Jag ska göra en liten uppfräschning av tvättstugan och den ska få ett lager färg på väggarna.
Men vilken färg ska jag välja?

Situationen är denna:
Tvättstugan ligger i villans källare.
Två ytterväggar och två innerväggar.
Nyss dränerat med Pordrän.
Plastmatta på golvet som nu byts mot klinikers.
Blank färg och väv på väggarna.
Färg och väv har släppt 20 cm längst ner mot golvet, men pusten sitter kvar.
En totalrenovering av källaren kommer göras om ca 5 år, så detta ska bli en ganska tillfällig och inte så arbetskrävande fix.
Att slipa bort all gammal färg nu känns inte som ett alternativ.

Kan jag köra vanlig väggfärg och hoppas att det håller några år nu när det är dränerat?
Ska man köra silikatfärg bara längst ner där det släppt, och väggfärg ovan?
Måste det bli silikatfärg överallt?
 
Vi målade med biltemas putsfärg, har hållt 1 år snart.

Billigt och bra.
 
Eftersom det uppenbarligen varit för tätt längst ner så måste du köra med silikat färg, eller "putsfärg" som det också kallas. Du kan måla bara längst ner med den men bäst är förstås att måla hela väggen med samma.
Kostnaden är inte SÅ stor ändå mot vanlig färg...

Silikatfärgen är ju också mer matt än vanlig färg så det syns att det är olika typer av färg men i en tvättstuga kanske det inte är hela världen...
 
Det låter som att problemet i första hand är orsakat av att väggarna inte har varit dränerade. Dessutom binder ett tjockt ytlager (lim + väv + färg) fukt under längre tid vilket påverkar vidhäftningen. Om du tejpar en bit plastfolie längsmed väggen där det har släppt och låter den sitta i någon vecka så ser du om det fortfarande är fuktvandring trots dränering. Om inte så skulle jag riva väven och måla om med Tät eller Tålig som båda är "tvättstugefärger".

Att ha en matt färg som sockel längst ner är inte speciellt bra eftersom det är där du vill ha en slityta som är lättstädad. Om du vill ha en snabb lösning tills det är dags för den riktiga renoveringen så skulle du kunna köra med t.ex. B-Milltex eller, som du skriver, en helt vanlig väggfärg. Förutsatt att folietestet är OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.