Hej!

Vi har ett vardagsrum där väggarna består av tretexskivor. På det stora hela kommer vi att lägga glespanel med isolering, osb och slutligen gips, detta har vi gjort i köket vilket blev mycket bra. Men nu när vi ska göra vardagsrummet stöter vi på problemet med kakelugnen som står i det "inre" hörnet. För det första så bygger ju glespanel, osb och gips ca 45 mm samt att kakelugnen är byggd i "nivåer" där den är bredast i botten och det är ett hyllplan vid ett sektionsskifte; detta gör att det inte blir så lätt att figursåga osb och gips för att få det snyggt, eller om det ens är lämpligt (idag går tretexen ända in emot ugnen).

Så, det jag tänkte då var att sätta färdigmålad pärlspontpanel av MDF på båda sidor av kakelugnen och möta nivåskillnaden i väggen mot gles/osb/gips med en snygg övergångslist. Som jag ser det är det enklare att figursåga i MDF än att pyssla med "lös" pärlspont av trä.

Då uppstår ju den första frågan; är det lämpligt att använda MDF mot kakelugn? Den kanske uppnår en yttemperatur om 80° (vet faktiskt inte, den blir ju riktigt varm men man får ju inte brännskador när man rör vid den). Trätexen känns ju mer brandfarlig (notera, jag vet alltså inte, är den "brandfarlig"?) och den har motstått värmen under de år som gått sedan 50-talet då dessa rum renoverades med dessa skivor.

Jag vet att MDF används mycket i kök men det är ju en annan typ av värme; det vore ju jäkligt försmädligt om skivorna inte höll för denna typ av användning och att det blir fult eller kanske rentutav farligt.

Någon som gjort detta själv eller så? Andra förslag på hur man kan göra detta?

Tacksam för all snabb hjälp jag kan få. :)

Hälsningar,

K
 
Hej...
Jag skulle rekommendera dig avsluta en bit från kakelugnen och avsluta med en snygg list eller foder.
Detta ger en fin inramning åt kakelugnen. raka linjer så kommer ugnen fram med sina konturer...
Låta väggen vara som den är bakom ugnen .. måla eller tapetsera
Det utrymme som är mellan kakelugn och vägg behövs för luftningen där emellan..
När jag gjorde vid min vägg bakom spisen så målade jag med en sandfärg vilket gjorde ytan väldigt fin.
Sandfärg = sand och färg..Ytan behöver inte vara 100 % ,,det fixar färgen..
Eti..
 
Hej!

Tack för ditt svar!

Nu kläckte min sambo den fantastiska idén att ta bort tretexen och så kör vi med timret under som vi målar. Detta gjorde dessutom att jag hittade tapet från när huset byggdes, 1931, under tretexen, vilket alltid är roligt. Så det blir helt enkelt timrat för de väggar som vetter inåt huset. De yttre får fortfarande gles, osb och gips. :)

Men, det är fortfarande intressant att veta, hur värmetåligt är MDF? Går det att använda ända intill en kakelugn? Anyone?

Hälsningar,

K
 
Mdf,en är en hårdpressad skiva som tål mer värme än tretexen gör, en kakelugn
värmestrålar inte som en vanlig kamin, så länge den är hel och fin..
Men det skall alltid vara en lagom luftspalt mellan vägg och kakelugn..
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.