golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har ett hål i vårt vardagsrum där det tidigare legat en sten. den är nu bortplockat och vi vill fylla igen detta hålet med betong/flytspackel eller något annat, vi vet dock inte vad eller vad man behöver tänka på då det ligger ett brädgolv runt hålet.
Behöver man tex ha en spalt mellan betongen och golvet för att golvet skall kunna röra sig? Hur ficar man i så fall enklast fram en sådan spalt? behöver man använda armeringjärn?

Vi är som ni förstår rätt gröna på detta med att gjuta så alla tips är välkomna!
 
Hej!

Det ser ju ut som att ni har ett gammalt plankgolv under? Varför ska ni gjuta? Kan ni inte bara skarva in nya golvplank i hålet så har ni ett "helt" trägolv!

Det kommer givetvis att synas tydligt att det är nya infällda plank, men det hade varit ännu mer tydligt om ni gjuter. Dessutom så ser det ut som att det är ganska tunnt som ni planerar att gjuta, typ 20 mm? Kan vara svårt att undvika att det spricker då, speciellt med tanke på underlaget!
 
Håller med, snyggare om ni kan skarva in nytt trä.

Men om ni ska gjuta, så rengör, prima underlaget och gjut med ett fiberförstärkt flytspackel med ett fint armeringsnät i. Om trägolvet har utrymme att expandera på andra sidan rummet och det inte är jättelånga avstånd borde ni klara er utan expensionsfog.
 
Tack för att ni svarar!
Vi vill gärna gjuta för att bevara känslan. Kanske köper någon etanolkamin och ställer där samt kaklar en bit upp på väggen bakom. får se vad vi hittar på. Jag kan mäta hur högt det är när jag kommer hem, men tror att det är mer än 20mm, tror man blir lurad av skuggorna.
Finns det risk att flytspacklet sipprar in i springorna tex längst upp till höger i bild tror ni?
Rummet är ca 5m långt i brädernas riktning, och det finns plats för expandering på andra sidan rummet. Klarar man sig utan expensionsfog tror ni?
 
Hej igen. Jag har mätt upp den grundaste delen till 30mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.