Vår ytterdörr har för länge sedan passerat bäst före datum och i år ska vi investera i en ny. Nu bor vi i ett fint trähus från 1908 och vill naturligtvis ha en dörr som i största möjliga mån motsvarar den gamla, som är en klassisk pardörr med överljus. Sen vill vi ju så klart få fördelarna med en modern dörr, främst att den är välisolerad (vilket man inte kan anklaga den gamla för - vill inte ens tänka på u-värdet med enkelglas och 5 mm glipa i tröskeln).

Så - nån som har bra erfarenheter från landets dörrtillverkare?
 
En begagnad dörr är inget alternativ?

Annars har Snickarglädje många fina modeller, fast det är ju inte gratis förstås:

http://www.snickargladje.com/ytterdorrar.html

Du kan få dörrarna målade med linoljefärg och med gångjärn av gammal modell.
 
Leksandsdörren. Rejäla dörrar!
 
Lindblom & Co i hälsingland, gediet hantverk och som förstår vad kunden vill ha. Så nöjd med våra fönster, de gör även dörrar.
 
Tack för tipsen!
Nån som vet hur det är med energivärdet i traditionellt snickrade -trä- dörrar? Utseendet är så klart högt prioriterat, men för oss är det minst lika viktigt att dörren är välisolerad.
 
Nu har jag fått svar från en leverantör. Deras dörr är isolerad med 20mm frigolit.. Nu kan jag inget om isolering i dörrar - är det bra?
Dörrbladet är totalt 60mm tjockt.
 
Hej!
Vi var i samma situation för ungefär ett år sedan. Jag ville ha en dörr som var tillverkad på "gammalt" sätt men med bra isolering. Slutade med att jag beställde både pardörr och källardörr (paneldörr) från www.nicklassnickare.se. Dörrarna är 7 cm tjocka, massivt trä. Älskar dem!
 
vänd dig till ett lokalt snickeri eller anlita ett snickeri.

Västra Ärnäs Bygg AB i Lima några mil söder om Sälen gör väldigt fina dörrar, där kan du nog få en modern kopia på din dörr om du vill
 
Vi beställde en massiv dubbel ek dörr med glas från Specialsnickeriet.se. Bra pris och väldigt bra service!

Mvh,
Anders
 
Hej!
Satte in en"Mälarvik" från Leksandsdörren och är väldigt nöjd med den.

Blev ett rejält lyft för vårt röda trähus. Dessutom tål den rejäla tag ( har två barn ) och har fått bra betyg i tester.
 
Emmalin skrev:
Hej!
Vi var i samma situation för ungefär ett år sedan. Jag ville ha en dörr som var tillverkad på "gammalt" sätt men med bra isolering. Slutade med att jag beställde både pardörr och källardörr (paneldörr) från www.nicklassnickare.se. Dörrarna är 7 cm tjocka, massivt trä. Älskar dem!
Massivt trä och bra isolering, hur går det ihop?
 
qvesarum.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.