Cancerman_777 skrev:
Helt ärligt...beräkningar på vad pengarna genererat på ett bankkonto är helt meningslösa, för inte tror någon väl att de boende i huset skall springa huset varmt? Den enda intressanta beräkningen som är värd att göra är att jämföra med andra möjliga uppvärmningsalternativ för fastigheten i fråga. Svaret är enkelt; ja, en llvp ÄR en besparing i de flesta fall. Jag skulle kunna drista mig att säga att det är det billigaste uppvärmningsalternativet idag, under förutsättning att man inte äger en pelletsfabrik eller skog som producerar lämpligt kapade och kluvna vedklabbar av sig självt. Llvp innebär noll arbetsinsats och sköter sig självt, till skillnad från kaminer och pannor (man kan inte räkna bort tiden som läggs på att mata dessa).
Vid nybygge kan man resonera som du gör, man måste ju välja ett värmesystem. Men med ett redan fungerande värmesystem är ju nollalternativet (att inte göra någon förändring/nyinvestering) det man ska relatera sitt inköp av LLVP till. Jag förstod att TS fråga handlade om ett befintligt hus som annars skulle värmas med direkt-el. Därmed stämmer principen om alternativkostnad.
 
norrbottenstorpet skrev:
Lite beroende på märke så ger ju "kvalitesmärkena" mellan 5-10 års garanti. Nog förväntar man sig mer än 6 år total drift normalt sett.

Med ROT torde få pumpar belasta inköparen med mer än 15 kkr inkl installation. Räkna in det på 10 år, dvs 1500 kr/året och ställ det mot besparingen i el.

Min svärmor (och svärfar) har stängt av all uppvärmning på överplan och nästan allt på källarplan, detta i norrbotten. De gör en besparing på 6-8000 kWh/år. Så JA, nog kan man spara en slant i relation till direkt eller vattenburen el.

Din svärmors exempel lät helt enkelt som ett måndagsexemplar.
Vore kul att få en kalkyl på den Luftvärmepump med lite klass och effekt och hög kvalité man får för 15000:- efter ROT?

en riktigt bra värmepump kostar ju runt 10000-11000:- netto för installatörerna utan moms om det skall lämnas sex års helgaranti...

skall då hela värmepumpsinstallationen kosta 13800:- före moms och innan ROT blir det inte mycket över till arbete, bilkostnader, material, elinkopplingar samt en lite förtjänst...

någon som kan ge mig en kalkyl på en 13800:- offert (ex. Moms)?
 
Jag har en Sanyo 123 .den har gått klanderfritt så gått som, lite missljud (vibbrationsljud ) pga
att den sitter i ett hörn i kåken .Vid en bärande vägg som rör sig vid väderomslag.
Du får tillbaka 3 ggr vad du stoppar in i LVP:n. Så du måste ha sparat en del på att ha den.
Den måste skötas om, om den skall fungera till fullo. Filtret måste göras rent varanan månad.
Ute delen plåses rent i lamellerna innan man tar maskinen i bruk på hösten från pollen och annat som fastnar där det är fuktigt.Innerdelen görs rent också innan man tar den i bruk för vintern.
För där fastnar damm som paserar filtret och sätter igen lamellerna.Och då blir det sämre värmespridning pga att luft flödet minskar.Qeffect rengöringsmedel använder jag Som säljs där dom säljer LVP:ar. Det bara att bara följa instruktionen på förpackningen så går det bra.Det tar lite tid att göra detta men man har det igen sen, eftersom luftflödet ökar när aman får bort smutsen.
Och ett annat + är att man får ett helt annat inomhusklimat när man har installerat en LV-Pump
Jag är hel nöjd med min LVP.Jag eldar med ved som huvudsaklig värmekälla.Behöver bara elda på kvällen numera sedan installationen
 
Prispress, javisst...

