Isolering under botten/sidorna ger egentligen inte så mycket. 75% av värmen avdunstar från ytan brukar man räkna, sen är det sidorna (vid nedgrävd) som kommer efter det.
Beroende på hur blöt marken är runt omkring avgår det mer åt sidorna och neråt. 20mm isolering brkar räcka åt sidorna, mest för att vatten inte ska komma i direktkontakt med väggen.

Frigolit neråt är lika mycket för att lätt få ett plant underlag som för isolering...

Mvh,
Anders
 
Varför bör man ta bort gräset innan man ställer dit en ovanmarkare?
 
Gräset under kommer att ruttna och lukta.
 
Ok, men det lukar ju inte förens man tar bort poolen, om man nu gör det under vintern, vilket många nuförtiden inte gör :)
 
Spännande projekt. För oss hade det absolut räckt med en 25 kubiks rund pool som är nedsänkt i våran altan. Komplettera med ett vevbart poolskydd och en värmepump så tror jag man får mycket bad för pengarna.

Största kruxet för montering nedsänkt i altan är hur man löser kanten mellan trall och poolkant snyggt så ingen skadar sig. Finns det nån gummikant eller liknande på löpmeter man kan skruva dit? Blir mycket sticksågande också :)
 
B
Skaffa en badtunna istället, kommer du mycket längre med plus att det tar mindre plats. Annars är en plaskpool bättre också i mitt tyckte om den ska vara barnanpassad.
 
Zenon skrev:
Varför bör man ta bort gräset innan man ställer dit en ovanmarkare?
Det finns även grässorter som kan perforera poolduken.

Saxat från Intex hemsida:

"Kan det växa gräs genom poolduken?
Det kan mycket väl hända. Vissa typer av kraftigt gräs som t.ex. St. Augustine och Bermuda kan tränga igenom vinyl."
 
aa fast saker växer inte utan ljus ;) Plus att man lägger ju självklart press lr markduk under!
 
Underskatta inte växtkraften, jag har sett såväl maskrosor som träd växa upp genom t.ex. asfalt (med markduk under ;))
 
Ofan, lägg gärna upp nå bilder :D För är inget jag brukar se när jag kör runt på vägarna;P
 
Hehehe, bilder har jag inga och jag kan hålla med om att det inte är ofta som man ser det. Det är nog bara på gamla vägar med dåligt underarbete som det händer, men poängen är att växterna söker sig till solljuset oavsett vad som är ovanför. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.