Halloj alla goda människor, jag och min sambo har precis blivit husägare huset byggt 1970 har en öppen spis i gillestugan men eftersom det inte blir någon större värme av detta tänkte vi sätta in en insatts där och ha en kamin på övervåningen för att kunna "stöd" elda värme i huset och givetvis för mysfaktorn, huset är uppvärmt med dirrekt el och värmepup så det skulle nog sitta bra i plånboken att elda en del under årets kallaste dagar :) Nu till problemet, vi har ju en öppen spis med tillhörande mur, och problemet är att det bara är en kanal i muren och vi skulle ju helst vilja ansluta både kaminen och insatsen till denna mur dels för att slippa dra ett rökrör genom taket dels för att det skulle nog bli billigare att installera? och den tredje aspekten är ju hur det ser ut, vi vill ha kaminen ståendes vid muren eftersom det är "mitt" i huset och skulle sprida värmen bäst därifrån. Så kan man lösa detta och hur? kan man ha 2 st "flexrör's historier i samma skorstensmur?
 
Man kan under särskilda omständigheter ha två eldstäder anslutna till samma rökkanal. Nästan uteslutande skulle jag säga att det innebär att man bara eldar i en åt gången och att man har något spjäll som hindrar rökgaser att "gå fel väg". Din sotare (inte vem som helst, en sotarmästare) kan göra en beräkning på förutsättningarna.

Men om det du är inne på själv är möjligt, kanske det är att föredra? Är det en ovanligt stor enkanals-pipa kanske du kan få in 2x125 mm rör med värmekulit emellan? Det är en annorlunda lösning, men den torde vara brandsäker.
 
Sätt in en värmepanna i källaren i stället. Förr eller senare blir det ändå av när elpriserna skenar.
Direktel i Jämtland där det inte ens är varmt på sommaren låter som en mardröm.
 
Ja ska det in någon annan värme källa blir det nog bergvärme faktiskt, ska man ändå dra vattaburet i hela kåken är det nog en bättre lösning att låta berget sköta värmen, sitta och elda om nätterna eller ha någon form av pelletsföråd vill jag nog inte ha.
Men det som norrbottenstorpet skriver känns väl som en trygg och bra lösning? 2 rör och värmekulit mellan, så är ju allt samlat på samma ställe, måste väl ta och ringa sotaren som får avgöra saken är jag rädd.
 
Jag har 2 kaminer på 1 nybyggd pipa.
I mitt fall fungerat det utmärkt att elda i bägge kaminerna.
Jag tog dit sotaren för rådfrågning, sen gjorde jag installationen och sotaren kom och provade och mätte.
 
Hur har du löst det? är det spjäll på båda ellertvå pipor eller är det "öppet" mellan varje eldstad?
 
En plåtskorsten utan spjäll.
Endast spjäll i kaminerna.
En kamin i vardagsrummet och en kamin på våningen ovanför.
 
Så då hindras röken från att ta sig in via spjällen? Och du kan eld i båda samtidigt?
 
Nej det är knappast spjällen då som gör att han kan elda i båda samtidigt.

Under vissa särskilda omständigheter fungerar det ändå, man kan man räkna ut att stigkraften (draget) blir korrekt med eldning i båda. Det beror bla på rökkanalens form, tjocklek, skorstenshöjd, böjar, rökgastemperaturen och förväntade massflöden, samt även sådant som vindtryck och förhärskande vindriktning.
 
Allt enligt godkännande från sotaren.
Men i ärlighetens namn, var det inget han spontant rekommenderade.
Men sotaren mätte, täppte till och satte in sugfläktar och slog igång köksfläkt och badrumsfläkt, och allt med beröm godkänt.
Så, ta kontakt med sotaren och se vad han säger.
Jag kan tänka mig att det är en fördel att sätta en mindre kamin nedtill och en större ovanpå.
 
Ja det lutar väl åt att ta dit sotaren och låta han bedöma förutsättningarna :)
Ja precis så hade vi tänkt, en liten insatts nere då värmen stiger bör det värma muren och golvet ganska bra och sen en större upp som får värma "boytan" dvs vi har alla sovrum och kök uppe så det är ju mest där vi kommer vara och där man vill ha varmt och gott, nere kan man ju elda för att "stötta upp" värmen i huset och hålla fukt undan sen tror jag att man förstärker självdraget genom att elda? eller har jag fel i det?
 
morbidhans skrev:
sen tror jag att man förstärker självdraget genom att elda? eller har jag fel i det?
Nej du har helt rätt! Det är just differens i temperatur som driver självdrag och när du eldar skapar du kraftigt förstärkt drag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.