Har väl sett det mesta i installationsväg när prispressarna varit i farten...
ibland riktigt skapliga installationer, men, alltför ofta usla montage med dålig håltagning, dålig kanslisering, undermåliga vibrationsdämpare och väggkonsoller mm. mm...

En värmepump av hög klass monterad av en riktig firma kostar snarare 25000:- momsat än 15000-18000:- som många prispressare accepterar...

Jag var häromdagen och felsökte en LG luftvärmepump som krånglar. Ser ganska omedelbart att funktionen är kass. När jag lossar täckmuttern på serviceuttagen ser jag att schradernålen är kraftigt deformerad...

Denna värmepump var installerad av en "Internetfirma" som hade nice price. Montören hade med andra ord ingen vacuumklocka kopplad till vacummsugningen och upptäckte då inte att värmepumpen aldrig blev vacuumsugen... Katastrof!

Som sagt, det finns både bra och dåliga installatörer, både billiga och dom med överpris...
 
Redigerat:
Mikael, jag räknade någon gång ut att man bör tjäna igen en luftvärmepump med "känt märke" och bra COP värden på ca 5år.
Samtidigt har jag läst att livslängden bör vara runt 15år eller mer om man har tur?
Då finns det ju en hel del pengar att tjäna.
Men att sätta en "billig" pump med dåligt COP värde, som inte ger så mycket mer värme än en byggfläkt när det är kallt (om man nu inte vill ha den till att kyla på sommaren mest) känns ju ganska meningslöst känner jag iaf.
Den ska ju fortfarande installeras, vad blir prisskilladen då?
Lite snabbt räknat:
zibro sc 1332 (jula), 3,2kW, 5000kr + installation 5000:-? totalpris 10000kr, COP 3,23.
toshiba polar 25-nd, 6,5kW, 12900kr + installation 5000:-? totalpris 17900kr, COP 5,10.

Går det räkna med 7 graders utomhustemperatur året om i snitt och en direktverkande elförbrukning på 20000kWh/år? (3333kWh/mån på 6mån vinterhalvår = 4,63kWh / h).
Jag hade 158kWh i friggeboden under jan med direktverkande el, vilken är ungefär 1/15del av garaget i storlek (volym) och lite sämre isolerad dessutom, har haft ungefär 10 grader i snitt. så vill man hålla lite varmare än 10 grader i ett garage stämmer det nog ganska bra. 15x158=2370 plus lite om man vill hålla t.ex. 13 grader som går med Toshiban.

Med dessa två bör det alltså gå åt ca 6000kWh (20000/3,2) för den billiga o ca 4000kWh (20000/5,1) för den dyrare, 2000kWh eller kr per år.
Den 7900kr dyrare, sparar man därmed in på 4år därefter tjänar man 2000/år, håller den 15år ska man tjäna ca 22000kr på den dyrare.
Verklig besparing med Toshiban jämfört med direktverkande el på 15år (20000-4000)x15-18000 = 222000kr?

Att både en pump med COP 3,2 och en med 5,1 skulle halvera värmekostnaderna och därmed inte vara någon skillnad låter ju ganska otroligt, den billigare pumpens förbrukning vid t.ex. -20 grader tror jag är ungefär som en byggfläkt, och det är ju då man behöver värmen som mest.
Visserligen är ju inte 22 tusen vinst på 15 år så jättemkt jämfört med om man sparar 200000 även med den billigare, går båda sönder efter 4år hade det ju kvittat vilken man satt från början och jag resonerar som så att chansen för att den håller mer än 4år är större än att den går sönder inom 4år.
Dessutom är det ju bra garantier numera, då tycker jag inte en billigare pump är något direkt alternativ om det inte är så att man har dåligt med investeringskapital.

Kanske märks att jag funderar på att sätta en Toshiba i mitt garage? :) Är därmed intresserad av motargument!
 
Jag blev uppringd av en stor LLVP-återförsäljare i trakten, som undrade om jag inte ville beställa service av min pump (som jag haft i ca 2 år). De hävdade att om pumpen inte fick service (alltså inte bara rengöring, utan bl.a. ta bort oxid från lamellerna och se över kylvätskan) så tappar den 25-30% effekt på 2 år. Och en sån service skulle de ha 2000 kr för.

