Hej! Jag tänkte be om lite synpunkter på mina funderingar om en bastu i tält :

Eftersom vi har en stuga nära havet, fast utan strandtomt, har jag tänkt att göra en vedeldad tältbastu som man kan dra ner till stranden när man vill basta och sedan ta med hem igen. Tanken är att det ska bli ett billigt bygge och rymma 4 personer.

Som väggar har jag tänkt mig PVC-presenning av den tunga typen (ca 600g/m2). PVC-väv ska vara i princip omöjlig att få eld på, fast det tänker jag prova själv innan jag bygger bastun. Duken ska vara lite längre än stommens höjd så att man kan lägga tex en bräda på dukens kant så den sluter lite tätare mot marken.

Stommen blir antingen en gammal tältställning av stålrör om jag hittar något, alternativt träreglar. Måtten tänker jag mig ca 2m x 2m x 2m. I mitten kan ev. kaminens rökrör utgöra pelare. Jag har övervägt att köpa försvarets Förläggningstält 12 som kostar ca 6000 kr med kamin, men det blir för stort (5 meter i diameter)

Som kamin funderar jag på att använda en gammal emaljerad kamin som jag har stående. Klassisk blågrön modell, ca 1m hög med vedlucka längst ner, kokslucka längst upp och rökrör på baksidan.

Detta är jag tveksam till:
Kommer PVC-väven att stinka när den blir varm? Ska man satsa på t ex flamskyddsimpregnerad canvas istället? Andra tips på material?

Fungerar det med en vanlig kamin eller är det lika bra att köpa tex en Harvia M1 som kostar ca 2000 kr? En emaljerad kamin har ju ingen naturlig plats att lägga stenar. Fördelen är att jag har den gratis...

Kan man använda spirorör som rökrör? Det är ju inte bra att andas in zinkångor men zinket kan man väl bränna bort en gång för alla?

Tips och synpunkter mottages tacksamt!
 
Jag har funderat i samma banor som dig.

1. Ej brännbar väv. MYCKET VIKTIGT. Och ändå bör du ha en kniv lättillgänglig inne i tältet för att kunna skära dig ut vid behov.
2. Finnarna har detta koncept "på hyllan" Google är din vän.
3. Kronans tältkamin är tillverkad i någon sorts mässing. Skorstenen är i 50cm moduler = lätt att flytta.
 
Redigerat:
När jag låg i lumpen fick vi lära oss hur man bygger en fältbastu. Tyvärr så minns jag inte detaljerna, men det måste varit baserat på kronans fältkamin. Det måste finnas fler som fått samma utbildning men har bättre minne. Eller kan du leta bland gamla reglementen.
 
Googlat har jag gjort men när jag läste svaren här slog det mig att man måste googla på finska! Sauna teltta är en lämplig sökning.

Kaira original, http://pihajapuutarha.com/index.php?ID=2167 är nog den färdiga lösningen som stämmer bäst med vad jag har tänkt mig. Tyvärr tycker jag den är för dyr, runt €1300. Det är ingen hjärnkirurgi vi pratar om. Pieni-bastun på hamnen.se är lite rimligare för 9990kr.
 
  • Gilla
Candau
  • Laddar…
Har badat i en tält bastu som bestod av japanpresening doc mycket brandfarlig som var lagd på en ställning av slanor stenarna hettades upp i en eld på utsidan de var bara lagda på fyra kuntade stockar och vi satt på en enkle bänk gjord av slanor jätte varmt blev det inte men man blev svettig =) det tog ca en timma att plocka ner antagligen det dubbla att sätta upp och värma stenar.
Du har inte mölighet att bygga bastun i en gammal husvagn ?? Sett några riktigt fina byggen.
 
Min förra granne som var infanterikapten nämnde en gång hur det går till att bada bastu i militärtält! Först reser man ett tält och dränker tältduken med vatten. Sen på med ytterligare en tältduk och bara att börja elda kraftigt i kaminen... tills rätt temperatur uppnås! Givetvis skall tältet vara tomt på brännbara saker som granris o annat.
 
Vilken rolig tråd:)
Jag tänker kaminen laxen 1. Har hittat den beg för 600kr. Borde ge rejält med värme.
2x2x2 m. Så det inte blir för mycket yta att värma upp och minimalt med material.
Men samtidigt så 2-3 personer kan sitta där inne. Pvc 600 g som inte kan brinna? Eller är relativt brandtålig iallafall.
Inte tält konstruktion utan en ram i stålrör/tältrör. Med 2-3 strävor borde den ge skaplig stabilitet så att den inte kan välta och blir det inte stabilt nog så kan man fästa rep i efterhand.

Jag är relativt nära i min konstruktion, ska bara hitta lämpliga rör att göra ramen av som är starka och inte väger så mycket. Och fundera på hur röret ska ta sig igenom presseninigen`?
Sen ska jag ut och bada isvak med min portabla bastu som står och väntar på mig när jag kommer upp:)
 
För att få skorstenen genom duken tänkte jag mig en stos/fläns i plåt eller plywood. Den kan man hänga på tältställningen, helst där två rör möts. Sedan gör man ett hål i duken motsvarande flänsen och spikar/nitar fast duken i kanten. Flänsens tyngd hålls uppe av skorstenen (fungerar som pelare) Jag låter mitt livs fulaste cadmodell illustrera.
tent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I lumpen badade vi tältbastu mitt i vintern en gång. Som jag minns det var det dubbla tält (ett 20-manna utanpå ett tolvmanna) för termosprincipens skull, och det inre tältet sprutade man vatten på. Minns också att man placerade öppningarna lite omlott för att få en luftsluss.
 
Siffrorna 12, 20 etc som nämns i militära tältbeteckningar har inget med antalet personer som få plats i tältet att göra. Siffran anger hur många kvadratmeter markyta det tar upp.

En bekant till mig var med om att försöka sig på att bygga en tältbastu en gång genom att i en göra upp en eld i en stor trave med sten. När elden slocknat satte man upp tältet över högen med varma stenar. Problemet var att de var för snabba med att sätta upp tältet och några av de badande höll på att stryka med av koloxidförgiftning.
 
Redigerat:
Jättebra bild där på genomgång av rör:)
Vad tror ni om att använda pvc 600 g pressening i tron att den är skapligt brandtålig? Eller kanske helt enkelt ska ta tjockt tyg som jag doppar vatten.
 
Och vad kan man använda som rör? Funkar ett spiro rör ( heter det så? ) för oss som är riktiga snåljåpar:)
 
Spirorör funkar säkert. Elda ute i det fria första gången ifall zinken vill lossna (spirorör är galvade och det ger inga nyttiga ångor). Kolla vad du har för diameter på kaminens skorstensrör, t ex så har Harvia 115 mm som inte är någon standard.
 
Skitbra, har en bit plåt som jag tänkte använda som del runt röret där det går igenom duken.
Nu ska jag bara lista ut vad jag gör ramen av och vilken typ av duk som blir lämpligast.
Tror att om en vecka eller två kan jag lägga ut en bild på mitt bygge:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.