Ska tilläggsisolera en vägg invändigt. Problemet är att det sitter ett element i vägen på den väggen. Vanlig standardlösning med två kopparrör som kommer upp ur golvet och ansluts till elementet.

Efter tilläggsisoleringen kommer rören ur golvet komma upp inne i väggen.

Jag funderar på att koppla på pex-rör nere vid golven och sen gå ut med pexrören genom väggen bakom elementet och sen försöka få till en anslutning till elementet så att man inte ser rören.

Har kollat på lite olika anslutningsmöjligheter mot elementet. Det bästa jag hittat hittills är Uponor RadiQuick radiatorkoppel. Tyvärr har jag inte hittat det till salu någonstans på nätet. Någon som har något tips?

Verkar det vara en vettig lösning? Någon som har en bättre idé?
 
Om radiatorn skall återmonteras på samma plats fast längre inåt rummet bara, så brukar jag gå på befintliga rör med två nya så de kommer utanför den nya väggen, får en skarv i väggen men brukar släppa på vattnet innan det byggs igen så det är tätt.Om inte radiatorn skall upp på samma plats går det ju med pex men kolla så det är pex som är till för värme annars finns ju prisol som är ganska snorig av sig underlättar om man har tillgång till prisolbock.

mvh
 
Lägger upp lite bilder också. Dels på hur elementet ser ut nu, dels på Uponor RadiQuick som jag funderar på att använda, men inte kan hitta till salu någonstans.

radiator_nu.jpg

radiquick.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
spekerök skrev:
Om radiatorn skall återmonteras på samma plats fast längre inåt rummet bara
Ja, precis så ska jag göra.

spekerök skrev:
så brukar jag gå på befintliga rör med två nya så de kommer utanför den nya väggen
Går du ut med ett rör ur väggen vid nedre anslutningen och ett rör uppe vid termostaten då eller? Ser inte riktigt framför mig hur din lösning ser ut...

spekerök skrev:
får en skarv i väggen men brukar släppa på vattnet innan det byggs igen så det är tätt.
Jag funderar på att sätta en inspektionslucka eller liknande vid golvet så att man kan hålla koll på skarven. Och även sätta en sluttande plastbit nedanför skarven så att eventuellt läckande vatten rinner in i rummet så att man ser det.

spekerök skrev:
annars finns ju prisol som är ganska snorig av sig underlättar om man har tillgång till prisolbock.
Prisolbock har jag inte :)
En fördel med PEX är att den är mer böjbar, så man kan vinkla ut elementet utan att koppla bort det vid framtida tapetsering eller målning av väggen bakom. Vet inte hur prisolen gillar att bli böjd fram och tillbaka på det sättet.
 
Men att ha dolda skarvar i väggen rekomenderas inte! Men om du vill ha det iallafall så kapa, gänga och använd lin som tätningsmedel.
 
Redigerat:
Rören kommer ut bredvid varandra med 40 c/c nere vid golvet,sen kompletterar du din radiator med ett nytt koppel. Det blir snyggast.
 
Kapa in vinkeln så nya rören kommer ut ovan sockelist, eftersom du har ett större c/c mått nu och ett modernare har 40.c/c så måste du knäcka in båda rören som kommer inne från vägg. sen kan du behålla de gamla rören som det är också, anslut de mot de nya rören från vägg kruxet är att du får sänka radiatorn någon cm gissar jag gentemot nuvarande höjd. Att skarva på värmen ser inte jag blodrött på eftersom äldre hus är fulla med det i trossbottnar, bjälklag, innerväggar osv. väldigt sällan att värmen orsakar vattenskador kontra kv, vv.

mvh

Modernare koppel 40cc>>http://se.varme.danfoss.com/Content/84d7e219-c689-42df-bdaf-25696ff5b5ca_MNU17496284_SIT60.html

mvh
 
  • Gilla
Tommor
  • Laddar…
Tommor skrev:
Thermopanel har en annan lösning för dolda koppel som är bättre.
[länk]
kolla sidan 18 flexikoppel
Tack. Jag har sett den. Tror inte den passar i mitt fall då deras lösning verkar vara gjord för element som har båda anslutningarna i samma hörn. Sen ser jag inte heller var man sätter termostaten.
 
Jag kör uponors radiquick. Jäkligt smidigt att bara kunna lyfta av radiatorn som häromdagen när ungarna pillat ner en massa leksaker bakom.

Har konto på dahl och köpte därifrån. Borde väl gå att beställa "överallt" om man har RSK-numret på dem.
 
Tommor skrev:
Men att ha dolda skarvar i väggen rekomenderas inte! Men om du vill ha det iallafall så kapa, gänga och använd lin som tätningsmedel.
Nää, jag vill så klart inte ha skarvar inne i väggen om jag kan undvika det. Men eftersom de hålen rören kommer upp genom golvet ur kommer vara inne i nya väggen vet jag inte hur jag ska lösa det utan skarv.

Tommor skrev:
Rören kommer ut bredvid varandra med 40 c/c nere vid golvet,sen kompletterar du din radiator med ett nytt koppel.
För att ändra var rören kommer upp ur golvet och med vilket cc-mått måste jag ju riva upp golvet. Hade hoppats slippa det!

Tommor skrev:
Det blir snyggast.
Snyggast tycker jag nog är om man inte ser rören alls...
 
spekerök skrev:
Kapa in vinkeln så nya rören kommer ut ovan sockelist, eftersom du har ett större c/c mått nu och ett modernare har 40.c/c så måste du knäcka in båda rören som kommer inne från vägg.
Ska jag köra med kopparrör verkar det här som den snyggaste och enklaste lösningen. Ut med båda rören från väggen precis ovanför golvsockeln på cc 40 och sen sätta ett modernt radiatorkoppel.

Men då låser man ju fast radiatorerna så att de inte går att vinkla ut för att städa eller för att tapetsera om bakom.

spekerök skrev:
Modernare koppel 40cc>>[länk]
Såg att Danfoss också hade en lösning för PEX-rör som kommer ut ur väggen bakom radiatorn. De kallar det RadiCal.

danfoss_radical.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä du måste självklart byta till en thermopanelradiator med inbyggt koppel. Sen drar du rören var du vill och ansluter flexifördelaren med pex från anslutningspunkten..
Ska du köra med detaljerna från danfoss så kan du lika gärna använda vanliga va kopplingar till dina befintliga grejjer för då blir det samma princip,men billigare..
 
Avänder du danfoss kopplet jag länkade har du inbyggd avst.på sidan av kopplet bredvid tillopp/retur ansl om du tittar på bilden. Man lossar huven sedan 10mm insex som man skruvar in till stopp. Släpp trycket på luftarn, lossar sedan kopplet mot radiatorn och är beredd på att ta hand om vattnet inågon bunke, ha ett gammalt badlakan under om man är ovan. Väldigt smidigt om man är en måla om rummet en gång om året människa

Koppar rör går utmärkt till förlägningen av rören.

mvh
 
Redigerat:
Sant, men varför krångla till det med hela satsen när han endast behöver komplettera det befintliga med en vinkelventil föratt få den funktionen.. De r att göra på hur många sätt som helst inget är mer rätt än det andra, det är som du skriver behovet som styr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.