Om jag räknar med att pumpen håller i ca 10 år så skulle den alltså behöva servas för en 8-10 000 kr, utöver inköpspriset. Det blev genast lite sämre återbetalningstid på den då.
 
b8q skrev:
Jag blev uppringd av en stor LLVP-återförsäljare i trakten, som undrade om jag inte ville beställa service av min pump (som jag haft i ca 2 år). De hävdade att om pumpen inte fick service (alltså inte bara rengöring, utan bl.a. ta bort oxid från lamellerna och se över kylvätskan) så tappar den 25-30% effekt på 2 år. Och en sån service skulle de ha 2000 kr för.

Om jag räknar med att pumpen håller i ca 10 år så skulle den alltså behöva servas för en 8-10 000 kr, utöver inköpspriset. Det blev genast lite sämre återbetalningstid på den då.
Det där med service var ngt som var tvunget enligt Sverige Pumpen för att deras 6? års garanti skulle gälla. De måste väl hitta på nya argument då deras "Special Norden Anpassade" Panasonic numera är standard modeller från Panasonic utan några extra modifieringar. Jag hade en enträgen och irriterande säljare, nej förlåt - det hette värmepumps konsulent, som på alla sätt och vis ville sälja deras helhets åtagande livsstil på mig utan att svara på mina frågor eller påståenden. Fick prata med en av deras installations grabbar, han bekräftade att det inte var ngn skillnad på pumparna utan att extra kostnaden på 3500, jämfört med samma Panasonic utan Sverigepumpens klisterlapp, och kravet på två års service för 2000:- bara gav ett års extra garanti.

Jag gick för en Mitsubishi FH35VEHZ(665) från en annan leverantör, hamnade på 19 000 installerat och klart med ROT, inga krav på service.

Om det lönar sig - bra fråga? Jag tillhör inte de övertygade men det beror nog mest på hur länge den lever. Har haft den installerad sen oktober och elförbrukningen (direktverkande el) har legat 5-600 kWh lägre per månad jämfört med föregående år utom i december då förbrukningen var endast 100 kWh lägre men medeltemperaturen 6 grader lägre och vad jag hört/läst har de flesta haft 10-20% högre förbrukning i december jämfört med föregående år. Har inte tittat på temperatur statistiken för de andra månaderna.

Vi gör av med 30 000 kWh i vårt dåligt isolerade kedjehus på 130m2 från -81. Största skurken är nog garaget på 25m2 som är ännu sämre isolerad men som vi har hyfsat uppvärmt då det används till annat än garage. Skulle tro att planen på att bygga om det till bostadsyta med förbättrad isolering kommer att betala sig fortare än en värmepump ...

EDIT: Inte bara Sverige Pumpen som kräver service, verkar vara Panasonic.

Min leverantör skrev:
Mitsubishi 5års totalgaranti, garantin är total. Den omfattar Installation, installationsmaterialet och HELA produkten.
Panasonic 5års totalgaranti, garantin är total. Den omfattar Installation, installationsmaterialet och HELA produkten. Panasonic kräver en service inom 3 år för att garantin från 3-5 år ska gälla.
 
Redigerat:
patriklarsson skrev:
Går det räkna med 7 graders utomhustemperatur året om i snitt och en direktverkande elförbrukning på 20000kWh/år? (3333kWh/mån på 6mån vinterhalvår = 4,63kWh / h).
Jag hade 158kWh i friggeboden under jan med direktverkande el, vilken är ungefär 1/15del av garaget i storlek (volym) och lite sämre isolerad dessutom, har haft ungefär 10 grader i snitt. så vill man hålla lite varmare än 10 grader i ett garage stämmer det nog ganska bra. 15x158=2370 plus lite om man vill hålla t.ex. 13 grader som går med Toshiban.

