Någon som har erfarenhet av att lämna ett ouppvärmt hus över vintern? Vi har ett hus av puts som är eluppvärmt. Vi planerar att flytta utomlands och tror att det kommer att bli besvärligt och dyrt att ha huset uppvärmt över vintern. Jag vet att det är bättre att hålla svag värme under vinterhalvåret, men undrar om det är omöjligt att låta det stå kallt. Hur stor process är det att tömma ledningarna på vatten och sen fylla på vatten igen?
 
Inte för att jag vet med just ett putsat hus, men vi lämnar vår sommarstuga (trä) utan någon värme varje vinter. Vissa va-ledningar går inte att tömma genom att lossa en kopplig så då blåser jag dem tomma. I början med kompresseor men man orkar med lungkraft (vilket går snabbare). Dessutom brukar jag droppa i lite glykol i lednbingarna utifall man inte lyckas blåsa allt rent. Diskmaskin/golvbrunnar/wc etc skyddar jag med hjälp av glykol. Lycka till
 
M
Du kan få problem till våren, när det blir varmare ute än inne. Fuktig utomhusluft kan då kondenseras inne i väggen.

Sen är det väl rätt mkt i ett hus som inte gillar minusgrader. Kyl frys etc.

Har du vattenradiatorer så måste man väl även tömma dom, och då är det väl risk för rost etc.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Det behöver väl inte vara så dyrt att ha på värmen på vintern om man bara har 15 grader eller liknande.
 
Jugend skrev:
Det behöver väl inte vara så dyrt att ha på värmen på vintern om man bara har 15 grader eller liknande.
Eller snarare 5 grader kanske - 15 är ju nästan normaltemperatur i vissa utrymmen :)

Eftersom huset är eluppvärmt så ökar chanserna till en lyckad avställlning. Sen måste man som sagt tömma vattensystemet och ev hälla lite etanol (tex t-sprit - inte glykol som är giftigt !!) i vattenlås och blåsa rent blandare och diskmaskin etc
Man bör nog också stänga av kyl/frys om dom inte explicit är gjorda för att klara under 0-gradigt

Om väggar möbler etc tål avställningn är ngt man får prova helt enkelt. Och är det plast i väggarna finns viss risk för fuktutfällning på våren då inomhusluften kan vara kallareä n den varma fuktiga utomhusluften - men putsade väggar vet jag dock inte hur stor risken är. Det finns många som avställd trähus med plast vet jag iaf - år efter år utan märkbar mögeltillväxt - men risken finns där. Det var därför jag byggde min fritidsstuga utan plast, så man kan ställa av den om man vill - idag har jag dock alltid 3-6 graders underhållsvärme - vi är där ibland vintertid så det är lite lättare att värma upp huset då än från -20 :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.