Håller på att renovera ett gäng fönster och en pardörr till punchverandan på en 1920-talskåk och nu behöver jag lite råd angående målningen. Tänkte gå till grunden med det hela och måla allt med linoljefärg, efter att ha läst en del om det så förstår jag inte varför man överhuvudtaget målar med plastfärgerna idag, men det kanske är något jag missat.
Det jag ska måla är en pardörr på 120x200, fyra fönster på 50x150 och fyra fönster på 55x150.

*Pardörren tänkte jag måla i ursprungsfärgen som verkade vara en gulbrun kulör som nästan smälte ihop med träet, kan det vara guldockra jag är ute efter (passa det på en vit veranda)? Hur många liter kan det tänkas gå åt?
* På fönsterna som har en del spröjs är det inte så kinkigt med åtgången på färg, men vill ändå inte ta hem alldeles för mycket. Hur mycket kan det tänkas gå åt?

Är det något annat man ska tänka på när man målar med linoljefärg?
 
Måla tunt och ha tålamod. Kör utan terpentin så slipper du huvudvärk :)
 
Kul att du satsar på linoljefärg. Helt rätt för ett gammalt hus. Färgen åldras vackert och underlättar framtida underhåll.

Linoljefärg är ju väldigt dryg så det går inte åt mycket. Vi målades om alla våra 10 spröjsade fönster för två år sen. Gick med tre strykningar åt sådär en halvliter färg till de 20 bågarna. Men det är ju rätt små ytor som målas på ett fönster.

Råd annars
- måla tunt är det allra viktigast med linoljefärg
- kosta på bra penslar med styv naturborst. Kan vara svårt att hitta annat än inom byggnadsvårdshandeln.
- gör ett grundligt underarbete med skrapning, se över kitt mm
 
Guldockra är en häftig kulör. Mustig! Passar nog utmärkt på dina dörrar.

Som nämnts är linoljefärg väldigt dryg. Räkna med att en liter räcker till någonstans runt 15 kvadratmeter. Hyvlat!
 
Hennke85 skrev:
efter att ha läst en del om det så förstår jag inte varför man överhuvudtaget målar med plastfärgerna idag, men det kanske är något jag missat.
Ja, det är mycket du har missat och jag gissar att du har läst rätt selektivt om gammaldags färger. Man målar med linoljefärg för att det är snyggt, kul, oundvikligt eller för att fasaden är av sådan konstruktion att den inte klarar moderna material.

När du målar med linoljefärg så ska du, precis som Flöjten skriver, måla tunt och ha tålamod (med torktiderna!). Vänta också tills det är hyfsat varmt i luften om du inte kan stå inomhus och måla (även det har med torktider att göra). Ytterligare att förtydliga är Macarus föreslag på penslar - de måste vara av naturborst (kan va frestande att ta första bästa lackpensel som man har hemma).
 
Jättebra alternativ!
Jag tänker som dig när jag målade med linoljefärg första gången så förstod jag att det är helt obegripligt att måla med andra färger på trä.
Som de andra säger så måla väldigt tunt. Färgen är extremt dryg går inte åt något alls.

Skall måla om ett annat hus jag har i sommar där linoljefärg inte funkar så det blir intressant .... Kommer väl att gå åt 300 liter eller något sånt.
 
Jo att torktider och sådant var längre har jag läst, men vem har brått.
Fönsterna är det första större projektet som få hålla till i snickarboden som jag fixade till i höstas och det är rätt skönt att komma från ett stressat jobb och pilla med något som måste få ta tid (vilket inget jobb får idag).
Tänkte om det fanns andra nackdelar som mögel, onda andar och annat som kommit på senare år.
En annan får väl plocka fram piasavakvasten om några år och slänga på lite nytt falurött på kåken, i sommar stundar nog takbyte tyvärr (bland det pissigaste man kan hålla på med).
 
Mögel och alger kan tyvärr komma på alla färger på norrsidan. Dock ska zinkvitt vara bra. Gamla tungmetallpigment var bra ur det avseendet, dock inte ur miljösynpunkt, så därför är de förbjudna nuförtiden. Zink är ingen fullfjädrad tungmetall och det är väl därför den fortfarande är tillåten.

Appropå torktider: målade en dörrpost och lite lister i ett ekonomiutrymme för ett tag sedan. Håller någonstans mellan 5-10 C nu på vintern. Det tog över en vecka innan det var någorlunda torrt, mot 2-3 dagar i 20 C.

Jag brukar späda med balsamterpentin i de två första strykningarna, för att få en mindre fet yta för nästkommande färglager att fästa på, samt för att det första lagret ska tränga in max på djupet i rent trä. Dock, som Flöjten5 skriver, så kan det ge huvudvärk om du målar länge i en dåligt ventilerad lokal. El om du målar på plats inomhus, och ni måste bo & sova i lukten.

Jag förstår inte heller varför någon använder moderna färger. De är dyrare och sämre. (Ok, det finns undantag, men inte om vi talar om trä på utsidan av hus.)
 
Om ni använder fransk balsamterpentin till linoljan som man skall så sök på detta först på nätet. Det är rätt så allergiframkallande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.