Har en kompis som har ett äldre hus med timmerstomme. Ca 25cm tjocka väggar.

Från insidan sett:
Gips, masonit, svart papp, och drevning mellan timmerstommen och kanske lite lös isolering. Sedan spikläkt och panel på utsidan tror vi väggen är uppbyggd av.

Huset kommer även få nya fönster och ska det tilläggsisoleras måste takutsprånget skarvas på lite också för att utseendet på huset inte ska bli knasigt.

Ger en 45a mineralull på utsidan så mycket att det är värt att göra?
Måste den gamla panelen rivas eller kan man sätta spikläkt och isolera ovanpå den?
 
Hej ...
Nej , en vanlig 45 mm mineralull ger inte mycket till isolering,, men däremot om du sätter
en hårdpressad fasadskiva på 50 mm så har den ungefär samma iso-värde som en 95 mm.
Och fasadskivan behöver inget regelverk så du sparar in en hel del på matriel och arbete
på det viset...Hur stort är takutsprånget nu ???
Vad är det för panel som sitter på huset..?????
Är det stockpanel eller fjällpanel eller ....
när jag gjorde vid mitt hus så började jag med taket och förlängde utsprånget med 2 pannor
innan jag började med väggen, vilket innebar att vägghöjden kortades med 30 cm
så huset fick en helt annan karaktär och utseende ..
Eti..
 
etiol skrev:
Hej ...
Nej , en vanlig 45 mm mineralull ger inte mycket till isolering,, men däremot om du sätter
en hårdpressad fasadskiva på 50 mm så har den ungefär samma iso-värde som en 95 mm.
Och fasadskivan behöver inget regelverk så du sparar in en hel del på matriel och arbete
på det viset...Hur stort är takutsprånget nu ???
Vad är det för panel som sitter på huset..?????
Är det stockpanel eller fjällpanel eller ....
när jag gjorde vid mitt hus så började jag med taket och förlängde utsprånget med 2 pannor
innan jag började med väggen, vilket innebar att vägghöjden kortades med 30 cm
så huset fick en helt annan karaktär och utseende ..
Eti..
Fasadskiva = Klimatskiva?

Typ PAROC Klimatskiva
http://www.beijerbygg.se/ImageVault...300/id_14729/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
 
Paroc är förmodligen samma som Isover, men har inte jobbat med den..
Isover är den jag har satt på mitt hus , har en sida med papp..

bakom den gamla panelen har du förmodligen också en luftspalt.
du kan låta den gamla panelen sitta kvar men då måste du se till att täta
luftspalten för annars drar det kall luft där och du får ett sämre isolervärde
och det är ganska enkelt att åtgärda detta..
Eti..
 
river han den gamla panelen kanske han slipper skarva takutsprånget? och får tätare fasad med.
 
Den gamla panelen ska bort! Orkar man inte riva panelen innan tilläggs isolering ska man inte ge sig på sådana jobb. Man ska inte bygga in gammal panel med eventuella fuktproblem. Riva den gamla är ett litet jobb i sammanhanget. Så bort med den gamla!!
 
I samband med att jag isolerade med fasadskiva förra sommaren läste jag på en hel del om olika materials isoleringsförmåga. Så långt jag kunde läsa mig till isolerar inte en 45 fasadskiva/Västkustskiva mera än en traditionell isolering. Däremot är den mycket enklare att sätta upp då man slipper reglar och vindpapp. Jag har bar isolerat en vägg än så länge och kan inte säga så mycket men kompisar som gjort motsvarande upplever en markant skillnad. Det som nog är viktigt är att det inte kommer in luft mellan isolering och timmervägg. Stockarna är väl inte helt släta så den kan väl bli ett problem.

Man kan hitta många instruktioner från isoleringstillverkare där man bara tar bort ribben på gamla panelen och låter den sitta kvar. Det finns vad jag förstår inga kontruktionemässiga problem med det så vitt panelen inte är möglig eller fuktig. Men då kan det ju finnas fukt även längre in i väggen vilket torde vara ett större problem. Klimatet bakom den nya panelen och vindskivorna torde vara torrt och bra om du gör en rejäl luftspalt mellan panel och isolering.

Jag använd Isover skivor vilka var väldigt lätt att jobba. med. Själva isolering tar inte många timmar att sätta upp per vägg då skivorna är så pass stora. Behöver inte fästas mycket då spikreglarna för panelen håller fast dom sedan.

/Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.