Krilleman.
Förmodligen är vp inkopplad på det befintliga systemet så de kan köra vedeldning oxå.
edit.
och om man kollar på första bilderna ser man att avstängningen på returledningen är stängd.
så förmodligen har han som kopplat in golvvärmefördelaren glömt öppna...eller så ska den vara stängd när vp körs... Men svårt att bedöma från internet..
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Har du fått någon klarhet i hur dom har delat upp dom olika systemen? (värmepump/kombipanna)

För det går ju tydligen att köra dom oberoende av varandra? Då kan det finnas två cirkulations-pumpar... Två exp kärl... ???? Eller hur är dom sam-kopplade?
Ja de går att köra oberoende, men det har jag aldrig gjort, dvs aldrig använt kombipannan. Bara ett exp.kärl. Men det framgår nog att jag är tämligen korkad när det gäller detta så hur allt är kopplat har jag ingen aning om

Är en gammal kombipanna värd nåt? ;)
 
Tommor skrev:
Om du menar att det kommer vatten från däckvenilen på expansionskärlet har du hittat felet!

Men om du menar att det kommer vatten från röret som jag skrev om tidigare, då är det säkerhetsventilen du "lyft hatten på" och så ska det vara.. Men tejpa en fryspåse eller sätt en bunke under ledningen som det kom vatten från, då ser du om det kommer vatten utan att du är där och pillar..
nej det menar jag inte för jag har inte ens hittat däckventilen. Kan den sitta på sidan, eller bara undertill?

jag ska kolla med en påse. Men visst kan det väl läcka nån annan stans också?
 
Annyy skrev:
nej det menar jag inte för jag har inte ens hittat däckventilen. Kan den sitta på sidan, eller bara undertill?

jag ska kolla med en påse. Men visst kan det väl läcka nån annan stans också?
Enligt Murphy's lag kan det läcka på de mest olämpliga ställena. Hade jag varit i din situation och fått välja så hade jag gladeligen tagit en punkterad gummiblåsa före en läckande golvvärme. Mycket lättare att "bara" byta expansionkärlet. :)
 
Den brukar kunna sitta under ett svart täcklock. .. På sidan, uppepå, eller under...
 
Skrotpriset är väl ungefär vad den är värd:)
 
pratade med vvs killen. temperaturen på max var misstag. golvvärmen läcker med största sannolikhet inte då den hållit trycket hela tiden.
men, rören under exp.kärlet - där har vi nåt. Det droppar. Vad gör man åt det? Är det att byta ut kärlet? Sen verkar det läcka i rummet jämte pannrummet också. 35 år gamla rör och packningar, det är väl sånt som händer?

Men hittar ingen ventil, bara en röd på sidan? Men jag vågar inte röra nåt mer. Läckan under exp kärlet tror jag att jag orsakat sjäv, för det var inte blött på golvet innan jag "lyfte på hatten".

Sen rörde jag en annan "ratt" också, innan jag hittade att det var det blå handtaget som fyllde på vatten i exp. kärlet. I din bild Tommor där du ritat en pil, så ser du nåt annat blått, tar man av den blå så satt det en svart "ratt" som jag skruvade på. Lät som luft eller vatten som strömmade till. Svårt att avgöra vad det var och vad det orsakade...Så nu vet jag inte vad som är vad...
 
Om du menar det blå som sitter på samma ställe som den svarta runda, då är det säkerhetsventilen till vattnet som du pratar om. Att det strömma till vatten när du manipulerade den ska det göra. Den ska öppna om vattenledningen i huset får högre tryck än 6/9 bar.
Ser det röda ut som en nålventil från ett modernt moutainbike däck/bil så har du hittat rätt.
 
Ja, den blå sitter bakom den svarta, båda i jämnhöjd med varandra. Så det gjorde inget att jag vred lite på den? När jag vred så ställde den sig tillbaka i ursprungsläge igen när jag släppte.

men då beror droppandet på nåt som säkert är förklarat tidigare i denna tråd (kan inte komma ihåg alla kloka ord...)?

nja, vet inte om den ser så modern ut? Den är av metall och röd.....

vvs killen trodde det kunde ta 4 timmar att riva ut pannan och fixa om ledningarna. Helt klart värt det....nästa år kanske med nytt rotavdrag :)
 
Nä men jag menar att den ser ut som på en modern cykel :)
Gör han det på 4 timmar skulle jag anlita honom vilken dag i veckan som helst:)
en gammal panna är inte lätt att transportera bort.. Men är det inget fel på att ha anläggning kvar heller, det kan vara bra att ha i reserv när vp går sönder :) men dock bör du/ni få en genomgång av vad som är vad och hur det funkar.
 
Men tanke på hur länge den stått oanvänd så känns den inte säker.

tror du att jag gjorde nåt galet med det blå ( egentligen svarta) vredet?
 
Nä, den ska motioneras minst 1 gång per år. Samma gäller i den andra ventilen "hatten".
de som kan hända är att den inte stänger fullt, men det märks och då är det dags att byta.
 
Är detta ventilen? Vad ska jag testa med den?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här droppar det, upp och ner såklart...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, rätt håll den här gången...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.