Är spekulant på ett radhus som har två våningar i souterräng. Är lite av ett drömläge för min del och jag kan ta en del problem mot att få läget. Enligt besiktningsprotolollet finns inga tecken på problem.

Min fråga, hur sora problem kan man få i framtiden med ett sådant radhus? Några som har erfarenheter? Det måste ju bli ett väldigt djupt hål när man behöver dränera om, vilket kanske snart behövs?

Radhus
-85
betongplatta
Betong
Träfasad
Okänt material under platta
Berg vid souterrängsidan
Ftx ventilation
 
Ja, det är väl dräneringen som kan vara frågetecken då.

Hus från mitten på 80-talet är väl annars rätt bra byggda och man läser inte om mycket problem med dem om det är så att detta trillar på "rätt sida" om "mitten på 80-talet" förstås... Alltså, har det isolering under plattan eller inte?

FTX är ju bra också för då ska ju ventilationen vara mätt och kollad redan.

Radon?
Har mätning gjorts någon gång. Med två våningar i suterräng kan det vara bra att kolla. Jag är själv ingen radon-polis och vi har lite för höga värden i vårt hus men ser man till riskerna så känner vi oss ändå lugna.

Mvh,
Anders
 
Tackar för svaret,

Jag ska försöka ta reda på om det finns isolering under plattan. Som jag förstått det så varierade även isoleringstjockleken en hel del. Om det skulle vara sparsamt isolerat, är det då något man bör tänka på så som material på golven etz.

MVH Johan
 
Har varit och tittat på ett sånt hus och det som slog mej direkt att det blev ett himmla springande i trappor hela tiden. Just det huset var rätt mörkt också.
 
Det är ju bra att kontroller om det finns isolering under. Hur mycket vet jag inte om det spelar så stor roll. Det lär ju vara "tillräckligt" om de bemödat sig med att lägga dit någon.
Det som är den springande punkten är om du kan få upp fukt i golvet genom plattan. Isolerat under plattan = ingen fukt. Oisolerat = risk för fukt.
Har du oislerat finns som sagt risk för fukt och då är det antingen ett golv som "andas", i praktiken klinker eller något ventilerat system, Nivell, platon, etc. om man vill vara på säkra sidan.
 
Och så finns ju hela golvvärmesproblematiken med oisolerade betongplattor (elda för kråkorna samt omvänd fuktvandring).
 
Jag tittade lite på ett radhus i souterräng, fint men lite fuktgenomslag på väggen mot baksidan. Men problemet blev större då det just är ett radhus, hur drärnerar man utan att förstöra grannars baksidor?
Bara att komma dit med en grävare utan att hyra en lyftkran som i mitt fall?
 
mattetvilling skrev:
Jag tittade lite på ett radhus i souterräng, fint men lite fuktgenomslag på väggen mot baksidan. Men problemet blev större då det just är ett radhus, hur drärnerar man utan att förstöra grannars baksidor?
Bara att komma dit med en grävare utan att hyra en lyftkran som i mitt fall?
Precis som du skriver så är det ju ett problem med souteräng i radhus. För att en dränering ska bli bra i praktiken så antar jag att hela längan borde dräneras, dvs. runt hela byggnaden. Det lär alltid vara ett par stycken som tycker att dränering är att slänga pengarna i sjön och som inte vill vara med och betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.