Hej,

Har tre tujor som står i ena hörnet av tomten, dessa skall bort i vår.

IMG_0383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten är som lägst precis där tujorna står och där finns också en brunn. Innan det vita huset byggdes (se bild) så hade tomten ofta en liten vårflod med tillhörande pool i detta hörn av tomten. Byggnation av gatan bakom häcken har som tur är avhjälpt detta.

Men - då det fortfarande märks på gräsmattan i detta hörnet att vatten gärna ligger kvar efter tex hällregn undrar jag nu;

Hur mycket suger tujorna?
Och framförallt vad händerna då Vi tar bort dom, lättare för vattnet att sunka bort eller förlorar jag något som fungerat som en svamp?

Kan ytterst lite om tujor, men antar att de egentligen trivs bäst i torrare miljöer och inte behöver speciellt mycket vatten. Någon som vet?? Har någon aning om hur marken reagerar efter att tujorna flyttat?

Tacksam för input!

K.
 
Thujorna borde egentligen inte må så gott om det verkligen var sankmark där de står. Häckarna tar nog en hel del. Sätter man en vacker björk ngnstans där thujorna står blir det garanterat torrt på sikt. Just björk är mycket törstiga. Finns en hel del vackra sorter numera.
 
Tack,
Nej, dom mår inte toppen där nere i hörnet. kanske inte syns på bilden men dom är inte vackra på nära håll.

Ska kolla upp om jag hittar en fin björk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.