Jag har ett rum med 3 väggar målad juteväv och 1 vägg panel. Nu vill jag plocka bort panelen och få till en vägg som är lika med de 3 övriga. Min tanke är att sätta gips, juteväv och därefter måla. Juteväv hittade jag på Gysinge men mailväxling med dem visade att de inte vet hur man sätter upp den eller hur man målar den (däremot vet de hur man spänner väven på timmerhus - men det är inte aktuellt).

Så jag behöver tips på följande moment:
1. Uppsättning: Gissar att man först nubbar fast den och sedan stryker med något slags lim. Någon som vet?
2. Grundmålning: Har läst här på forat att man inte kan använda vattenbaserad färg eftersom väven sväller, men stämmer det om man först har limmat den? Vad ska man annars måla med?
3. Färdigmålning: Jag har förutsatt att jag kan använda samma färg som till de övriga väggarna och det är modern vattenbaserad väggfärg. Är det OK?

Sist av allt, kan det möjligen finnas en modern strukturbeklädnad som efterliknar juteväven? Eftersom jag inte tänker göra om de 3 befintliga väggarna så måste beklädnaden vara väldigt lik juteväv i strukturen. Har inte själv sett något sådant, men måste erkänna att jag inte frågat ännu.

Pen
 
Ring Ingela på färghandeln i Ödeshög 0144-31223

Pen skrev:
Sist av allt, kan det möjligen finnas en modern strukturbeklädnad som efterliknar juteväven? Eftersom jag inte tänker göra om de 3 befintliga väggarna så måste beklädnaden vara väldigt lik juteväv i strukturen. Har inte själv sett något sådant, men måste erkänna att jag inte frågat ännu.

Pen
Glasfiberväv har du förstås tänkt på? Alla vårdcentraler, dagis etc inredda under 80-talet har målad glasfiberväv på väggarna: slagtåligt o lättjobbat.. Även i vårt hem fläckvis, förre ägarn gillart. Se bild nedan.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog föredragit att sätta upp den som en tapet, men det finns en risk att den är för tung för att sitta i tapetklistret på väggen. Den kräver förmodligen mycket klister.
Som alternativ till nubb finns häftklamrar (dolt under taklisten), el att man låser med en liten list (=< taklisten) i vådens bredd tills klistret torkat.

Vad gäller grundmålningen så kan det nog stämma att vattenbaserad färg riskerar att lösa klistret. Alltså icke vattenbaserad färg. Jag hade nog siktat på halvolja, dvs 50% kokt linolja och 50% balsamterpentin. Det luktar dock en del, så en stängd dörr i ca en vecka är att rekommendera. Sedan ska du kunna måla med vattenbaserad färg.

Appliceringen av halvoljan kan vara lite jobbig då den är tämligen tunn/rinnig. Vågar inte spekulera i om det går att rolla på den.

Alternativt är det väl Gysinges matta linoljefärg som kan fungera. (Bör gå att rolla.)
 
Stenolofanders skrev:
Ring Ingela på färghandeln i Ödeshög 0144-31223


Glasfiberväv har du förstås tänkt på? Alla vårdcentraler, dagis etc inredda under 80-talet har målad glasfiberväv på väggarna: slagtåligt o lättjobbat.. Även i vårt hem fläckvis, förre ägarn gillart. Se bild nedan.
Jo, jag har tittat på glasfiberväv - dock var det ett bra tag sedan - men hittade inte någon som är tillräckligt lik i strukturen. Dock måste jag erkänna att det du visar på bilden är rätt grovt och lite oregelbundet - rätt likt min väv faktiskt.
 
Ju fler färglager på den grövre strukturerade juteväven desto mer utjämnad bör strukturen bli.
Särskilt om man använder pensel. Funkar kanske också med en korthårig roller, el en utstrykare/kudde.
 
Gysinges linoljefärg tror jag på. Ska försöka höra efter i en färgaffär där det finns lite äldre målare. De borde ju varit med om att sätta upp massor av juteväv och målat under 60-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.