Hej alla!

Mitt första inlägg här, och här kommer jag nog att trivas. Verkar vara en skön stämning här inne. :)

Jo, till saken... Jag är väldigt intressead av inredning, och är heltokig i att bygga mina egna saker. Och i dagarna hittade jag ett begagnat soffbord som jag tänkte att jag skulle sätta tänderna i. Dock var det lite dyrt, så jag tänkte att jag skulle försöka mig på att bygga det själv istället. Men saken är den att jag aldrig jobbat i plywood innan, så nu söker jag med ljus och lykta efter tips på hur man ska gå tillväga.
Min tanke är att köra med tre lager med tunnare typ av plywood för att få till böjarna på ett bra sätt, och utan att plywooden att brytas.
Finns det några bra guider på hur man jobbar med plywood på nätet?
Är det någon som har förslag på hur man ska få till böjarna?

Jag är tacksam för alla tips och förslag som kommer in! :)
 
  • soffbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt bord! Känner igen mig i det du skriver! OM något är för dyrt så tänker jag direkt "Det där kan jag göra själv!!"

Jag är långt ifrån expert, men några amatörtps kan jag allt ge

Det första jag tänker på är om plywood är det bästa matrialet, det kanske det är, men om man ska böja trä så måste man väl värma och använda vatten, sedan så måste du ha en form antar jag som du kan lägga plywooden i och med tvingar få den att behålla sin from även efter den torkat..

Så alltså form-plywood-form och massa tvingar. Hur det varma vattnet påverkar limmet i plywooden vet jag inte och om formen håller sig även efter du har lättat på tvingarna vet jag inte heller..

Haha fick just en ide, kan du inte ta och isåfall ta en 1-2 mm plåt och köra den i en sån rulle så att den har samma form som "formen" sen så limmar du fast plywooden på var sin sida, på så sätt så kan du ha ganska tunn plywood(och flexibel) men ändå få ett stadigt bord..

Jaja lycka till och lägg upp massa bilder samt priser när du är färdig om du nu sätter igång. Nu lämnar jag över till nån som kanske verkligen vet!
 
Ja, visst var det ett snyggt bord? Har även en plan på att, om jag nu lyckas lösa detta, bygga ett lite lägre och smalare och använda som TV-bänk. Kanske kan bli nåt bra av detta.

Ditt exempel med plåt låter riktigt bra, förutom att det blir både dyrare och attans tungt, och därmed mer otympligt. Men man kanske kan spåna vidare på detta. Tanken var god helt klart!

Hur jag ska lösa det med formar och sånt har jag inte riktigt löst än heller. Kanske kan det gå att göra som jag försökt visa på illustrationen nedan. Spänna upp plywooden på två reglar med hjälp av ett kraftigt rep. Men förmodligen töjer sig repet och det går åt pipan... Några idéer på detta? Eller kan det fungera att göra så i början av bockningen och köra det sista med tvingar?

Bilder på projektet kommer självklart att läggas upp här, om detta nu går att lösa på ett smidigt sätt. :)
 
  • ritning.jpg
Vad kostade bordet förresten?

Tror att din lösning inte kommer att funka, det som kommer att hända är att du kommer att bryta av plywooden, men om du mot formodan lyckas så kommer det börja "flisa" sig i böjen, det är just därför du behöver en form, fast det klart, det du behöver främst är ju det varma vattnet antar jag.. och bra matrial..

En länk till olika sorters plywood

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741

Gips går även att böja

http://www.norgips.se/type1.asp?gid=406

Men av att döma så är det marinplywood som du ska ha, är även rätt dyrt och svårt att få tag på läste jag på en sida där en kille byggde en kanot.

Men fundera på det med plåten, det är inte speciellt tungt, men om det nu är det så vet vi ju alla att Tungt = Kvalité!
 
http://www.light-house.se/default.asp?category=24

Jo, en form får man nog fixa till på nåt sätt. Kanske funkar om man lägger en masonitskiva mellan reglarna och plywooden och sedan stödja upp med lite fler reglar. Sedan så behöver kröken inte vara lika skarp som på bordet på bilden heller. Lite egen design måste det ju vara. :)

Har spanat in länken till Beijers och även mailat till en snubbe där som dessvärre inte kunde hjälpa mig då de, som han sa, bara tillhandahåller material för byggsyfte. Han visste inte ens om det gick att böja. Och jag som trodde att man skulle "fråga någon som vet"... ::)

Eftersom jag har planer på att även att bygga en TV-bänk, så tror jag inte gips är ett bra alternativ. Min TV är rätt tung, men det är skitbra att du kommer med förslag! Brainstorm I like! :)

Ja, jag ska lägga en extra tanke på din plåt-idé. Man kanske inte behöver så tjock plåt som du freslog, och så kanske det fungerar bra med typ 5cm stålbandsremsor mellan två lager plywood för att spara lite på vikten. Ska spåna lite mer på detta.

Har dessutom funderat på hur jag ska göra med benen. Förmodligen blir det fyra kraftiga klottsar, och inte kromade ben som det är på bilden. Detta för att få det stabilare och få en lite mer robust look. Några idéer eller tankar på detta?
 
Masonit är billigt, och lätt att böja:

masonitbanner.jpg
 
Faidros skrev:
Masonit är billigt, och lätt att böja:

*bild*
Masonit är helt klart ett lättarbetat material, men är det tillräckligt starkt att ha en 30kg TV på? Hur många lager masonit krävs det för att få det tillräckligt hållbart? Detta är helt klart något jag funderat på.

Dessutom finns det MDF som är formbar. Men det kostar en slant... Och hållbarheten är jag lite osäker på också. Någon med erfarenhet?
 
