Hej!

Är sedan en tid tillbaka på jakt efter hus.
Ett hus har nu kommit upp på marknaden igen efter en kort tid (ca3-4v)
Det jag undrar nu är hur man kan gå till väga. Mäklaren har lagt till i texten:
"Hela huset renoverat i början av 90-talet av föregående ägare med bl.a. Ny el, nya fönster mm."

Visningen är nästa vecka, vad ska jag tänka på? Vilka frågor ska jag ställa?
Kan man på något sätt få reda på vad det var/är för fel, som gjorde att köp uteblev? :surprised:(kanske är mer nyfiken, men viktigt att veta vid budgivning) Är ett ganska högt pris för litet hus o en del att göra..
Som förstagångs köpare blir man lite fundersam.. vet inte hur mycket som är skäligt i tid, arbete och pengar för hus, mindre kul om man köper grisen i säcken.. självklart får man ju göra besiktning först, men bra att veta vad man har för förutsättningar.

Någon som har bra tips och råd, så blir jag glad.
 
Sök och du skall finna. Det finns massor med trådar här på forumet om vad man ska tänka på inför ett husköp.

Annars tycker jag du ska kolla med mäklaren om det blev någon budgivning förra gången. Nu är det inte ovanligt att första budet ligger en bit under begärt pris eller att budgivning helt uteblir.

Kolla hur gammal dräneringen är, avlopp, vatten, uppvärmning, kryp runt på vind och i eventuell källare, kika in i eventuell krypgrund, kolla vad som är gjort med huset och hur det verkar. När la man om taket? Vad kommer du att tvingas göra under de närmsta åren? Bilda dig en uppfattning om vad det kan komma att kosta dig. Prata med banken om du inte redan gjort det.

Sedan kan det vara dags att börja fundera på om man vill ha huset och vad man anser sig kunna ha råd att betala.
 
Om texten ang. renoveringen är ny jämfört med förra försäljningstillfället, så skulle det kunna vara en fingervisning om att det är där det blivit problem.

Om formuleringen skall tolkas som att ägaren själv genomfört arbetet, så kan det vara så att något av detta visat sig vara icek fackmannamässigt. Vra extra uppmärksam på El, VVS och dusch/bad.

En renovering från tidigt 90- tal känns som lite för gammal för att tas upp som en fördel.
 
tack för svar :)

jag är inte så bra på el... vad ska jag leta efter?

har läst runt på många trådar, men när det väl gäller känns det som om man inte kan så mycket ändå. Igår läste jag klart Åsa Holsteins bok - köpa hus, som var ett tips i en annan tråd.
Antar att eftersom det är andra vändan så får man ha lite is i magen, var aldrig med i budgivningen första vändan, men kanske nu..
bank mm har jag koll på, men det är väl just köp eller inte o kollen innan som kan vara bra med tips!

tänker som du, hempularen att 90-tals renovering inte är på tapeten utan något annat.. huset är byggt 1940.. kanske kan det finnas något annat.
 
Jag tror att du bör kunna vara ganska frågis gentemot mäklaren dels om varför den förra visningsrundan inte fick huset sålt, dels om detaljer runt renoveringen.

Vad gäller el så kan man som lekman ofta se om det ser "normalt" ut. Om det finns ledningar utanpåliggande, ser de snyggt klamrade ut. Hur sitter uttag och brytare, sitter de på snedden, sitter de på "vanliga" platser. Finns det jordfelsbrytare (början på 90- talet kan vara just i brytningstiden, när man började sätta jordfelsbytare som standard). Var frågvis om renoveringen, vad är gjort av säljaren själv, vad är gjort av proffs. Det kan vara svårt att få ärliga svar ifall ägaren har hempulat med elen efterssom det är olagligt (men vanligt).
 
tack

japp, ska ladda upp inför onsdagen nästa vecka!!
skriva ner alla frågor jag kan komma på... o tuta o köra.. uppdaterar mer nästa vecka..
 
tips:

Vatten avlopp radon:
först få tag på fastighetbeteckning och ring sedan miljökontoret på din kommun.
*kolla av avloppet och brunnsvattnet om det är enskild brunn när var proverna tagna behövs det nya?
*kolla av om huset är radonmätt eller om det ligger i riskzonen för hög markradon
* kommunen vet även om det är planerat några byggnationer i närheten.

EL:
*om det är ett gammalt hus öppna upp gamla kontakter och kika på hur gamla ledningarna ser ut att vara är de färgkodade och jordade bör det vara utbytt rätt nyligen. kollar över en del kontakter på måfå spridda över huset så att det inte bara är en del som är utbytta.

VVS:
*kika på fall rören är utbytta till kopparrör och kondition på dem. du bör kunna se en del rör lite här och var som du kan kika på för att få en hyfsad uppfattning..
*kika i alla våtrum så att alla golvbrunnar är utbytta så att det inte finns någon gammal golvbrunn under tex bubblepoler tvättmaskiner osv de som inte är så synliga.
* numera är det krav att det skall finnas "vattenskydd" på vitvaror i köket såsom kyl och vasken (sopskåpet under vasken) inte bara diskmaskinen.
* om något våtrum är nytt begär våtrumsintyg om inte annat mycket bra dokumentation om våtrummet. försäkringsbolagen är riktigt hetsiga om våtrum numera..

Vind:
om du har tillgång till gå upp och kika på vinden kolla efter missfärgningar i träet och eventuell kondens på fönster osv.

Tak:
Kolla upp när taket är lagt och kika på konditionen på allt plåtarbete. jag blev mörkrädd när jag fick reda på vad et kostar att byta ut alla stuprör osv..

finns massa andra grejer men det här är en del av de saker jag kommer kika på i fortsättningen
 
Skicka gärna en länk på huset om det ligger på hemnet så kanske man kan se nått lurt...
 
Tråden är från 2008... :)
 
Ursäkta, min grabb som Byggahus-rapade mig
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1361216785.159113.jpg
Redigerat:
Oj då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.