Med dessa två bör det alltså gå åt ca 6000kWh (20000/3,2) för den billiga o ca 4000kWh (20000/5,1) för den dyrare, 2000kWh eller kr per år.
Den 7900kr dyrare, sparar man därmed in på 4år därefter tjänar man 2000/år, håller den 15år ska man tjäna ca 22000kr på den dyrare.
Verklig besparing med Toshiban jämfört med direktverkande el på 15år (20000-4000)x15-18000 = 222000kr?
Jag tror inte ens att en försäljare skulle prestera en så optimistisk kalkyl. Du kan inte räkna med medeltemperatur på det viset. Det går åt mer energi då värmefaktorn är låg än då den är hög. Medel-COP skall räknas ut med avseende på förbrukade kWh vid olika temperaturer och inte tid vid olika temperaturer. Sedan undrar jag vad du har för garage om det går åt 20000 kWh per år för att hålla 13 grader. Det låter extremt mycket.
 
Det var bara ett (dåligt) räkneexempel, men jag har för mig att jag läst i test att bättre pumpar har runt 2,8 COP vid -18 grader t.ex. och här är det inte mycket kallare än så.
Vad har t.ex. Zibro-pumpar för COP vid -18? Jag tror inte det är mycket över 1, dels efter min magkänsla och dels för att det inte står någonstans, jag slår vad om att försäljarna typ Cheapy, Jula inte kan ge svar på det heller?
Precis som du skriver, det går åt mer energi när det är kallt.. Men vid drift +7 grader tjänar man ändå in den dyrare pumpen på 4år om man har skaplig elförbrukning.
För övrigt läste jag på SMHI's hemsida sedan att medeltemperaturen är +3 i Sverige. Visst behöver man inte ha pumpen på över sommaren, men är det å andra sidan galet hett ute (vilket det gärna får bli i sommar..) så är det ju heller inte fel att dra på lite kyla om man ska skruva i garaget.

Enda argumentet som återstår för att skaffa den billigaste modell man får tag i är ju om man tror den snart ska gå sönder och räknar med att byta ut till ny var 4e år.
Tror farsan haft sin IVT i sommarstugan 4år nu, vet inte ens om han gjort någon service men å andra sidan kostade den en hel del.
Jag kan varna för att köpa en Mitsubishi pga: Enligt handboken ska filtret bytas minst 2ggr per år (var 3e-6e månad har jag för mig det stog), filtren kostar 1500kr, dvs 3-6000kr/år, idiotiskt! Jag var inne på att köpa en sådan först.
I manualen för Toshiba står att filtret aldrig behöver bytas, bara dammsugas emellanåt, det låter bättre tycker jag!
Sen om man byter eller inte är ju en annan sak, men jag antar det är sådana saker som ingår i en service?

Jag är öppen för att köpa en billig Jula pump men då behöver jag nog bättre argument i denna tråd först.
Det är ju bara titta på deras egna "norden" pump, den kostar 12 tusen o har COP 4,5.
Varför köpa en av märket Anslut med COP 4,5 för 900kr mindre än en Toshiba med COP 5,1?

Jag köpte ett oljefyllt element av märket Anslut för 1-2 år sedan, det började läcka olja i vinter, så har fått lägga tidningar under tills jag nu fick tag i ett Gnosjö element istället på rea, Svensktillverkat för ungefär samma pengar o får skrota det gamla, så min åsikt om Anslut är ju inte den bästa, då föredrar jag hellre Julas maskiner t.ex. av märket Meec, de verkar fungera bättre o jag har köpt mycket där genom åren.
 
