Hej

Vi funderar på att be en snickare göra en bänkskiva till vårt nya kök, av svart linoleum. Vi har också funderat på andra laminat i svart. Kompaktlaminatskiva ifrån Kvik t.ex.

Är det någon som har erfarenhet ifrån bänkskiva av linoleum, eller en svart kompaktlaminatskiva? Vi har fått vissa indikationer på att båda kan tänkas repas ganska enkelt, men vi vet helt enkelt inte.

Hälsningar

- Björn
 
Hejsan!
Jag undrar om ni gick vidare med bänkskiva i linoleum? Jag är inne på samma sak och tar tacksamt emot synpunkter om ni valde det till ert kök.
 
Vi har ett "sideboard" med en svart laminatskiva från Hornbach. Den har hållit bra även om vi inte "pinar" den alltför mycket...
 
Linoleum som köksbänkskiva låter väldigt mjukt i mina öron. Eller har jag missat nåt?
 
Hejsan

Javisst, vi fick väldigt fina linoleum-skivor gjorda av en lokal snickare! Jag måste säga, att jag var ganska inställd på att dom skulle ta en del stryk. Jag hade fått en känsla av att folk hela tiden var lite osäkra på om det passade i köksmiljö och att dom t.ex skulle bli repiga väldigt lätt.

Nu har vi haft dom aktivt i över ett halvår, och jag är väldigt positivt överraskad. Inte en skråma har dom fått, och vi behandlar dom inte mer varsamt än vad man i allmänhet gör med en bänkskiva, om det nu säger något. Vi bakar på den, det stänks och den blir smutsig och blöt. Jag och min tjej brukar återkomma till att det är en av de saker vi är mest nöjda med i hela köket faktiskt. Den svarta matta ytan är underbar till utseendet, och just att den är så mjuk gör att ingenting skramlar eller låter direkt. Här är några bilder ifrån köket. (Det är samma snickeri som gjort luckorna i valnöt)

Köket.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6503.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linoleumet vi valde är ifrån Forbo, och jag hade en lång diskussion med en av deras tekniker om vilken variant som skulle passa bäst. Den här heter Forbo Desktop Nero (http://www.forbo-flooring.se/Foeretag/Produkter/Linoleum/Furniture-Linoleum/Desktop/) och är gjord för möbler. Den har inte riktigt samma tjocka lager skyddslack som golvvarianterna, och ligger på papp istället för Juteväv. Den är 2 mm istället för 3 som golvmattorna om jag minns rätt. Kantfanérat med valnöt runt om.

Teknikern på Forbo rekommenderade att man underhållsbehandlar linoleumet med en produkt som heter I-VAX ifrån PLS systems. Den finns att köpa på typ såna där företagsbutiker där man kan köpa jättestora pappersrullar för toaletten och städutrustning och liknande. På en del måleributiker också. (http://www.pls.nu/metodblad/Metodblad-IVAX.pdf?1360934798). Vi har blandat lite med vatten i en sprutflaska och så rengör jag med det istället för kökssprejen nångång i månaden om ens det.

Hör bara av dig om det är något mer du undrar över.

Hälsningar

- Björn
 
Supertack för utförligt svar. Nu känner jag mig mer övertygad om att det verkligen kan bli så bra som jag trott. Jag har också tänkt Forbos Desktop (eller furnish linoleum) och det var ju väldigt smidigt att du hade info om underhållsbehandlingen. Och vilket snyggt kök ni har! Tack tack !
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
B bjorn_s skrev:
Hejsan

Javisst, vi fick väldigt fina linoleum-skivor gjorda av en lokal snickare! Jag måste säga, att jag var ganska inställd på att dom skulle ta en del stryk. Jag hade fått en känsla av att folk hela tiden var lite osäkra på om det passade i köksmiljö och att dom t.ex skulle bli repiga väldigt lätt.

Nu har vi haft dom aktivt i över ett halvår, och jag är väldigt positivt överraskad. Inte en skråma har dom fått, och vi behandlar dom inte mer varsamt än vad man i allmänhet gör med en bänkskiva, om det nu säger något. Vi bakar på den, det stänks och den blir smutsig och blöt. Jag och min tjej brukar återkomma till att det är en av de saker vi är mest nöjda med i hela köket faktiskt. Den svarta matta ytan är underbar till utseendet, och just att den är så mjuk gör att ingenting skramlar eller låter direkt. Här är några bilder ifrån köket. (Det är samma snickeri som gjort luckorna i valnöt)

[bild][bild][bild]

Linoleumet vi valde är ifrån Forbo, och jag hade en lång diskussion med en av deras tekniker om vilken variant som skulle passa bäst. Den här heter Forbo Desktop Nero ([länk]) och är gjord för möbler. Den har inte riktigt samma tjocka lager skyddslack som golvvarianterna, och ligger på papp istället för Juteväv. Den är 2 mm istället för 3 som golvmattorna om jag minns rätt. Kantfanérat med valnöt runt om.

Teknikern på Forbo rekommenderade att man underhållsbehandlar linoleumet med en produkt som heter I-VAX ifrån PLS systems. Den finns att köpa på typ såna där företagsbutiker där man kan köpa jättestora pappersrullar för toaletten och städutrustning och liknande. På en del måleributiker också. ([länk]). Vi har blandat lite med vatten i en sprutflaska och så rengör jag med det istället för kökssprejen nångång i månaden om ens det.

Hör bara av dig om det är något mer du undrar över.

Hälsningar

- Björn
Hej! Hittade den här gamla tråden när jag letade information om bänkskivor i linoleum. Jag är själv inne på att kanske välja linoleum till vårt nya kök. Därför blev jag lite nyfiken och undrar om ni har kvar er linoleumbänkskiva och hur det i så fall har funkat.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
A astah skrev:
Hej! Hittade den här gamla tråden när jag letade information om bänkskivor i linoleum. Jag är själv inne på att kanske välja linoleum till vårt nya kök. Därför blev jag lite nyfiken och undrar om ni har kvar er linoleumbänkskiva och hur det i så fall har funkat.
Hej!

Det har funkat mycket bra. Vi har varit väldigt dåliga med att underhålla det med vax och liknande, bara några få gånger på denna 10årsperiod. Men allt har hållt sig över förväntan. Byggde precis ett skrivbord med linoleum före jul också. Kan varmt rekommendera det!
 
B bjorn_s skrev:
Hej!

Det har funkat mycket bra. Vi har varit väldigt dåliga med att underhålla det med vax och liknande, bara några få gånger på denna 10årsperiod. Men allt har hållt sig över förväntan. Byggde precis ett skrivbord med linoleum före jul också. Kan varmt rekommendera det!
Tack så mycket för ditt svar! Det låter lovande. Då kanske vi vågar satsa på linoleumbänkskiva till köket. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.