Kanske ngt sånt här, ur vårt gamla torp: IMG_0329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinkerplattor 15x15 nerfällda i golvet med fris runtom
 
Den röda plattan är den jag har... Då blir det nog ingen bild, Kurtivans var så bra...
 
Hej på er!
Tack för alla svar, det var ett tag sedan jag var inloggad.
Nu har jag köpt tre st kalkstensplattor från Gysinge (den tunnare för 220 kr st), två röda och en grå och lagt framför spisen. Jag ska bygga en ram av kvartstav som ramar in och håller på plats. Visserligen är stenarna tunga men jag tror det ser mer färdigt ut med en ram.
På fredag kommer försäkringsbolaget ut och besiktigar och då får jag reda på om det är en ok lösning i deras ögon. Annars får det nog bli en glasskiva, även om jag mycket hellre skulle vilja sänka ner sten- eller keramiska plattor i det kilsågade golvet (som för övrigt såpskurades igår- otroligt vad fint det blev!).
 
Låter som det blev en fin lösning...
 
Bild!
 
Farmor Risberg skrev:
På fredag kommer försäkringsbolaget ut och besiktigar och då får jag reda på om det är en ok lösning i deras ögon.
Försäkringsbolag som kontrollerar eldstäder?
 
Njae, inte eldstäderna i sig tror jag. Jag har precis köpt gården och först kom en säljare från LF Lantbruk ut och mätte upp byggnaderna och satte försäkringsbeloppen och tecknade själva försäkringen. Imorgon kommer en besiktningskvinna ut för att titta på och fråga hur el, vatten, avlopp, tak etc. ser ut. Om befintliga lösningar utgör för stort risk för brand eller annan betydande skada så kommer självrisken sättas till 44 500 kr (1 basbelopp) fram tills att jag gjort om och gjort rätt :).
Jag berättade att det ser förskräckligt ut hemma, och elen är allt annat än godkänd (Byggcentral i hallen och sedan förlängningssladdar... ) och hon tyckte att det i princip var positivt, eftersom hon kommer kunna ge instruktioner till mig hur vatten och el ska lösas för att det ska bli säkert.
Apropå kontroll av eldstäder så är det möjligt att hon vill ha intyg från godkänd provtryckning av de nya skorstensrören. Jag håller för troligt att hon kommer kolla hur eldstadsplanen ser ut.
 
Blev det kalkstensplattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.