Har sänkt taket i badrummet, betong innan, nu är det gips med infälld belysning.

Till frågan...

Jag har spacklat med våtrumsspackel, grundat taket två gånger med Flugger våtrumsgrund.

Nu har jag bara vanlig Flugger, Flutex 2S takfärg hemma och vill gärna bli färdig med taket.

Kan jag måla gipstaket med vanlig takfärg, eftersom taket är grundat med våtrumsgrund? Eller måste jag ha våtrumstäck också?
 
Det funkar utmärkt.....blir det vatten i taket har du andra problem...;)
 
Om du ska följa systemet måste det vara en våtrumstäckfärg.
Men Enk Projektet har en poäng...

Dock brukar det ovanför duchen bli kondens och stänk ibland. Man råkar vifta med duschhandaget eller som i mitt fall så läcker takduchen ibland lite och det sprutar mot taket.
Jag hade kört med systemet. Det är bättre för nattsömnen och en ev försäljning.
 
Enk Projektet skrev:
Det funkar utmärkt.....blir det vatten i taket har du andra problem...;)
Vanlig takfärg suger åt sig kondens, sen är den inte mögelbehandlad.
Jag skulle aldrig köra annat än våtrumsfärg.
 
Stefan N skrev:
Vanlig takfärg suger åt sig kondens, sen är den inte mögelbehandlad.
Jag skulle aldrig köra annat än våtrumsfärg.
Det är möjligt.... men jag har målat med vanlig takfärg i alla mina badrum och har inget problem med mögel eller missfärgning i något av husen/badrummen...
 
Vill bara meddela resultatet..

Jag målade med vanlig takfärg efter att jag hade grundat med våtrumsgrund. Det tog ca 2veckor sen började färgen att krackelera, tråkigt!

Köpte då våtrumsfärg på biltema och rollade på två omgångar, detta är nu 1½ månad sen och inga tecken på krackeleringar.

Summerat:

Använd våtrumsfärg till gipstak i badrum!
 
  • Gilla
Jebus
  • Laddar…
Vilket fabrikat på den "vanliga" färgen körde du? Bra att du ger oss nyfikna feedback
 
Det var Flutex våtrumsgrund, sedan Flutex 2S som användes som 'färdigfärg', men det gick alltså inte.

Biltema våtrumsfärg som färdigfärg är alltså bättre än fluggers flutex 2s takfärg
 
Tack, lägger det på minnet.
 
Kan ju kanske vara så att Flutex 2S hade funkat utmärkt om du INTE våtrumsgrundat.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Må så vara men jag sover åtminstone skönare om nätterna då jag vet att gipsskivan är grundad med riktig våtrumsgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.