elof skrev:
Nu är det ju dock så att gipsen används nästan uteslutande ur brandsynpunkt. Visst kanske husen var charmigare förr, men de brann också som fönske ;)
Nej. Min uppfattning är att gipsen åker in av ren slentrian bara för att så gör man nu för tiden. Håller med Blommis att uppreglade räta väggar ser eländigt ut.
Nån gips kommer i alla fall inte in i vårt hus. Utom i badrummen.

Vägra gips ;D
 
Nu har jag läst ALLA inlägg & är sååå kluven med hur vi skall göra med våra väggar.
Tapeterna som ligger ovanpå tritexen är _väldigt_ gammal & på många ställen har de helt släppt från underlaget, fastän de sitter kvar, med en "luftficka" emellan...
Hur skall man göra om man bestämmer sig för utanpåliggande el & måla/tapetsera på nuvarande väggar?

Tror ni att det ser dumt ut att göra så, när vi redan satt gips & dragir innanpåliggande el i två rum :-/?

 
Klostergården skrev:
... kan jag bara säga att vi hade turen att köpa vårt hus innan det blev förstört av en massa gips!! Gisp hör hemma i nya hus och i badrumsväggar (för att få bra underlag för kaklet) men annars inte inom byggnadsvård.
Vadå badrumsväggar? Det är väl dass på gården som gäller?
Jag vet att tråden gäller el. Det skall inte vara el i gamla hus. Den brukar i regel vara indragen långt efter byggnadsåret.
osv osv
Jag tycker att gips är OK i gamla hus. Inte minst som brandskydd. Däremot låter jag alla golv och tak vara så sneda de är, vilket kan vara 1,5-2 cm/m
 
Blomman77 skrev:
Finns det fler sätt att göra på månntro :-??
Du kan göra som jag gjorde fräs in VP rör (elektriker rör) i väggen och täck sedan med 6mm bättringsgips. sedan sätter du utanpåliggande brytare och uttag på väggen.
avsluta elrören i ändan med att skära av halva omkretsen ca 2 cm in på röret.
I mitt fall sänkte jag undertaken tillräckligt för att sätta dosor i tak som sedan gick ner till strömbrytare och uttag.

Överväg även att köra en SNYGG installation med kulo, Görs det av ett proffs blir det väldigt snygt och tidstypiskt. Dock så kräver dagens kulo jordning i höljet och är svårare att få "laglig" och säker för en privatperson. Kulo får heller inte användas i våtrum.


Till vardags så arbetar jag som elektriker och har egen behörighet sedan 5 år.
Är anställd elektriker i östergötland men kör även egen "hobbyfirma" med elservice i norra östergötland och södra närke.Äger ett gammalt hus från 1913 på 176m2
som kommunen klassat som kulturhistorist bevaransvärd bygnad.
 
elof m.fl. som gillar gipsen:

Undrar lite smått hur ofta gamla hus har börjat brinna bara för att de inte är gipsade? ::)

Ur bransynpunkt bör väl gamla friska timmerhus vara att föredra, framför de tunna regelkåkarna väl brinner upp i ett nafs? Jämför med att göra upp en eld och tända på med de tjockaste stockarna först... Kunde bara inte hålla mig. ;)

 
Klostergården skrev:
Vägra gips ;D
Yeah Klostergården!! ;D
Ett upprop över Sverige är vad som skulle behövas - jag är med!!

VÄGRA GIPS
 
Jag läste en artikel i Svenska byggnadsvårdsföreningens tidning "Byggnadskultur" 2/2004, där man testat lerklining ur brandsynpunkt med hypotesen att lera är ett ganska bra skydd mot brand.

Resultatet var mycket intressant, nämligen att leran med råge klarade alla brandskyddskrav. TROR det var så att väggen skulle motstå 30 min brand, och att leran kollades ända till 45 min då den blivit "tegel" men inte brunnit igenom.

Logiskt tycker jag eftersom man ju använder lera till kakelugnar mm.

Kontentan av detta då? Jo, om man har lerklinade väggar ska man behålla och underhålla dessa eller om vill undvika gips på "nya" inneväggar, så kan man lerklina som brandskydd!  ;D

/Benny
 
Jaha Blomman77, nu har det gått ett halft år sedan du startade tråden. Hur blev det? Vad valde du för lösning?
 
Nej, lägga in rören kan vem som helst göra, t.o.m lägga in kablarna. Elektrikern behövs endast för att koppla ihop det. Man behöver ju dock ha lite koll så att det är kopplingsbart efter rördragningen.
 
Kul att läsa alla som gör si o gör så med elen. Ingen som funderat över att det är en behörig elektriker som skall göra alla el-jobb? Även lägga rör.
 
gtallan skrev:
Kul att läsa alla som gör si o gör så med elen. Ingen som funderat över att det är en behörig elektriker som skall göra alla el-jobb? Även lägga rör.
Jag tror inte du har rätt där. Det behövs ingen elektriker för att lägga rör. Endast för att koppla in elen.
 
...........jag hade valt en bättre rubrik på tråden, så läsare utan något att tillföra inte behövt klicka på den i onödan gång på gång på gång på gång på gång.
 
Haagbard skrev:
...........jag hade valt en bättre rubrik på tråden, så läsare utan något att tillföra inte behövt klicka på den i onödan gång på gång på gång på gång på gång.
Sant. Och det gäller tyvärr betydligt fler trådar än denna. Kan inte moderatorn börja ge lite syrliga kommentarer då det sker?
 
nimhed skrev:
Jag tror inte du har rätt där. Det behövs ingen elektriker för att lägga rör. Endast för att koppla in elen.
Har kollat runt lite på de olika trådarna här och fler än jag är inne på att du inte får dra rör själv. Som lekman får man inte göra någon fast installation själv och dra rör går under det.
 
gtallan skrev:
Har kollat runt lite på de olika trådarna här och fler än jag är inne på att du inte får dra rör själv. Som lekman får man inte göra någon fast installation själv och dra rör går under det.
Jag har flera gånger varit med om att dra det själv, sedan har elektrikern kommit och kopplat in och godkänt hela installationen. Kanske finns det elektriker som vill få fler timmar genom att också lägga rören, men jag kan inte se hindret att man inte skulle få lägga rören själv. Skulle man lägga rören galet så kan ju inte elektrikern koppla efteråt. Jag ser inte rördragning som direkt el-arbete. Har du en elektriker som kan styrka det du skriver? Jag menar, lägga rör innefattar ofta att fräsa ur rännor för att sedan gjuta in rören i väggen. Det känns inte som det är ett jobb för en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.