Trodde tyvärr det var som vanlig olja att man kunde låta den stå och dra ett par dagar tills träet sugit åt sig ordentligt och var mättat. Jovars, kunde ju läst bruksanvisningen :surprised:

När man skulle bort med oljan idag så vart det hårt och glansigt, på vissa ställen "droppar som hårdnat" då jag kletat på rejält..

Oljan är en Bänkolja bestådende av linolja och uretanalkydolja.
Bänkskivan är Valnötsträ och dyr, men just nu ser den rätt billig ut ;)

Är det enda man kan göra att slipa ner hela skivan? eller finns någåt som löser upp det?
 
Ren linolja? Brukar mjuka upp torkat linoljekitt med ny linolja
 
Om oljan innehåller uretan så måste du slipa ner den tyvärr, finns inget vanligt lösningsmedel som löser upp härdad (poly)uretan. Om den inte är genomhärdad än kan du testa aceton, men då på dolt ställe först så det inte missfärgar träet.

Kan vara värt att vänta en vecka åtminstone innan slipning så den får sluthärda ordentligt annars kan den börja gegga. Alternativt så kan du gå på och sickla bänkskivan direkt.
 
slipade ner den ena för hand, ett riktigt grisjobb, då det är lätt gå på med för grovt papper först och man får slipa ner slipspåren med fint papper sen.
Gör ett försök nu med en elhyvel istället, sedan jämna till dom lite med slipen bara det verkar vara melodin. Gäller vara försiktig med hyveln bara så man inte gör en grop etc.
 
Inte hyvel..... Det är ett ögonblicks verk att göra hack.

Grovt papper och sedan jobbar du dig mot finare papper.
 
Sickelstål, som Helioz skriver. Med det får du totalkontroll över avverkningen av oljan och skär inte av träets fibrer på "fel håll" som blir risken med grovt sandpapper. Det går också att jobba på ej härdad olja med stålet. Har själv gjort ett liknande jobb på träbåtsdäck.
 
Elhyveln är nog lättare att handha för en färsking om man inte handhaft sickelstål under en längre tid.
Man kan börja att öva på några spillbitar som jag gjorde så vet man fallgroparna.
T.ex. så är det viktigt att inte följa med hyveln ner när man kommit till änden av bänkskivan, utan hela tiden hålla den i plant läge, då går det finfint om man ställer in den på att ta en bråkdel av en millimeter.(y)
http://gds.se/underhall/bussa-elhyveln-pa-slitna-lackytor
 
Nej, nej inte elhyvel på en bänkskiva. Du kommer inte att få hela skivan snygg !
Sickelstål är ju mycket enklare än en hyvel...även för en färsking.
 
Uretan-"förstärkt" linolja till träbänkskivor i kök?! Jeez! Vad ska de hitta på mer?

Vill man ha äkta trä, och det vill man ju, så är det ren rå linolja som gäller, samt att man får upprepa proceduren emellanåt. Det kostar att ligga på topp. :)

Elhyvel låter vanskligt. Mina försök med elhyvel: jag vet hur jag inte vill ha det, men har ännu inte lyckats undvika det. Då tar jag, som amatör, 100 ggr hellre en för ändamålet bra sickel. Funkar inte det så planslip. Men, det är jag det.

Shit happens. Det är ok, så länge man inte begår samma misstag två ggr. Erfarenhet är tidigare begångna misstag. :cool:

Önskar dig lycka till med räddningsoperationen. (y)
 
Paraffinolja är annars det som rekommenderas för köksbänkar. :)
 
Återkopplar hur det gick.
Testade alla varianter och det var mest framgångsrikt var att först köra med stora bredspackelspader i metall och fläka bort den stelnade "oljan" mer som där var mer som fernissa.
Sedan bandslip med 120papper i träriktningen (hittade 150 men inget högre) det gick väldigt snabbt med en sådan.
Efter det 240 papper på en oscilerande slipmaskin. Sedan olja på rätt sätt, nu är de som nya igen :D

Elhyvel var lite lurigt då det gärna ville bli längstgående ojämnheter (tog inte 100% lika mycket i varje drag)
 
Ledsen att gräva upp den här gamla tråden men jag har samma problem som TS och jag hittade den via google. Jag undrar bara om det inte går att köra direkt med en oscillerande maskin på detta istället för alla moment som TS gick igenom? Tänkte mig att en "slipmus" kunde göra hela jobbet och sedan bara olja igen på korrekt sätt? Tack för hjälp och råd.
 
En slipmus tar för lång tid. Du kommer att göra av med oändligt många papper, och under lång tid.
 
C
Sickel har ju redan föreslagits ett antal gånger och det torde vara det lämpligaste verktyget för denna uppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.