomt har flera stora tallar blåst av och bland annat lagt sig över vägen, flera av dem i samband med Gudrun, men även i senare stormar. Alla dessa har gått av på en höjd på 5 meter eller högre upp.

Så, slutsatsen är att en tall blåser inte omkull om den står i jord, särskilt inte om den står i stenig mark. Bara rötterna har något att förankra i så står stammen kvar. Det som händer är i så fall att den blåser av någonstans uppe i kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.