December 3167
Januari 3015
190m2 byggt 1974 luft/luft och elelement.
23grader ungefär.
 
Nordvästra Blekinge.
Teglat 1½-plansträhus, ~100 kvm med källare från -49.
Ingen tilläggsisolering och halvtaskigt isolerat inbyggd altan som håller +5 mha 3kW kupévärmare
Jordvärmepump och Contura 660K
Tre element i källaren, två "Harald-Nyborg-avfuktare" dessutom.
VP ställd att ge 18C vilket den gör, resten fixas med Conturan.

De tre senaste åren har jag haft en årsförbrukning på 11-12 kkWh. Brukar fördelas på ~400 kWh/månad på sommarhalvåret och 1200-2000 kWh på vintern. Mellan tumme och pekfinger (tur att jag har små händer...)
Alltid rörligt pris förhandlat av Kundkraft sedan långt innan Aftonbladet slog klorna i dem.
 
Redigerat:
AnneFi
BiFuel skrev:
Oj! :eek: Har ni 29 grader inne och låter varmvattnet rinna dygnet runt? ;)
Haha nej. 19 grader inne fram till att värmepumpsforum intygade mig om att det inte skulle bli mycket dyrare att ha 20, 5 i december. Har haft en tråd uppe här också om vårt problem. Stängde golvvärmen i källaren i början på december. Väntar på att elräkningen ska ramla in idag och ber för allt vad jag har att det ska ha gett resultat. Men det gjorde ju inga mirakel på december :/ blir till att köpa en eliq och se vad tusan det är som händer här hemma. Mycket pengar till ingenting
 
Visst spelar isolering, fönster mm in vilket de flesta raddar upp.
Bor utanför Gävle.
Vi har 107kvm, spånisolering, luft/vatten Sanyo 9kw (2008), 2-glas där inre har tagits bort och ersatts med dubbelkassett. Gratis bullerskydd från... vv/trafikverket. Källare med 12 grader.

Men det mesta som drar här hemma är all elektronik. Tre datorer med kylplattor, 2 tv varav en har gått i ett nu när grabben varit långsjuk. Internetradio som står på konstant, mycket matlagning med både ugn och spis (från 2009), två motorvärmare+kupé.

Enligt fakturan brukar de skriva ut genomsnitt 12-14500kwh/år
Har inga summor framför mig nu, men ca 2700-3500kr vardera för nov, dec, jan.

Denna månad har vi haft det milt, medan nyår var runt -20

Har pumpen står på 22°, visar 21 i huset.
 
Vi har 128 kvadrat och lika stor källarvåning, byggt -73, vattenburen el och en FTX med värmepump (den är ovanlig, jag vet, den är installerad för att ventilera bort radonet). Två vuxna och två tonåringar.

Vi ligger rätt högt med 5000-5500 kWh per månad under vintern (december-februari), sommartid ligger vi på runt 1200 kWh i månaden. Jag vet inte riktigt var all el tar vägen på sommaren, elpannan brukar t.ex. vara avstängd. VV verkar ligga på 10 kWh om dygnet, vet inte om det är mycket eller lite med två tonåringar...


Edit: Kan ju tillägga att vårt hus är L-format, vi har alltså ganska större andel ytterväggar jämfört med ett rent rektangulärt hus.
 
Redigerat:
Dec/jan 3500 kr månaden.
140kvm enplanshus i stockholm.
Tilläggisolerat, 3-glas fönster.

Förra året låg vi på 2600-2800 kr dec/jan.

Har 2 luftvärmepumpar + 2 element.

Hushållsel ca 1000 kr
Luftvärmepump 1000x2 = 2000
Element ca 600 kr

Nu kör vi bara 1 pump när det är nollan ute och spar då ca 1000 kr.

Temp inne ca 18-20 grader med 1 pump igång.
Temp ca 23-25 grader med 2 pumpar igång.

Vardagsrum på 50kvm värms enbart upp med kamin.
 
70 tals fritidshus.
1 1/2 hus a ca 70kvm per våning. 2 st luftvärmepumpar, källare dåligt isolerad december hade jag ca 2500kW och nu Januari hade jag ca 2300kW. Beräknad årsförbrukning ca 16000kW.
Eldar ibland, har insatskamin på öv. och öppenspis i källaren
 
1 1/2 Hus från 1966 på 145kvm, fönster från slutet av 80-talet, l/l med några år på nacken som flåsar och elpatron som stödvärme via enrörssystem, ca 20-21 grader. Sommarmånaderna ligger vi på ca 800 kWh.

November: 1561 kWh
December: 2740 kWh
Januari: 2938 kWh
 
1 1/2-planshus från 1929 på 148 kvm, Elitfönster 80-tal, flesta kassetterna bytta slutet på 90-talet. Daikin LVP nedervåning. 2 stödelement ovanvåning och badrum. (22 grader nedervåning, 19 uppe). Eldar i kakelugnar vid extrem kyla men LVP har fungerat ner till -23... Extern tvättstuga med element.

November: 1429 kWh
December: 2112 kWh
Januari: 2114 kWh

(Total beräknad: 16 020 kWh)
 
Letni skrev:
Första vintern i huset med en ny installerad luft/vatten pump.
Har en villa på ca 110 kvm i Skåne.
Har legat på ca 3900 kr Dec och Jan.
Vet inte om det är bra, då jag inte har mycket att jämföra med.
Är detta bra eller dåligt?
Vad snittar ni på?
Vad har ni för uppvärmningskostnader?
Är det 3900kr per månad eller både december och januari?
Är det inklusive nätavgifter, skatter osv?
 
ca: 230 kvm 1 1/2 plans nybyggt.
värme o hushållsel
januari ca: 1100kwh
 
Letni skrev:
Första vintern i huset med en ny installerad luft/vatten pump.
Har en villa på ca 110 kvm i Skåne.
Har legat på ca 3900 kr Dec och Jan.
Är det 3900 för båda månaderna så är det väl rätt ok men lite högt. Är det 3900 varje månad så är det på tok för högt!
 
AnneFi
Då var räkningen för Januari här.

3300 kwh timmar 4500 kr inkl nätavgifter. TJOHOO!

Finns en miljon saker jag hellre hade lagt pengarna på


Ungefär samma förbrukning som förra året men utan golvvärmen igång. Jag förstår ingenting
 
Redigerat:
Värme, varmvatten och hushållsel i Januari 1136kwh.

Halland, 121m2 Nibe F750, 2 personer i hushållet.
 
AnneFi skrev:
Ungefär samma förbrukning som förra året men utan golvvärmen igång. Jag förstår ingenting
Det går ju åt samma mängd energi att värma huset oavsett varifrån värmen kommer? Slår du av golvvärmen så måste energin komma från nån annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.