patriklarsson skrev:
Jag kan varna för att köpa en Mitsubishi pga: Enligt handboken ska filtret bytas minst 2ggr per år (var 3e-6e månad har jag för mig det stog), filtren kostar 1500kr, dvs 3-6000kr/år, idiotiskt! Jag var inne på att köpa en sådan först.
I manualen för Toshiba står att filtret aldrig behöver bytas, bara dammsugas emellanåt, det låter bättre tycker jag!
Sen om man byter eller inte är ju en annan sak, men jag antar det är sådana saker som ingår i en service?
Inga intervaller som jag hittar i manualen till min Mitsubishi. Enligt den skall dammfilter och luftfilter dammsugas, dammfiltret oftare beroende på omgivningen. Om damsugning inte räcker så skall de tvättas i vatten och dropptorka. Förutom dessa standardfilter finns det två elektrostatiska filter, Plasma Deodorising & Anti Allergy filter som även de kan tvättas i vatten men kan behöva bytas om det inte går att få rena - en gång om året för bästa prestanda för allergifiltret. Kostnaden för ett kitt med båda filtrena ligger under 1000:- (om man byter)
 
b8q skrev:
Jag blev uppringd av en stor LLVP-återförsäljare i trakten, som undrade om jag inte ville beställa service av min pump (som jag haft i ca 2 år). De hävdade att om pumpen inte fick service (alltså inte bara rengöring, utan bl.a. ta bort oxid från lamellerna och se över kylvätskan) så tappar den 25-30% effekt på 2 år. Och en sån service skulle de ha 2000 kr för.

Om jag räknar med att pumpen håller i ca 10 år så skulle den alltså behöva servas för en 8-10 000 kr, utöver inköpspriset. Det blev genast lite sämre återbetalningstid på den då.
Eftersom jag jobbar med värmepumpar (både luft, luft/vatten och bergvärme) kan jag tycka att bli uppringd av diverse företag för service är direkt olagligt och obehagligt!

Man skall aldrig tränga sig på kunder. Bästa relationen får man om man är ärlig, ordentlig, städar efter sig, och, gör en vettig snygg och proffsig installation medans man är på plats första gången!

Service behövs ju lite olika beroende på hur utedelen sitter, och, hur kunden har det runt innedelen på en luft/luftvärmepump. Dom med hundar som dessutom städar mindre frekvent får ju mycket 'skit' i innedelens lamellpaket. Hos pedanter jag besökt för service har det nästan varit onödigt att överhuvudtaget blåsa ur innedelen!

Vad det anbelangar livslängd och besparingar kan man nästan aldrig jämföra olika hus och olika värmepumpar. Kunder kör olika temperaturer, kunder har olika planlösningar mm. Hur många timmar en värmepump går på dellast är ju helt avgörande för livsländen. Precis som bilar håller värmepumpar längre om den har rätt ägare och används rätt...

Hur som, luftvärmepumpar gör å mycket mer än spar pengar till sina ägare. För visst får man många andra positiva egenskaper med sitt hus med en bra luftvärmepump, oavsett fabrikat?
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Mikael, jag räknade någon gång ut att man bör tjäna igen en luftvärmepump med "känt märke" och bra COP värden på ca 5år.
Samtidigt har jag läst att livslängden bör vara runt 15år eller mer om man har tur?
Då finns det ju en hel del pengar att tjäna.
Men att sätta en "billig" pump med dåligt COP värde, som inte ger så mycket mer värme än en byggfläkt när det är kallt (om man nu inte vill ha den till att kyla på sommaren mest) känns ju ganska meningslöst känner jag iaf.
Den ska ju fortfarande installeras, vad blir prisskilladen då?
Lite snabbt räknat:
zibro sc 1332 (jula), 3,2kW, 5000kr + installation 5000:-? totalpris 10000kr, COP 3,23.
toshiba polar 25-nd, 6,5kW, 12900kr + installation 5000:-? totalpris 17900kr, COP 5,10.

Går det räkna med 7 graders utomhustemperatur året om i snitt och en direktverkande elförbrukning på 20000kWh/år? (3333kWh/mån på 6mån vinterhalvår = 4,63kWh / h).
Jag hade 158kWh i friggeboden under jan med direktverkande el, vilken är ungefär 1/15del av garaget i storlek (volym) och lite sämre isolerad dessutom, har haft ungefär 10 grader i snitt. så vill man hålla lite varmare än 10 grader i ett garage stämmer det nog ganska bra. 15x158=2370 plus lite om man vill hålla t.ex. 13 grader som går med Toshiban.