Började prenumerera på gör-det-själv idag.. så fort jag fått användarnnamn osv så kan jag kolla om dom har nån artikel om nåt liknande, å andra sidan så är det garanterat någon på forumet som vet, dom har bara inte hunnit hit än...

Apropå benen så tycker jag att benen på orginalet var snygga, men dock enkla, så det borde väl gå att göra något själv, dessutom är det väl svårt att fåt tag på nåt sånt där, vad det nu kallas.. alltså rör som är förnicklade eller vad dom nu är...
 
Fredrik.e skrev:
finns mdf som är spårad som borde vara utmärkt till detta
Jo, men jag har hört att det kostar en bra slant som sagt. Och går det att göra snyggt på ett billigare sätt så kör jag ju naturligtvis på det istället.

Manberg skrev:
Började prenumerera på gör-det-själv idag.. så fort jag fått användarnnamn osv så kan jag kolla om dom har nån artikel om nåt liknande, å andra sidan så är det garanterat någon på forumet som vet, dom har bara inte hunnit hit än...

Apropå benen så tycker jag att benen på orginalet var snygga, men dock enkla, så det borde väl gå att göra något själv, dessutom är det väl svårt att fåt tag på nåt sånt där, vad det nu kallas.. alltså rör som är förnicklade eller vad dom nu är...
Åh, det hade ju varit kanon om du ville göra det! Om nu inte någon som kan hinner före så klart. :)

Jo, benen var snygga, men jag har ingen möjlighet att tillverka sånna själv. Dessutom tror jag att det blir lite vekt med ben som dessa till plasman. Och jag tror nog att det kan bli riktigt snyggt med ett par rejäla klossar under, och ett par lite smalare och högre till soffbordet.

Shit vad sugen jag är på att börja bygga nu! Ska nog ta mig bort till Hornbach imorgon och se vad de tar för masoniten. Kan bli lite lurigt att få med sig dessa masonitplattor hem i min lilla Astra bara... Men det löser sig. :) Ska sätta mig ner ikväll och börja skissa på en ritning.
 
Haha kan förstå att du är sugen på att börja hamra och trixa. Kollade min mail idag och jag kommer inte att få mina användarnamnsuppgitfter på nån vecka...så det gick inte tyvärr..
 
Plywood är underbart, men det är svårt att få bra med så små radier

Har själv vart inne på att tillverka liknande plywoodbord.
sande.jpg
LÄNK
Då främst det vänstra på denna bild, tycker jag ser väldigt häftigt ut. Om jag skulle bygga det så skulle jag nog satsa på böjbar mdf (alternativt spåra själv) och sen köpa "faner" som har utseendet av ändan av plywood.

Möjlighet nummer två är att såga ut masor med plyfa-profiler och limma ihop och slipa så man får den form man vill ha, men blir både dyrt och jobbigt.

Skall du försöka dig på att böja plywooden så kommer aldrig tidigare föreslagna metod att gå, är aldeles för stora krafter i skivan, du behöver en hel mall som hela skivan kan ligga mot, och det är nog kan bli knivigt att tillverka. Och ännu knivigare att pressa det.

/elof - finsnickare
 
Grymma bord Elof! Det vänstra var riktigt läckert!

Har haft en riktigt aktiv tankeverksamhet på hur jag ska lösa detta, och det enklaste sättet är nog att köra på spårad MDF. Nu ska jag bara hitta nåt ställe i Göteborg som säljer det till humana priser också. Sen blir det bygga bord som gäller! :)

Wish me luck! ;)
 
Hmm... Ledsen att jag inte skrivit hur det har gått med mitt projekt, men det har sin förklaring. Jag har inte börjat än... :-[
Saken är den att jag tror att det blir för krångligt och dyrt med allt material för att bygga former m.m. Dessutom har jag inte så gott om utrymme för att bygga bordet, så jag kände att det var lika bra att lägga ner detta projekt.

Däremot har jag fått en ny idé på ett soffbord. Mycket enklare att bygga. Idén är att köpa mig ett par skivor bänkskiva i ek och sätta ihop till två bord, som bilden nedan visar. Det ena bordet ska alltså vara en bänkskivas tjocklek högre, så överdelen ligger på det andra. Jag tror bilden förklarar en hel del. De två borden ska alltså inte sättas ihop.
Vad jag mest lurar på är hur jag snyggast ska dölja vinkeljärnen. Mellan överdelen och sidan sätter jag vinkeln på insidan, urfräst så klart. På nederdelen och sidan tänkte jag sätta den under underdelen och sedan upp mellan sidan och underdelen, även här urfräst så klart. Då ser man bara en liten del av vinkeln på insidan. Några idéer och kommentarer på detta?

soffbord_s.jpg
 
Ja, tro mig, jag har funderat på det också. Min idé var att använda 3-4 rejäla vinklar i 4mm plåt och ca 20cm långa i varje hörn som ska hjälpa till att hålla borden stabila, även vid lite påfrestningar. Dessa ska sedan både limmas och skruvas fast i skivorna.

Kanske ska man sätta en skiva från botten-änden och upp till bordsskivan också? Frågan är om det blir så snyggt då... Skulle vilja ha det så "rent" som möjligt, helst som på bilden. Kanske kan man köpa bordsben på IKEA, typ silverfärgade Vika Curry att sätta mellan bottenskivan och bordsskivan.
Jag ska göra lite nya skisser i SketchUp ikväll och se hur det blir. :)
 
Så ja, då var skissen klar. Kom på att det nog är dumt att sätta en stolpe på det högre bordet om man ska kunna skjuta ihop borden. Så det får nog bli något liknande som jag gjort på bilden nedan. Kommentarer?

soffbord_pole_s.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.