Jag har för närvarande gas levererad från Stockholms Gas. Denna har jag tänkt stänga av och istället installera induktionshäll.

Gasen i köket har en kran som på bilden, den sticker upp ungefär 1,5m från golvet längs vägen och går sen ner igen.

Min hantverkare hävdar att han endast kan plugga gasen "efter" kranen, så att gasledningarna sittar kvar och ser fula ut (idag täcks de av väggskåp som jag tänkt plocka bort).

Är det som han säger, att det inte är möjligt att plocka bort gasledningarna i min lägenher och plugga vid golvet, utan att jag måste låta kranen sittar kvar och plugga där?

Tack på förhand

2013-02-14 21.00.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Du måste prata med Stockholm gas som tar bort det.
 
LIte Off Topic, men har du koll på att elmatningen till lägenheten klarar en induktionshäll?
 
hempularen skrev:
LIte Off Topic, men har du koll på att elmatningen till lägenheten klarar en induktionshäll?
Japp. I samband med stambyte så har trefas dragits till hallen i lägenheten.
 
Inte min sak egentligen, men varför ta bort gasen? Finns ju inget bättre att laga mat på än en gasspis. Jag hade nog satsat på både en tvålågig gashäll och en mindre två zons induktionshäll om det hade varit tvunget med induktionshäll.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
B
Eftersom du verkar bo högst upp i huset (vid ändhållplatsen för gasledningen) så bör det gå utmärkt att kapa röret vi golvet och plugga. Doch måste du ju ha tillgång till lägenheten under för att temporärt stänga av gasen. Mvh Carl
 
carlkarlin skrev:
Eftersom du verkar bo högst upp i huset (vid ändhållplatsen för gasledningen) så bör det gå utmärkt att kapa röret vi golvet och plugga. Doch måste du ju ha tillgång till lägenheten under för att temporärt stänga av gasen. Mvh Carl
Så du menar att den som bor längst ner i huset kan fimpa gasen för alla som över den personen.
Jag tror inte det.
Däremot lär det finnas avstägningsventiler i någon kulvert/källare som stänger av till x antal lägenheter.
 
B
Så är det i huset jag bor, ett slutet system som går från källaren, via alla lägenheter upp och sedan tillbaka ner. Precis som med vattenledningarna till radiatorsystemet. Så jo, det går att stänga av gasen till samtliga lägenheter ovan. Sedan om det finns fastigheter med andra gassystem vet jag inte, men det här är nog det vanligaste skulle jag tro.

Mvh Carl
 
AXS
Hos mig är det huvudkran i källaren, lucka med okänt innehåll i trapphusen och kran inne i lägenheten som slår av "min" gas.

Det skulle vara intressant att höra av gasbolaget säger, får man säga upp avtalet och plugga?
 
Gasen proppar man med trycket på. Ska den slopas helt måste ventilen tas bort.
Bor du högst upp är det lämpligt att proppa gasen i lgh under.

Jag har aldrig sett en fastighet där gasen går upp och vänder ner igen.

Vill du slopa eller plombera gasen ringer du sthlm gas och begär ett referensnummer, sen kontaktar du en auktoriserad gasinstallatör som utför jobbet.
 
zeus_axel skrev:
Hos mig är det huvudkran i källaren, lucka med okänt innehåll i trapphusen och kran inne i lägenheten som slår av "min" gas.

Det skulle vara intressant att höra av gasbolaget säger, får man säga upp avtalet och plugga?
Du får inte göra ett skit själv när det kommer till gasledningar!! du får absolut inte leka rörmockare och plugga ledningen själv, det måste utföras på ett speciellt sätt för att vara säkert!! Det är inte en vattenledning du leker med, det rör sig om extremt farliga grejjer för en okunnig att pilla i!!
ring gasbolaget så fixar de det åt dig, om bostadsrätten godkänner det..
 
Vi pluggade förra året! Så här går det till I Stockholm (mail från Stockholm Gas nedan):

Hej, tack för ditt mejl.

Du behöver anlita en auktoriserad gasinstallatör för att plugga gasledningen (Stockholm Gas har inte längre någon enhet som utför denna typ av arbeten). Jag bifogar länkar till, av Gasföreningen, godkända gasinstallatörer (kostnaden för arbetet kan variera mellan olika gasinstallatörer så det kan nog löna sig att jämföra).
När vi fått in en "Efteranmälan", från den gasinstallatör som proppat gasledningen, avslutar vi gasabonnemanget och skickar en slutfaktura.
Om du bestämmer dig för att ta bort gasen kontaktar du först oss så att vi kan registrera din uppsägning och skicka en uppsägningsbekräftelse (i så fall skulle vi behöva din hjälp med att specificera vilken gasanläggning det avser, kundnummer eller personnummer på den som är registrerad för gasavtalet).
Det är också viktigt att du informerar bostadsrättsföreningen/fastighetsägaren om din slopning av gas.

http://www.stockholmgas.se/Kundservice/Auktoriserade-gasinstallatorer/

Vi vet genom kundundersökning och samtal med våra kunder att gasen är omtyckt för sina egenskaper vid matlagning och jag hoppas att det är något ni värdesätter när ni utvärderar gas-kontra elspis för ert hushåll.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice vardagar kl. 8-16 på telefon 0771- 410 100 eller via e-post till kundservice@stockholmgas.se
Med vänlig hälsning
Stockholm Gas Kundservice
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.