Med dessa två bör det alltså gå åt ca 6000kWh (20000/3,2) för den billiga o ca 4000kWh (20000/5,1) för den dyrare, 2000kWh eller kr per år.
Den 7900kr dyrare, sparar man därmed in på 4år därefter tjänar man 2000/år, håller den 15år ska man tjäna ca 22000kr på den dyrare.
Verklig besparing med Toshiban jämfört med direktverkande el på 15år (20000-4000)x15-18000 = 222000kr?

Att både en pump med COP 3,2 och en med 5,1 skulle halvera värmekostnaderna och därmed inte vara någon skillnad låter ju ganska otroligt, den billigare pumpens förbrukning vid t.ex. -20 grader tror jag är ungefär som en byggfläkt, och det är ju då man behöver värmen som mest.
Visserligen är ju inte 22 tusen vinst på 15 år så jättemkt jämfört med om man sparar 200000 även med den billigare, går båda sönder efter 4år hade det ju kvittat vilken man satt från början och jag resonerar som så att chansen för att den håller mer än 4år är större än att den går sönder inom 4år.
Dessutom är det ju bra garantier numera, då tycker jag inte en billigare pump är något direkt alternativ om det inte är så att man har dåligt med investeringskapital.

Kanske märks att jag funderar på att sätta en Toshiba i mitt garage? :) Är därmed intresserad av motargument!
Har du inte tummen mitt i handen så kan du enkelt montera Jula pumpen själv. Vips har du sparat 5000kr.
Skaffa Julakortet eller vänta lite på en kampanj så har du sparat en 5 hundring till.
Nu kan du göra om kalkylen :)

Har själv Zibron och jämför jag med Sanyo 123 som jag hade tidigare är det märkbar skillnad på vad jag får för pengarna. Sanyon kostar väl ett par gånger mer också och kräver installatör för montering. Sanyon gick och gav lite värme även vid -20. Zibron upplever jag ger upp vid ca -15.

Sanyon var .t.ex inte en on/off pump och det är mycket behagligare att ha en innerdel som står och cirkulerar luften hela tiden till skillnad mot Zibron som slår av och på.

I ett garage eller något liknande ställe så duger Zibron fint. Skulle jag ha en pump i ett hus ovanför TV soffan eller liknande skulle jag köpa en bättre pump. Samma om jag skulle rekommendera en pump till någon som inte klarar montering eller underhåll själv. Då är nog de kända märkena bättre, men självklart dyrare också.


Tänk på att effekten på Zibron är väldigt låg så något större garage lär du inte värma med den.
 
Redigerat:
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Mikael, jag räknade någon gång ut att man bör tjäna igen en luftvärmepump med "känt märke" och bra COP värden på ca 5år.
Samtidigt har jag läst att livslängden bör vara runt 15år eller mer om man har tur?
Då finns det ju en hel del pengar att tjäna.
Det är inte min pump som rasade, utan svärmors - efter 6 års drift! :eek: Jag startade tråden av upprördhet över att dyra pumpar av känt märke ska ha så kort livslängd. Svärmor verkar dock ta det med mer ro än mig. ;)

Men om en 15.000 kronors Mitsubishi rasar efter 6 år så ska väl en 5000kronors Jula bara hålla 2 år då?

Själv kommer jag inte sätta någon Luft/luft VP i huset, men däremot har vi ett 40kvm garage där en sån där billig Julapump skulle kunna vara tänkbar.
 
A
Om man nu överväger att montera själv...
Kolla gärna med F-gas förordningen vad som sägs om att arbeta med kylsystemet utan certifikat.
bedöm sedan om det är värt boten om det upptäcks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.