hej. jag behöver lite råd och rön här...

jag bor i ett fritidshus, har direktverkande el som värme (fast använder det knappt, efterso jag eldar i insatsen i öpnna spisen, den räcker bra). Har en 60 liters varmvattenberedare som just rasat. Och har sedan tidigare funderat på solfångare. Jag jobbar med energifrågor och har ganska bra pejl på hur det ser ut rent kostnadsmässigt osv.

men har svårt att bestämma mig här...

jag måste ju köpa en ny vv beredare. har lånat en liten nu. Solfångarna kommer nog inte upp förrän te våren... och jag har inget vattenburet system. Så det enda jag ska ha solfångarna till ör att värma varmvatten.. och jag planerar att så småningom antingen skaffa en pool eller ett massagebad ute. eller en tunna.i ett första läge nu ska jag ha ett badkar också.

så jag behöver ju ha en större vv beredare. Ska jag köpa en dubbelmantald för att sedan koppla in solfångarna på, eller ska jag ha separata system och invesdtera i en acktank sen? hur stor acktank behöver jag ha? nån som har några bra tips och ideer som jag kan få lite guidning av?
 
jag funderade också lite på om man kanske skulle sätta solceller istället och en doppvärmare för varmvatten.. men det kanske krävs för mycket solceller för att det ska va lönsamt... eller`
 
Jag skulle satsa på solceller även om det känns fel att använda energi av hög kvalitet till att värma vatten. Bidrag + införande av nettodebitering ger låga återbetalningstider. Sen är ju frågan hur lätt det är att få bidrag.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Kroktaa skrev:
hej. jag behöver lite råd och rön här...

jag bor i ett fritidshus, har direktverkande el som värme (fast använder det knappt, efterso jag eldar i insatsen i öpnna spisen, den räcker bra). Har en 60 liters varmvattenberedare som just rasat. Och har sedan tidigare funderat på solfångare. Jag jobbar med energifrågor och har ganska bra pejl på hur det ser ut rent kostnadsmässigt osv.

men har svårt att bestämma mig här...

jag måste ju köpa en ny vv beredare. har lånat en liten nu. Solfångarna kommer nog inte upp förrän te våren... och jag har inget vattenburet system. Så det enda jag ska ha solfångarna till ör att värma varmvatten.. och jag planerar att så småningom antingen skaffa en pool eller ett massagebad ute. eller en tunna.i ett första läge nu ska jag ha ett badkar också.

så jag behöver ju ha en större vv beredare. Ska jag köpa en dubbelmantald för att sedan koppla in solfångarna på, eller ska jag ha separata system och invesdtera i en acktank sen? hur stor acktank behöver jag ha? nån som har några bra tips och ideer som jag kan få lite guidning av?
Hej
Hur stor var din gamla varmvatenberedare räckte den till eller var den för liten.
Det brukar röra sig om 200 liter för tapvattnet i en vanlig ctc panna som exempel.
Att kopla en solfångare till en så liten tank skulle med all sanorlighet betyda att den kommer att koka relativt snappt.
men om det tillkommer en pool eller badtunna kommer vi i ett bättre läge mindre risk för kokning.
Med en solfångare 2 kvm = 1,2 kvh skulle temperaturen öka med ca 6 grader i timmen i varmvattenberedaren på 200 liter (10 timmar = 60 grader) dag ett, dag två var ligger tempen på vid start 30 grader ? sen tillkommer yterligare 60 grader nu uppe i 90 grader, vad blir det dag 3 ?.
Rekomenderar en dubbelt så stor solfångare och en badtunna / pool för nu kan du styra så att varmvattne värms först till önskad temp därefter går resterande varmvatten till badtunna / pool (ingen risk för att vattnet kokar )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.