I samband då vi lät bygga ett hus 2005/2006 så gjordes även ett garage. Grunden gjordes av en separat entreprenör (både för hus och garage) Nu har plattan i garaget börjat vittra sönder. Det verkar som en dålig betong har använts eller blir det på detta sätt jämt? Har man någon möjlighet att reklamera eller vilka regler gäller? Tacksam för svar
 
Salt från bilen brukar ge dessa problem och betongen ska vara anpassad för att klara det eller om avsikten var att den skulle få ett ytskikt.
Så ni får kolla vad som beställts/avtalats till att börja med.
 
Har haft samma problem, stora sjok av den putsad ytan som släppt. Jag tror att problemet för min del var salt smältvatten från bilen i kombination med sträng kyla och att garaget då inte var isolerat. Jag har nu med, vad jag tycker, stor framgång spacklat med Biltemas gråa metallspackel och det syns såklart men betydligt bättre än innan!
 
  • Gilla
frihamra
  • Laddar…
Tyvärr står det i kontraktet att det är 2 års garantitid! Kan tycka ett det är konstigt att ett betonggolv bara ska hålla i 2 år. ´Kan det var så att Garboförsäkringen som alla är tvungna att teckna innan ett hus byggs tar över ansvaret sedan?
(kan påpeka att garaget där vi tidigare bodde under 25 år bara hade ytterst små golvskador i betongen, också det ett kallgarage)
 
frihamra skrev:
Tyvärr står det i kontraktet att det är 2 års garantitid! Kan tycka ett det är konstigt att ett betonggolv bara ska hålla i 2 år. ´Kan det var så att Garboförsäkringen som alla är tvungna att teckna innan ett hus byggs tar över ansvaret sedan?
(kan påpeka att garaget där vi tidigare bodde under 25 år bara hade ytterst små golvskador i betongen, också det ett kallgarage)
Kan vara beroende av vilken betong man använt vid gjutning och som man väljer vid beställning. Såvida inte man gjorde gjutningen med blandning på plats med blandare.
 
Om man beställer betong med tillsats som tar bort luften i betongen så kan man inte utsätta plattan för frost. Då får man en platta som vittrar sönder.
Om man inte gör detta så expanderar fukten i dom små luftbubblorna vid frost och plattan klarar sig.

Dock tror jag i detta fall det beror på saltet ifrån bilen.
 
Vad kan man göra åt det, förutom metallspackel som nämns ovan? Kan man lägga klinker eller kommer den också lossna?

/Abbe
 
Får se om det går att få liv i den gör gamla tråden...

Jag har samma problem som trådskaparen. Vad gör man enklast för att stoppa ytterligare söndervittring?

Någon som har erfarenhet av stålspackel?

Bild på en betongyta med tecken på söndervittring och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser ut som att det är avlagringar som står upp/ligger ovanpå golvet, (typ smutsigt saltvatten)?
Ser ingen antydan till söndervittrad betong?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är vattenfyllda håligheter. Men jag kommer med bättre bilder under dagen.
 
Garaget byggdes 2010 och plattan har aldrig varit riktigt bra. Det finns en golvbrunn i mitten men det lutar ut mot väggarna och vi måste hela tiden skrapa bort vattnet. Men är nu att det verkar ha tagit extra mycket stryk den här vintern. Men det är också möjligt att det är provisoriskt lagat av gamla ägarna.


Däck nära skadad och lutande garageplatta med sprickbildning och vattensamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slipa golvet med någon stor htc-slip eller liknande. Alt. Grovslipa och lägg sand-epoxy golv. Sand epoxy är både snyggt och väldigt hållfast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.